مدیرعامل تعاونی باغداران شهرستان دماوند گفت: کمبود آب زراعی از دیگر معضلات کشاورزی این شهرستان در مسیر توسعه این صنعت سود آور است.

حسین غیبی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن اظهار داشت: دماوند به قول بسیاری از مسئولان پیشانی کشاورزی استان تهران است، اما این خطه برخلاف تصورات موجود از کمبود آب زراعی رنج می ‏برد.

وی ادامه داد: برای مقابله با کمبود آب زراعی راه‏ های متعددی پیش روی مسئولان و بهره‏ برداران قرار دارد؛ سود جستن از سامانه‏ های آبیاری تحت فشار و همچنین انسداد چاه‏ های غیر مجاز و متعدد بخشی از آن است.

غیبی تصریح کرد: در وهله نخست باید بگویم که یک کشاورز هرگز راضی به فروش زمین خود نیست و آن را همچون فرزندان خود دوست دارد؛ اما وقتی از طرفی کشاورزی به شغلی دور از مزیت نسبی و درآمدزا تبدیل می‏شود و از سویی دیگر مشکلات مالی بر آن بهره‏ بردار چیرگی می ‏یابد، دیگر راهی جز فروش نیست.

مدیرعامل تعاونی باغداران شهرستان دماوند افزود: این تازه یک روی سکه است، روی دیگر و البته زشت و کریه این سکه تغییر کاربری زمین کشاورزی و تبدیل آن به ویلاهای به ظاهر رنگارنگ و زیباست.

وی ادامه داد: حال هر فرد سرمایه ‏داری با یک دیوارکشی قطور اصل نظارت بر آن مکان را از بین برده و با حفر چاهی عمیق استخر خود را مملو از آب می‏ کند و این چاه، چاه کشاورزی را در چند متر آن طرف ‏تر با کاهش سطح همراه می‏ سازد.

غیبی اضافه کرد: استفاده از سبک و سیاق آبیاری قطره‏ ای و دوری از شیوه‏ های سنتی این کارکرد راهی مناسب برای ارتقای بهره ‏وری مصرف آب است اما باید حمایت بیشتری در این زمینه از باغداران وجود داشته باشد./س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.