دبیر هیئت پزشکی ورزشی استان کرمانشاه می گوید: مجوز توزیع و فروش داروهای مکمل و نیروزا برای ورزشکاران بر عهده معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی است و هیئت پزشکی ورزشی تنها نظارت، فرهنگساری و آگاهی دادن به ورزشکاران را بر عهده دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

وحید خسروی گفت: هیئت پزشکی ورزشی نهاد متولی سلامت ورزشکاران در کشور است که نظارت بر باشگاه های ورزشی در دو بخش بیمه و مصرف مکمل های دارویی را بر عهده دارد.

به گفته خسروی مصرف مکمل ها تنها برای ورزشکاران حرفه ای مجاز است و در هر بخشی که مصرف شود از جمله تمرین، اردو و یا باشگاه های ورزشی باید تحت نظر مشاور تغذیه دارای مجوز و مدرک معتبر باشد.

دبیر هیئت پزشکی ورزشی استان کرمانشاه معتقد است داروها و مکمل هایی که مورد استفاده ورزشکاران قرار می گیرد باید از مراکز معتبر و قانونی تهیه شود و مکمل هایی که غیر مجاز باشد تبعات گوارشی، جسمی، روانی و روحی برای فرد به دنبال خواهند داشت.

خسروی خاطرنشان کرد: معمولا ورزشکارانی که در ابتدای فعالیت خود هستند و خصوصا در رشته بدنسازی کار می کنند، تمایل بیشتری به مصرف دارو و مکمل دارند.

وی تقاضای فراوان برای مصرف مکمل و داروها را عامل اصلی توزیع آن از طریق مبادی غیر مجاز دانست و افزود: این تقاضا بیشتر از سوی افراد آماتور مطرح می شود و البته مربی، مسئول و سرپرست باشگاه ها نیز در این امر سهیم هستند.

خسروی یاداوری کرد: متولی فروش و توزیع داروها و مکمل ها معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی است و تریبت بدنی و هئیت پزشکی ورزشی تنها وظیفه دارند از باشگاه های ورزشی تعهد بگیرند نسبت به داروها و مکمل های ورزشی آگاهی روزانه داشته باشند.

وی با اشاره به لزوم در نظر گرفتن یک مرکز مجاز توزیع و فروش دارو و مکمل های ورزشی ادامه داد: در صورت راه اندازی چنین مرکزی ورزشکاران مجبور نیستند نیاز خود را از منابع غیر مجاز و نامعتبر تهیه کنند.

دبیر هیئت پزشکی ورزشی استان کرمانشاه تاکید کرد: در سال های گذشته در خواست راه اندازی چنین مرکزی از سوی هئیت پزشکی چندین استان از جمله کرمانشاه به مرکز اعلام شد و جوابی که به صورت مکتوب ارائه شده بود حاکی از آن بود که راه اندازی چنین مرکزی امکان پذیر نیست و تنها داروخانه های مجاز می توانند نسبت به توزیع این اقلام اقدام نمایند./س

برچسب ها: کرمانشاه ، مکمل ، دارو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.