اسناد جدید فاش شده، ثابت می‌کند که انگلیس در کنفرانس‌هایی که میزبانی آن‌ها را بر عهده داشته، با هک کردن تلفن‌های هوشمند و ایمیل‌های دیپلماتهای خارجی، اطلاعات جاسوسی فراوانی به دست آورده است که از آنها برای برتری در مذاکرات، استفاده کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از صداي روسيه، روزنامه "گاردین" می‌نویسد: سازمان امنیتی و استراق سمع انگلیس موسوم به «جی سی اچ کیو»، بارها در کنفرانس‌های بین المللی که انگلیس میزبان آنها بوده است، تلفن‌ها و ایمیل‌های دیپلمات‌های خارجی را هک کرده و حتی تا جایی پیش رفته است که کافی نتی را که مجهز به ابزار جاسوسی است، راه اندازی کرده است تا بدین وسیله در مذاکرات مهم، نسبت به طرفین دیگر، برتری پیدا کند.


*** انگلیس از امتیاز میزبانی خود در نشست‌های بین المللی برای جاسوسی، سوء استفاده می‌کند
این گزارش، که آخرین مورد از یک سری از افشاگری‌ها در مورد وسعت جاسوسی غرب به شمار می‌رود و در سراسر جهان سر و صدا به پا کرده است، درست چند ساعت پیش از آغاز اجلاس گروه جی 8 در روز دوشنبه منتشر شد. این نشست متشکل از 7 اقتصاد بزرگ جهان به همراه روسیه در شمال ایرلند برگزار می‌شود. در حالی که نمایندگان این کشورها وارد ایرلند می‌شوند، این اتهام که انگلیس قبلا از موقعیت خود به عنوان میزبان، به منظور جاسوسی از متحدانش و سایر شرکت کنندگان استفاده کرده است، می‌تواند بر روی مذاکرات تاثیر منفی بگذارد.
«ریچارد جی آلدریچ»، محقق و دانشگاهی انگلیسی گفت: « این گزارش می‌تواند عواقب دیپلماتیک قابل توجهی به دنبال داشته باشد.» «جی سی اچ کیو» از اظهارنظر در مورد این گزارش خودداری کرد.


*** وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی و نمایندگان هیئت اعزامی ترکیه، در میان اهداف جاسوسی انگلیس
روزنامه گاردین به چندین سند دولتی داخلی که توسط «ادوارد اسنودن»، پیمانکار سابق ناسا در اختیارشان قرار گرفته بود، به عنوان مبنای گزارش خود در خصوص عملیات جاسوسی «جی سی اچ کیو» استناد کرده است. به گفته این روزنامه، از بین تمام موارد، این سازمان در هک کردن شبکه کامپیوتری وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی دست داشته است و نمایندگان ترکیه را در اجلاس گروه جی 8 در لندن نیز مورد هدف قرار داده است.
به نظر می‌رسد که منابع موجود ـــ که صحت آن را نمی‌توان به سرعت مشخص کرد ـــ از هر نوع و شکلی وجود دارد. روزنامه گاردین یکی را «اسلاید پاورپوینت» و دیگری را «مقاله‌ای توجیهی» و منابع دیگر را «اسناد» توصیف کرده است.
برخی از موارد فاش شده در پایگاه اینترنتی روزنامه گاردین، با ویرایشی سنگین منتشر شده است. به گفته یکی از سخنگویان این روزنامه، این ویرایش‌ها به ابتکار روزنامه صورت گرفته بود اما برای توضیح جزئیات بیشتر، از میزان سنگینی ویرایش‌ها کاسته شد.


*** کافی نتی با قابلیت جاسوسی از دیپلمات‌ها
سند دیگر مربوط به بهره برداری «جی سی اچ کیو» از یک کافی نت سفارشی است که «قادر است اطلاعات کلیدی ورود به سیستم را استخراج کرده و برای استفاده در مذاکرات، در اختیار افراد قرار دهد. این به این معنی است که انگلیس گزینه‌های اطلاعاتی ثابتی را حتی پس از پایان کنفرانس، علیه دیپلمات‌های خارجی در اختیار دارد.» جزئیات بیشتری  در این خصوص ارائه نشده است اما اشاره به عبارت «اطلاعات کلیدی برای ورود»، نشان می‌دهد که در کامپیوترهایی که قرار است در این کافی نت مورد استفاده قرار گیرند، نرم افزارهایی نصب شده که برای جاسوسی در فشردن دکمه‌های کامپیوتر طراحی شده اند و از این طریق رمزهای عبور را دزدیده و جاسوسی در ایمیل افراد را ممکن می‌سازد.


*** انگلیس، تلفن‌های هوشمند دیپلمات‌ها را نیز هک کرده است
به نظر می‌رسد که در یکی از اسنادی که گاردین منتشر کرده ـــاما در پایگاه اینترنتی این روزنامه منتشر نشده ـــ  «جی سی اچ کیو»، به قابلیت خود در دسترسی به تلفن‌های هوشمند، افتخار می‌کند. گاردین به نقل از این سند می‌نویسد: «قابلیت در برابر بلک بری، نسخه‌های پیشرفته‌ای از اطلاعات لازم را برای وزیران فراهم آورد. اهداف دیپلماتیک تمام کشورها معمولا از تلفن‌های هوشمند (اسمارت فون) استفاده می‌کنند و جاسوسان از این موضوع، در نشست جی 20 در سال گذشته، بهره لازم را برده‌اند.»
هنوز کاملا مشخص نیست که «اسنودن» چگونه به اسناد جاسوسی انگلیس دسترسی پیدا کرده است؛ هر چند که روزنامه گاردین در یکی از مقالات خود ذکر کرده که این منابع از شبکه‌ای فوق محرمانه که با «جی سی اچ کیو» و ناسا مشترک است، به دست آمده است. «آلدریچ» با بیان اینکه ناسا و «جی سی اچ کیو»،‌ به قدری با هم همکاری نزدیک دارند که در برخی مناطق، این دو سازمان در قالب یک سازمان فعالیت می‌کنند، گفت که از افشای این منابع به دست «اسنودن»، که ادعا می‌شود از شبکه‌ای مشترک بین ناسا و این سازمان به دست آمده، تعجب نکرده است.



آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد. 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار