وزیران امور خارجه آمریکا ، نروژ و انگلیس روز جمعه درمورد تنش روزافزون بین سودان و سودان جنوبی به شدت ابراز نگرانی کردند و از هر دو کشور خواستند موافقتنامه های به دست آمده در ماه سپتامبر سال گذشته را بطور کامل اجرا کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شینهوا ، جان کری ، اسپن بارت اید و ویلیام هیگ وزیران امور خارجه آمریکا ، نروژ و انگلیس با انتشار بیانیه ای اعلام کردند :« ما به شدت نگران تنش شدید بین دولت های سودان و سودان جنوبی هستیم و از آنها می خواهیم موافقتنامه هایی را که دو کشور 27 سپتامبر سال گذشته در آدیس آبابا پایتخت اتیوپی امضا کردند بطور کامل اجرا کنند . »

سودان و سودان جنوبی توافق کرده اند حمایت از هرگونه گروه شورشی را در داخل خاک کشور مقابل متوقف و نیروهای خود را از منطقه غیرنظامی بین دو کشور بطور کامل خارج کنند.
سودان روز یکشنبه در واکنش به آنچه حمایت مداوم سودان جنوبی از شورشیان در داخل خاک سودان نامید صادرات نفت سودان جنوبی را از طریق خطوط لوله خود به حال تعلیق درآورد.

تاسیسات نفتی هر دو کشور پیش از جدایی سودان جنوبی از سودان در ژانویه سال 2011 ساخته شده است اما پس از جدایی این دو کشور ، سه چهارم از تولید نفت به سودان جنوبی اختصاص یافت و تاسیسات پالایش و صادرات نفت نیز در سودان واقع شد .

وزیران امور خارجه آمریکا ، نروژ و انگلیس در بیانیه مشترک خود از دولت سودان خواستند درمورد موضع خود تجدید نظر کند .

این سه کشور همچنین از دولت های سودان و سودان جنوبی خواستند گفتگوی سازنده درباره اجرای این موافقتنامه ها را دنبال کنند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار