سهم دولت هاي جهان در خصوص در آمد ناخالص از طريق دريا خيلي بيشتر از ايران است.

وحيد چگيني، رئيس موسسه ملي اقيانوس شناسي در گفتگو با خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران  گفت: در طول اين 5 قرن  گذشته تاكنون يك غفلت تاريخي در  حوزه اقيانوس و دريا صورت گرفته است و البته اين در حالي است كه در سالهاي اخير توسعه و فناوري و پيشرفت خوبي در حوزه اقيانوس ها صورت گرفته است كه در دولت بعدي بايد اين عرصه ادامه يابد.

وي افزود: 71 درصد كره زمين و بشر امروز به اقيانوس ها وابسته است و حدود 2 درصد درآمد ناخالص از دريا تهيه مي شود در حالي كه در جهان سهم دولت ها بيشتر از آن است چنانچه كشور چين 20 درصد، ويتنام 55 درصد در آمد ناخالص خود را  از دريا تهيه مي كند و ما مي توانيم يك تعادلي بين توسعه دريا محور و خشكي محور ايجاد كنيم.

چگيني تصريح كرد: البته در سالهاي اخير تلاش هاي زيادي از سوي وزارت علوم صورت گرفته چنانچه به تشكيل شوراي عالي صنايع دريايي،شكل گيري گروه علوم و فنون دريايي، فعاليت هاي مثبتي در اين عرصه صورت گرفته است كه البته براساس تجارب جهاني كشورهاي مختلف بايد سرمايه گذاري بيشتري در اين عرصه صورت گيرد.

وي خاطر نشان كرد: سندي در شوراي عالي انقلاب فرهنگي در حال تهيه است كه با تهيه اين سند فعاليت هاي ارزنده اي در حوزه اقيانوس صورت مي  گيرد./ح
برچسب ها: درآمد ، اقیانوس ، فناوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار