ششمين سمينار ساليانه بيمارستان تخصصي چشم خاتم الانبياء (ص) مشهد با عنوان درمانهاي جراحي و غيرجراحي استرابيسم برگزار مي شود .

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا ، معاون آموزشي بيمارستان تخصصي خاتم ا لانبياء (ص) از مراکز زير پوشش دانشگاه علوم پزشکي مشهد گفت :‌اين سمينار 30 و 31 خرداد ماه با حضور اعضاء انجمن کشوري چشم پزشکي اطفال و استرابيسم و اعضاء هيئت علمي دانشگاه به منظور بحث و تبادل نظر در خصوص درمانهاي جراحي و غير جراحي استرابيسم برگزار مي شود.

دکتر اعتضاد رضوي با اشاره به اينکه اين سمينار درهتل پرديسان برگزار مي شود خاطر نشان کرد :‌در اين سمينار دو روزه تلاش مي شود در قالب برگزاري کنفرانسهاي علمي و ارائه مقالات آخرين يافته ها و روشهاي درمانهاي جراحي و غير جراحي استرابيسم ارائه شود.

وي گفت: اين سمينار به همت گروه چشم و مرکز تحقيقات چشم دانشگاه و با همکاري انجمن چشم پزشکي ايران (گروه فوق تخصصي استرابيسم) ، مراکز تحقيقاتي قرنيه و شبکيه دانشگاه ، انجمن چشم پزشکي خراسان ، انجمن اپتومتري خراسان و مرکز آموزش مداوم دانشگاه برگزار مي شود .

علاقمندان مي توانند براي نام نويسي به پايگاه اطلاع رساني  http://www.mums.ac.ir/khatam/fa/6strabismseminar مراجعه کنند .

گفتني است:   لوچي اصطلاح فرانسوي انحراف چشم است كه در انگليسي به آن استرابيسم مي گويند و براي تعريف چشمهايي به كار مي رود كه در يك راستا نمي توانند متمركز شوند . لوچي ممكن است در يك چشم يا هر دو چشم به طور متناوب وجود داشته باشد همچنين ممكن است هميشه يا فقط گاهي ظاهر شود.

علت استرابيسم چيست ؟

عوامل متعددي در ايجاد انحراف چشم نقش  دارند :اختلال عضلات چشم ، اختلال بينائي به خصوص يك طرفه ، اختلالات قشر مغز و عوامل خانوادگي از آن جمله اند . بيماري و تب مي تواند باعث آشكار شدن لوچي شود .

لوچي اغلب از شرايط دوران كودكي است . در بزرگسالان مواردي از غفلت و بي توجهي است كه اكثراً ريشه در دوران كودكي دارند . انحراف چشم در دوران ميانسالي مي تواند از عوارض ثانويه بيماريهاي ساير اجزاي چشم باشد كه با نابينائي كامل يا نسبي همراهند و يا به دنبال سوانح و ضربات مستقيم به عضلات و اعصاب و كاسه چشم باشد .

علائم و عوارض استرابيسم چيست؟


استرابيسم باعث انحراف چشمها مي شود كه اين انحراف مي تواند به سمت داخل ، خارج ، بالا يا پايين باشد.

همچنين مانع از كاركردن توام چشمها مي شود . در ابتدا اختلال بينائي ، دوبيني يا اشتباه در درك عمق تصاوير ايجاد مي شود و در صورت عدم درمان ، چشم كودك تكامل كافي را نيافته ودچار كاهش نابينائي مي شود كه آمبليوپي يا تنبلي چشم گفته مي شود ، لذا پيامد تاخير در درمان لوچي ، تنبلي چشم و در نهايت كاهش شديد بينائي است .

آيا انحرافات چشم مي تواند طبيعي باشد ؟

نوزادان تا سن دو الي سه ماهگي ممكن است لوچ به نظر برسند ، اين وضعيت نبايد مايه نگراني والدين شود . اما شدت يافتن اين حالات حتي در اين سن كم نياز به ويزيت چشم پزشك دارد . وجود هر نوع لوچي بعد از سه ماهگي حتي اگر مقطعي باشد بايد به پزشك ارجاع داده شود .

لوچي كاذب چيست ؟

تصور نادرست از لوچي كودكان بعيد نيست ، اين كودكان داراي پل بيني پهن و يا چين پوستي برجسته در قسمت داخلي پلكها هستند لذا لوچ به نظر مي رسند . با رشد پل بيني اين حالت كاذب ناپديد مي شود چنين تصور كاذبي در برخي افراد خيلي نزديك بين يا خيلي دوربين نيز مشاهده مي شود . اين حالت چون گذراست ، نياز به درمان ندارد . اما به هر حال مراجعه به چشم پزشك خالي از لطف نيست.

درمان استرابيسم چيست ؟

استرابيسم يا لوچي قابل معالجه است اما اگر درمان آن را به گذشت زمان بسپاريم قطعاً هزينه بسياري را بر فرد تحميل خواهد كرد ، كودك از لوچي نجات نيافته و در نهايت چشم لوچ وي دچار كاهش بينائي خواهد شد . البته بالغين را هم مي توان درمان نمود درمان در بالغين مي تواند دوبيني بيمار را رفع كند يا حداقل يك ظاهر نرمال به چشم بدهد .

درمان لوچي يا استرابيسم شامل استفاده از عينك ، پريسم يا منشور ، ورزش عضلات چشم و در نهايت جراحي است .

- درمان معمول تنبلي چشم كه يكي از علل لوچي است يا مي تواند خود علامتي ناشي از لوچي باشد ، بستن چشم سالم است يامي توان با قطره يا عينكهاي خاص به سادگي ديد چشم سالم را تار كرد و به اين ترتيب چشم ضعيف تر را وادار به كار كرده و آن را تقويت نمود .

- كودك لوچ اغلب داراي ضعف بينائي در يك يا هر دو چشم مي باشد كه با عينك قابل اصلاح است. حدود 25 درصد كودكان لوچ تنها با استفاده از عينك بينائي طبيعي خود را بدست مي آورند و نيمي ديگر از اين كودكان بهبودي نسبي خواهند داشت.

- تمرينات و ورزشهاي چشمي تنها در صورتي عملي است كه كودك نيز همكاري كند لذا براي كودكان خيلي خردسال نمي تواند مفيد باشد .

- و در نهايت روش جراحي است كه سن مطلوب آن دو الي چهار سالگي است ولي تا 7 سالگي نيز اين عمل انجام مي شود ، بعد از اين سن نيز عمل انجام مي شود اما فقط مي توان انحراف چشم را اصلاح نمود و چشم مبتلا  تا حدي  دچار كاهش بينائي خواهد شد و حتي پس از عمل نيز اين چشم گرايش مجدد به لوچ شدن خواهد  داشت .عمل جراحي بر روي عضلات مسئول حركات چشم صورت مي گيرد ، لذا كرة چشم شكافته نمي شود و در هيچكدام از اجزا تغييري صورت نمي گيرد .

برخي از انواع لوچي ها را مي توان با داروهاي جديد مانند بوتاكس بجاي جراحي درمان كرد . اين داروها گهگاه عضلات را تضعيف مي كنند ، لذا تزريق دارو داخل عضلات قوي تر  به عضلات  ضعيف اجازه تقويت و تكامل را  مي دهد.

لوچي در كودكان بزرگتر يا بالغين :

مي تواند ناشي از فلج عضلات حركتي به علل زير باشد :

- سقوط اتفاقي با سر كه  با آسيب ديدگي داخل مغز يا آسيب مستقيم به چشم همراه باشد .

-  تبهاي مغزي ، تيفوئيد ، مننژيت ، ديفتري يا آبسه هاي مغزي ، آبله

-  بيماريهاي مغزي با علل ناشناخته

- فلج عضلات حركتي چشم به از كار افتادن اعصابي مربوط مي شود كه از مغز خارج مي شوند در اين نوع فلج جراحي فوري توصيه نمي شود بلكه بايد به استراحت و تقويت عضلات و اعصاب همت گمارد  . با گذشت زمان و استراحت در دراز مدت 50% اين موارد بطور نسبي يا كامل بهبود مي يابند .
برچسب ها: لوچی ، استرابیسم ، سمینار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار