معاون محیط طبیعی اداره كل حفاظت محیط زیست استان مركزی در این همایش گفت: تالاب كویری میقان اراك یكی از مناطق با ارزش زیستی كشور و جزو ۱۰ تالاب برجسته ایران است كه با وسعت ۲۵ هزار هكتار به عنوان منطقه شكار ممنوع تحت حمایت های زیست محیطی است.

حاج حسینی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک افزود: این تالاب یكی از زیستگاه های مهم پرندگان مهاجر است و از ۱۴۰ گونه پرنده شناسایی شده در این منطقه ۷۰ گونه مهاجر و مابقی بومی است.
وی تصریح : در این تالاب همچنین ۷۳ گونه گیاهی نیز شناسایی شده كه ۱۰ گونه در طبقه بندی جهانی در معرض انقراض قرار دارد.
معاون اداره كل حفاظت محیط زیست استان مركزی بیان كرد: وسعت ۱۰ هكتاری دریاچه این تالاب در سالهای اخیر به دلیل خشكسالی و كمبود نزولات جوی به طور كامل آبگیری نشده و این مهم موجب شكنندگی اكوسیستم و افزایش تهدید شن های روان و آلودگی هوا شده است.
حاج حسینی تعداد گونه های جانوری تالاب كویری میقان اراك را ۱۵۴ مورد با زیرگونه های پستانداران، پرندگان، خزندگان و دو زیستان عنوان كرد.
وی اظهار كرد: مردم محلی روستاهای حاشیه تالاب به عنوان حلقه دوستداران محیط زیست باید به صورت ویژه از سرمایه های تنوع زیستی این منطقه حفاظت كنند و هرگونه شكار غیرمجاز پرندگان و تخریب زیست محیطی را به محیط بانان اطلاع دهند.
معاون اداره حفاظت محیط زیست استان مركزی افزود: درناها یكی از عوامل مهار آفت های مزارع كشاورزی هستند و زیست فصلی آنان در این تالاب فواید زیادی را برای منطقه دارد.
در این كارگاه یكروزه برنامه های متنوع فرهنگی با مشاركت كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان برای دانش آموزان اجرا می شود./س
برچسب ها: تالاب ، میقان ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.