مذاكرات صلح سوريه كه از جانب روسيه و آمريكا پيشنهاد داده شده است، مدت هاست با تلاش برخی از کشورها به تاخير افتاده است .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از مركز تحقيقاتي "گلوبال ريسرچ" ؛ در این گزارش آمده است : مخالفان سوریه که از سوی آمریکا حمایت می شوند اعلام کرده اند که در هرگونه مذاکره ای برای ایجاد صلح در سوریه شرکت نمی کنند . 

سرکردگان مخالفان مدعی شده اند طي دوران جنگ ، هدف از برقراري مذاكرات صلح انتقال شرايط ميدان نبرد در يك معاهده است ؛ ارتش پيروز میدان نیز از آن جا كه برنده مبارزه است، از مقام حاكم وارد گفتگو ها مي شود.و در سوريه اين مخالفان هستند كه با وجود پيروزي هاي مكرر ارتش سوريه وادار به عقب نشيني و استقرار در نقاط مرزي حفاظت شده توسط هم پيمانان تركيه، اردن، و شمال لبنان شده اند. بنابر اين از مقام بازنده ميدان وارد مذاكرات خواهند شد. اين گفتگو ها جنگ را به نفع دولت سوريه به پايان خواهد رساند.

يكي از رهبران مخالفان در گفتگو با روزنامه "نيويورك تايمز" انگيزه خويش را از ممانعت از گفتگوها اينگونه بيان كرد:"با شرايط كنوني، درخواست ما در گفتگوها چه خواهد بود؟ روس ها و ايرانيان و نمايندگان دولت سوريه از ما خواهند پرسيد بدون قدرت و در حاليكه ما كنترل امور را به دست داريم چگونه در خواست هم خواهيد داشت؟"

مذاكرات صلح سوريه همه چيز را به نفع دولت سوريه به پايان خواهد رساند و ديگر خبري از جنگ و منازعه نخواهد بود. در ابتدا بايد آمريكا و متحدانش همچون  تركيه ،‌ عربستان سعودي و قطر واقعيت را بپذيرند و از مخالفان بخواهند تا در مقابل انزواي سياسي،‌مالي و نظامي در مذاكرات شركت كنند.

اما با پايان جنگ، رئيس جمهور سوريه "بشار اسد" در قدرت خواهد ماند و با تاكيد "باراك اوباما" بر اينكه "اسد بايد برود" و با وجود تبعيديان سوري  كه خود را "دولت قانوني سوريه" ناميده اند!  رئيس جمهور آمريكا مورد تمسخر همگان قرار خواهد گرفت.

از همه مهم تر سياست خارجي آمريكا از نظر بين المللي ضعيف و بي قدرت نمود خواهد كرد،‌سياستي كه مهم ترين هدف آن تغيير دولت و حكومت در سوريه بوده است. آمريكا و هم پيمانان اروپايي اش  خواهان تغيير حكومت در سوريه هستند و آماده اند تا بسياري از مردم را در راه رسيدن به اين هدف از ميان بردارند. 

به گزارش "نيويورك تايمز" : "مقامات دولتي روز دوشنبه اعلام كردند بشار اسد پس از پيروزي در ميدان نبرد استراتژي آمريكا در سوريه را زير سوال برده و دولت اوباما را وادار به بررسي گزينه هاي نظامي اش من جمله مسلح نمودن مخالفان و استفاده از جت هاي هوايي براي محافظت از غير ظاميان و نيروهاي مخالف سوري نموده است".

اصلاح "محافظت از غير نظاميان" كه اصطلاحي نامتعارف در معاهده سازمان ملل است و به نيروهاي ناتو مجوز دخالت در ليبي را داد. اما اوباما فورا پا را از اين اصطلاح فراتر گذاشته با نقض قوانين بين المللي و رويكردي جنگ طلبانه همچون "بوش" خواهان "تغيير نظام" شد.سازمان ملل، روسيه و چين از حوادث ليبي درس گرفته اند . بسياري از مردم سوريه نمي خواهند كشورشان به روزگار عراق دچار شود و يا به دست تندروهاي مخالف دولت اداره شود. 

رژيم صهيونيستي اخيرا در چندين مورد سوريه را بمباران کرده است. آمريكا نيز مهمات مخالفان را تامين مي كند. بنابراين بشار اسد در واقع مدافع استقلال سوريه در مقابل تهاجم خارجي است. اما آمريكا و هم پيمانانش سایر محدوديت هاي قانوني را زير پا گذاشتند. مخالفان را تسليح نمودند و رهبران مذهبي عربستان و قطر نيز حكم جهاد براي سرنگوني دولت سوريه دادند.نهايتا بدون دريافت حمايت از امريكا و ديگر كشورها، مخالفان سوري شكست خواهند خورد. اوباما نيز مي تواند دست از حمايت از مخالفان بردارد يا با ادامه منازعه مرزها را درنوردد و جنگي چند-مليتي را راه بيندازد.

برچسب ها: تاخیر ، صلح ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار