کارشناس مسائل ایران در اندیشکده کارنگی در گفت‌وگویی با موضوع انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران تأکید کرد که با آمدن رئیس‌جمهور جدید در ایران سیاست مقاومت کنار گذاشته نخواهد شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ "سجادپور" کارشناس مسائل ایران پیش‌بینی کرد که پس از این انتخابات ناآرامی یا جنبشی در ایران شکل نخواهد گرفت چرا که، جنبش سبز هرگز به نهادی کارآمد و مؤثر تبدیل نشد و نخواهد شد.

وي در پاسخ به اين سؤال که انتخابات ایران تا چه حد اهمیت دارد؟ گفت:انتخابات برای مردم ایران بسیار بیشتر از آنچه برای جامعه بین‌المللی اهمیت دارد، مهم و حیاتی است. 

جایگاه رئیس جمهور در جمهوری اسلامی ایران، به‌نوعی ويژه و منحصر به فرد است. رئیس جمهور می‌تواند نقشی اساسی در باب مدیریت اقتصاد، فضای داخلی و تصویر سازی بین‌المللی کشور ایفا کند.

سجادپور در پاسخ به اين سؤال که کاندیدا‌های اصلی چه‌کسانی هستند؟ نتیجه احتمالی چه خواهد بود؟گفت:با توجه به اینکه دو تن از کاندیدا‌ها کنار رفته‌اند، شش کاندیدای دیگر باقی مانده‌اند. پنج کاندیدای شناخته شده عبارتند از:
ــ محمدباقر قالیباف، شهردار تهران و یکی از فرماندهان پیشین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.
ــ سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و مذاکره کننده اصلی برنامه هسته‌ای ایران.
ــ علی‌اکبر ولایتی، وزیر پیشین امور خارجه و مشاور رهبری.
ــ حسن روحانی، دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی و مذاکره کننده پیشین برنامه هسته‌ای ایران.
ــ محسن رضایی، فرمانده سپاه پاسداران در زمان جنگ ایران و عراق.

اگر هیچ‌یک از کاندیدا‌ها 50 درصد از آرا را در دور اول به خود اختصاص ندهند، انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد که در 21 ژوئن [31 خرداد ماه] میان دو کاندیدا که بیشترین آرا را به دست آورده‌اند برگزار خواهد شد. با توجه به آنکه در حال حاضر هیچ فرد برتری شناسایی نشده است، کشیده شدن انتخابات به دور دوم بسیار محتمل است.

وي همچنين در خصوص اوضاع انتخاباتي گفت :در حال حاضر هیچ نشانه‌ای مبنی بر ناآرامی‌های عمومی وجود ندارد.

سجادپور در پاسخ به اين سوال که آیا نتیجه این انتخابات، موضع تهران را در قبال برنامه هسته‌ای تغییر خواهد داد؟گفت: رئیس جمهور جدید می‌تواند تغییراتی تاکتیکی در موضع هسته‌ای ایران پدید آورد و می‌تواند فرایند مذاکراتی را تحت تأثیر قرار دهد. اما نمی‌تواند استراتژی کلی هسته‌ای ایران را تغییر دهد. ایران هرگز در برابر فشار سر خم نخواهد کرد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار