در صورتي که معتادان تزريقي، از داروهاي پيشگيرانه ضد رترو ويروسي استفاده کنند، ابتلاي احتمالي آنها به ويروس اچ‌.آي.‌وي به نصف کاهش خواهد يافت.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از مجله پزشکي انگليسي لانست در نسخه اينترنتي خود اعلام کرد، پيشتر مشخص شده بود که استفاده از اين نوع داروها براي کاهش ابتلا به ويروس اچ.‌آي.‌وي از طريق تماس جنسي يا انتقال از مادر به جنين موثر است. با اين حال اين براي نخستين بار است که چنين تحقيق هايي در مورد معتادان تزريقي صورت مي گيرد.
استفاده از اين نوع داروها براي افرادي تجويز مي‌شود که داراي اچ‌.آي.‌وي منفي هستند اما در 
گروههاي پرخطر يا در معرض خطر قرار دارند ؛ اين درمان پيشگيرانه با هدف کاهش خطر ابتلا به اين ويروس صورت مي گيرد.

درمان ضد رترو ويروسي براي اچ.آي.وي شامل داروهايي است كه سرعت تكثير و توليد اين ويروس در بدن فرد را کاهش مي‌دهند.

اين تحقيق در دوره اي چهار ساله بر روي 2 هزار و 400 معتاد تزريقي در تايلند انجام شد. نيمي از آنها تحت درمان پيشگيرانه قرار گرفتند و به بقيه دارونما (پلاسبو) داده شد.
اين درمان پيشگيرانه شامل روزانه يک قرص تِنوفووير مي شود که نوعي از داروهاي ضد ويروسي است که براي درمان اچ.آي.وي به کار مي رود. اين دارو با نام تجاري ويرياد (Viread) به بازار عرضه شده است.

به گزارش خبرگزاري فرانسه از پاريس ، نتيجه اين تحقيق نشان مي دهد پس از اجراي درمان پيشگيرانه روي يک گروه سي و سه نفره ، 17 معتاد تزريقي به ويروس اچ.آي.وي مبتلا شدند که اين امر نشان مي دهد خطر ابتلا به اين بيماري چهل و هشت و نه دهم درصد کاهش يافته است.
به گفته محققان ، تاثير اين درمان در معتاداني که به طور مرتب داروي خود را مصرف نمي کنند ، به مراتب کمتر است.

دکتر مايکل مارتين ، يکي از اعضاي تيم اين تحقيق گفت اين مطالعه نشان مي دهد که پيشگيري از ابتلا به اين ويروس مي‌تواند براي همه افرادي که در معرض خطر قرار دارند مؤثر باشد.
پروفسور سليم کريم نيز بر اين نکته تأکيد کرد که اين درمان پيشگيرانه بايد با ديگر روش هاي پيشگيري از اين بيماري همراه شود.

دو تحقيقي که در افريقا صورت گرفت و در سال 2011 منتشر شد ، نشان مي دهد به کمک درمان پيشگيرانه ، خطر ابتلا به اين ويروس از راه تماس جنسي حدود دو سوم کاهش مي يابد./ح
برچسب ها: اچ آی وی ، دارو ، اعتیاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار