"پيتر وهنر" در مقاله اي تحت عنوان "شکست هاي مضاعف اوباما در عرصه سياست خارجي" که در نشريه "کامنتري مگزين" منتشر شده است با اذعان به شکست سياست خارجي اوباما معترف است که معادلات منطقه اي به نفع ايران در حال تغيير هستند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از نشریه کامنتري مگزين ؛ نويسنده با اشاره به سخنراني سال 2007 "باراک اوباما" رييس جمهور آمريکا و با انتقاد از ناکارآمدي وي در تحقق وعده هايش مي افزايد "در ماه آوريل سال 2007 ميلادي باراک اوباما که در آن زمان يک سناتور و نامزد انتخابات رياست جمهوري آمريکا بود طي يک سخنراني اظهار داشت "تا زماني که ما رويکردمان در قبال عراق را تغيير ندهيم مشکلات ما در مورد تمرکز مجدد بر چالش هاي موجود در منطقه از جمله بر تحولات منطقه، جنبش "حزب الله" لبنان، جنبش حماس و برنامه هسته اي ايران افزايش خواهد يافت. جنگ در افغانستان و عراق باعث افزايش چالش هاي ما مي شوند. "

با اين حال بايد اکنون پرسيد که آيا دولت اوباما به وعده هاي خود عمل کرده است (؟) بحران سوريه نشان مي دهد که نيروهاي ارتش دولتي سوريه موفق شده اند تا کنترل شهر کوچک اما استراتژيک "القصير" را بازپس گيرند.  ايران با واقعيتي آشکار مواجه شده است: معادلات منطقه اي و توازن قوا در خاورميانه به نفع جمهوري اسلامی در حال تغيير است."  
نويسنده در ادامه با اذعان به ناکارآمدي دولت اوباما در مديريت صحيح خاورميانه مي افزايد "سياست هاي نادرست اوباما در منطقه سبب افزايش بي ثباتي در کشورهاي مختلف متحد و نزديک به آمريکا از جمله لبنان و اردن شده است. در مصر و سرتاسر شمال آفريقا نيز اخوان المسلمين در حال قدرت گيري هستند. از زمان رياست جمهوري اوباما ميزان نزاع و خشونت هاي فرقه اي در عراق افزايش يافته است. جنگ در افغانستان از سوي دولت آمريکا به بدي پيش مي رود و روابط "حامد کرزاي" رييس جمهور افغانستان با دولت آمريکا سرد شده است. در مورد وضعيت مذاکرات صلح رژيم صهيونيستي و فلسطينيان نيز مي توان گفت که دولت آمريکا از نقش آفريني مثبت در اين رابطه ناکام بوده است. عليرغم ادعاهاي اوباما القاعده هنوز هم در شمال آفريقا حضور دارند." 

وي در ادامه مي افزايد "اگر علت تمامي اين بحران ها را ناکارآمدي اوباما بدانیم ا واقعيت آنست که مديريت نادرست وي بخشي از علت اصلي ايجاد اين مسائل بوده و دولت اوباما بايد مسئوليت آن را بپذيرد. شکست هاي اوباما در عرصه بين المللي به طرز مضاعفي در حال افزايش است. بايد بطور واضح گفت که سياست هاي رييس جمهور کنوني آمريکا کاملا شکست خورده اند. آثار اين شکست را مي توان در گفتار، کردار و در وعده هاي تحقق نيافته وي مشاهده کرد." 

وي در نهايت مي افزايد "باراک اوباما" رييس جمهور آمريکا باید بداند که عرصه سياست خارجي و مديريت صحيح آن دشوارتر از صرف نقد نمودن اشباهات ديگران است. سخن هيچ گاه نمي تواند جاي عمل را بگيرد. پس از گذشت هشت سال اينک شکست هاي اوباما به وضعيت تحمل ناپذيري رسيده است. 

برچسب ها: اوباما ، سیاسی ، معادله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار