آمبولی ریه به معنی بدام افتادن موادخارجی و یا داخلی غیرطبیعی در عروق ریه است که مانع خونرسانی به ریه می شود.

رستم یزدانی فوق تخصص ریه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان گفت: شایعترین علت آمبولی ریه گیر افتادن لخته خون منشأ گرفته از ورید های اندام تحتانی و لگن است.

وی افزود: آمبولی چربی بدنبال ضربه و یا شکستگی وحتی اعمال جراحی بر روی اسخوانهای بلند ، آمبولی هوا بدنبال تزریقهای وریدی، آمبولی مایع آمنیوتیک (دور جنینی) بدنبال سزارین و گاهی زایمان طبیعی نیز اتفاق می افتد.

این فوق تخصص ریه با اشاره به اینکه بعضی افراد به دلیل ابتلا به اختلالات ارثی مبتلا به آمبولی ریه می شوند ، افزود: حاملگی و سزارین ،چاقی ، مصرف سیگار،ابتلا به بدخیمی ها ، سن بالا،ابتلا به نارسایی قلبی،مصرف قرص های ضد بارداری،اعمال جراحی و بی حرکتی طولانی مدت شانس ابتلا به آمبولی ریه را افزایش می دهند.

یزدانی شایعترین علایم آمبولی ریه را درد قفسه سینه ، تنگی نفس ناگهانی ، سرفه ، تب ، خلط خونی ، طپش قلب ، افت فشار خون و حتی شوک و مرگ و میر ناگهانی عنوان کرد.

وی تصریح کرد: آمبولی حاد می تواند باعث نارسایی حاد قلب و مرگ بیمار شود ولی آمبولیهای مکرر باعث افزایش فشار شریان ریوی و نارسایی مزمن قلبی می شود.

یزدانی خاطر نشان کرد: آمار دقیقی از آمبولی ریه در استان کرمان در دست نیست ولی آنچه مشخص است این است این بیماری یکی از دلایل شایع بستری شدن بیماران در بیمارستان آمبولی ریه می باشد.

این فوق تخصص ریه با توجه به اینکه اغلب موارد آمبولی ها ناشی از گیر افتادن لخته های خونی است،گفت: درمان اصلی استفاده از داروهای ضد انعقاد و یا حل کننده لخته می باشد.

وی افزود: در صورتی که لخته ها بزرگ بوده و در وریدهای مرکزی ریه گیر کرده باشند امکان تخلیه آنها با اعمال جراحی نیز وجود دارد.

یزدانی اغلب موارد آمبولیهای ریه را به دنبال بعضی اعمال جراحی یا بستری های طولانی بعد از اعمال جراحی ، مسافرتهای طولانی مدت به خصوص مسافرتهای هوایی و یا بستری شدن در بیمارستان و یا ابتلا به بعضی بدخیمی ها ذکر کرد.

وی یاد آور شد: می توان با جایگزینی زایمان طبیعی به جای انجام عمل جراحی سزارین از میزان ابتلا به آمبولی ریه کاست ./س


برچسب ها: آمبولی ، ریه ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.