ابریشم محصولی با ارزش افزوده بالا است و برای ایجاد فرصت‌های اشتغال ظرفیت قابل توجهی دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران پرورش کرم ابریشم یا نوغانداری حرفه ای است دیرپا و وقدمتي نسبتاً طولانی دارد که همگام با بسیاری از ملل دنیا در کشور ایران نیز انجام می شده است . 

گرچه در فراز و نشیبهای روزگار دستخوش تحولات و تغییرات بسیاری بوده است اما مسیر بقاء آن همچنان تداوم یافته است.

نوغانداری فعالیتی است جانبی که در کنار فعالیتهای اصلی کشاورزی هرمنطقه با سرمایه گذاری نسبتاً اندک اما زود بازده و اشتغال طبقات مختلف سنی حتی نیروهای غیر مولد مانند کودکان و سالخوردگان که درآمد نسبتاً مناسبی را در ابتدای سال که کشاورز محصولی را جهت عرضه در دست ندارد ، عاید خانوار روستایی می کند.

 پرورش کرم ابریشم معـمولاً در ابتـدای بهار و زمانی که جوانـه های درخت توت شروع به رشد نمودند یا اصطلاحاً نوک پرستوئی شدند ، آغاز می شود .

 لازم است تخم نوغان را با توجه به ظرفیت توتستان یا تعداد درختان توتی که در اختیار داریم از مراکزمجاز عرضه تخم نوغان تهیه نمائیم . 

عمل پروراندن کرم ابریشم نوغان داری نامیده می شود به طوريكه یک کرم بالغ طول قدش به پنج تا هفت سانتی متر می رسد او یک کارگر شگفت انگیز است فقط در طی چند روز یک کرم ابریشم تنها پیله ای می تند که می تواند ششصد متر نخ ابریشم از آن برداشت کرد اما باز به بیست و پنج هزارپیله نیاز است تا نیم کیلونخ ابریشم خام تولید شود .

دردنیا انواع مختلفی ازکرم ابریشم برای تولید ابریشم مورد استفاده قرارمی گیرد حتی نوعی از کرم ابریشم پیله را با همکاری کرم دیگری می تند و نخ دو لایه تولید می کنند . 

اگر چه نخهای مصنوعی مانند نایلون و پولیستر وجود دارند که محکمتر و ارزان تر از ابریشم هستند و قیمت آنها پایین تر است اما ابریشم به یک کالای تجملی تبدیل شده است و هنوز مورد تقاضا است زیرا در نگاه و احساس عالی است .

در یک مزرعه پرورش کرم ابریشم پروانه های بالغ فقط به اندازه مورد نیازاجازه دارند از پیله خارج شوند باقیمانده به وسیله گرما در درون پیله کشته می شوند برای اینکه ابریشم بتواند ریسیده و به پارچه تبدیل شود.

پروانه کرم ابریشم رنگ متمایل به زرد با بدنی کلفت و پرموى دارد. 

عمر پروانه بالغ مد ت بسیار کوتا هی است به اندازه کافی طولانی برای این که پروانه بتواند تخمگذاری کند .

يک توليدکننده کرم ابريشم در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: ابریشم از جمله محصولاتی است كه دارای ارزش افزوده بالا است و برای ایجاد فرصت‌های اشتغال ظرفیت قابل توجهی محسوب می‌شود و استان گیلان با توجه به دارا بودن شرایط مناسب آب و هوایی و اقلیمی، برای كشت درخت توت، كشاورزان این فرصت را دارند تا با پرورش كرم ابریشم، ایجاد اشتغال و افزایش درآمد داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه عواملی نظیر واردات ابریشم موجب شد انگیزه نوغانداران داخلی برای توسعه این صنعت کاهش یابد و تولید ابریشم را از هفت هزار تن به 500 تن برساند، افزود: با حمایت از نوغانداران داخلی امكان افزایش تولید ابریشم داخلی و ایجاد فرصت اشتغال برای كشاورزان شمال كشور فراهم می‌شود.

اين توليد کننده از اقدام سازمان فني حرفه اي جهت ادامه تحصيل نوغانداران گفت: نيروهاي خلاق و کارآمد در نوغانداري و چاي ميتوانند در مراکز فني و حرفه‌اي آموزش ببينند و امکان تحصيلات تکميلي آنها در مراکز آموزش علمي - کاربردي هم فراهم خواهد شد. که اين اقدام افزايش بهره‌وري نيروي کار روستايي، توليد و فرآوري بهتر محصولات و ايجاد اشتغال را در پی دارد.
 
در ادامه این توليد کننده با بیان این مطلب که در گذشته نوغانداری یکی از مشاغل مهم جانبی و پر درآمد برای کشاورزان محسوب می‌شد و در حال حاضر میزان آن بسیار کاهش یافته است، گفت: به كار انداختن چرخ‌های تولید ابریشم بخصوص در شمال كشور ضمن افزایش نقدینگی در بازارهای داخلی، قدرت صادراتی ایران در حوزه صادرات غیرنفتی را نیز افزایش می‌دهد.

وی تولید پیله ابریشم را از راه‌های درآمدزایی كشاورزان به‌ویژه در ایام بهار عنوان كرد و افزود: از سال گذشته با اعلام نرخ تضمینی پیله ابریشم تولید این محصول افزایش یافته است. همچنين با افزایش نرخ تضمینی خرید پیله ابریشم در سال جاری، اشاره کرد و گفت: امیدواریم ابریشم دوباره جایگاه خود را در كشور پیدا كند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: برداشت ، ابریشم ، کرم ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار