سازمان جهانی جهانگردی گردشگری حلال یا Halal" tourism" را محصول جدیدی از صنعت گردشگری دانسته که برنامه های تفریحی و گردشگری ویژه ای را برای مسلمانان تدارک می بیند. به این معنا که مسلمانان از هر کشوری که باشند مایلند در برنامه های تفریحی و سفرهای خود به آداب شرعی عمل کنند.

به گزارش خبر نگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران کشورهایی مانند مالزی و ترکیه که در ورود انواع گردشگر به خصوص گردشگران مذهبی یا مسلمان پیشرو هستند، ترتیبی اتخاذ کرده اند تا گردشگری حلال را رونق دهند به همین دلیل امکاناتی را برای استفاده گردشگران مسلمان فراهم کرده اند به عنوان مثال از غذای حلال رستورانها استفاده كنند .

ضمن آنکه بیشتر این گردشگران مایلند در برنامه سفر خود بازدیدي از اماکن مذهبی داشته باشند.

با رشد چشمگیر درآمد ساکنان کشورهای مسلمان، به ویژه ساکنان کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس توسعه گردشگری حلال در دستور کار کشورهای مختلف جهان به ویژه کشورهای اسلامی قرار گرفته است به طوريکه اردن ،مصر،امارات،اندونزي،ترکيه ،مالزي ، مراکش، قطر و تونس از کشور هاي برتردر صنعت گردشگري حلال هستند که در دو قاره آسيا و آفريقا قرار دارند.

***شناسايي بازار هدف قدم اول در توسعه گردشگري حلال

فرزاد مقدم کارشناس گردشگري در گفتگو با خبر نگار اقتصادي باشگاه خبر نگاران گفت : ابتدا بايد ايران را به عنوان يک مقصد گردشگري در جهان تثبيت کنيم و بعد روي گردشگري حلال تمرکز داشته باشيم .

وي با اشاره به اين که آگاهي برند گردشگري ايران در جهان پايين است گفت :قدم اول داشتن يک برنامه تبليغاتي منسجم براي معرفي ايران به کشورهايي که بازار هدف هستند است.

اين کارشناس گردشگري با اشاره به معيار هاي اندازه گيري بازار هدف خاطرنشان کرد : تشکيل جدولي که در ان اندازه گيري درامد سرانه کشورهدف و اندازه گيري درصد ي از جامعه که مي توانند مشتري ما باشند و دسترسي راحت به کشور ما را دارند ، اولين قدم در شناسايي بازار هدف است.

وي در پايان خاطز نشان کرد :دولت با سرمايه گزاري در بخش تبليغات مي تواند صنعت گردشگري حلا ل ايران را رونق دهد.

***رونق گردشگري با واگذاري به بخش خصوصي

غلامرضا طاهري کارشناس اقتصادي در گفتگو با خبرنگاراقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت :کشور ما مهد تاريخ و تمدن است با اين وجود زير ساخت مناسبي براي حضور گردشگران در سال هاي اخير فراهم نشده است .

اين کارشناس اقتصادي تصريح کرد : واگذاري صنعت گردشگري به بخش خصوصي به طوريکه دولت فقط نظارت داشته باشد موجب پررونق تر شدن اين صنعت ميشود.

طاهري با اشاره به اينکه ايران يکي از امن ترين کشورهاي منطقه براي گردشگري است گفت :با اتصال بخش هاي مختلف اقتصادي به گردشگري و معرفي برند هاي توليد داخلي به گردشگران آنها مبلغ توليدات ما در کشورشان ميشوند.

طاهري خاطر نشان کرد :با توجه با اينکه بيش از يک ميليارد و پانصد ميليون مسلمان درسراسر جهان است اولويت ايران بايد جذب گردشگران مسلمان و گسترش صنعت گردشگري حلال باشد.

برچسب ها: گردشگری ، جهان ، تولید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار