در پنج سال گذشته ، انگليس از بيم تشديد مناقشه اعراب- رژيم صهيونيستي و برهم خوردن ثبات منطقه، درخواستهاي متعدد تل آويو را براي خريد تجهيزات نظامي رد کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران روزنامه صهيونيستي هاآرتص در شماره امروز در اينترنت با درج اين خبر نوشت: انگليس در سالهاي اخير از ارسال انواع خاصي از تجهيزات نظامي به اسرائيل از بيم استفاده از آنها براي سرکوب داخلي و خطر تشديد تنش هاي داخلي يا نزاع در کشور دريافت کننده آنها خودداري کرده است. انگليس نگران است اين تجهيزات همچنين ممکن است ثبات منطقه اي را بر هم بزند و يا از اسرائيل به مناطق ديگر صادر شود و به دست عوامل نامطلوب بيفتد.
طبق گزارش جديد اداره تجارت، نوآوري و مهارت دولت انگليس، اين کشور از ژانويه 2008 تا دسامبر 2012 بالغ بر پنجاه و دو درخواست اسرائيل براي خريد تجهيزات نظامي و داراي کاربرد دو گانه را (که هم کاربردهاي نظامي دارد و هم غيرنظامي) رد  کرده است. اين اداره که بر صادرات امنيتي نظارت دارد به طور منظم گزارشهايي در مورد مجوزهاي صادر شده يا نشده براي خريد تسليحات،  تجهيزات نظامي يا اقلام غيرنظامي تحت کنترل که کاربردهاي امنيتي نيز دارند، منتشر مي کند.
از جمله درخواستهاي رد شده عبارت بود از، خريد موتور و ديگر اقلام قايق هاي گشت، اجزاء لازم براي گلوله هاي توپ و مواد منفجره، تجهيزات ارتباطي نظامي، موتورهاي هواپيما،‌ قطعات بالگردهاي نظامي،‌ سيستم هاي هدايت هواپيماهاي نظامي، سيستم هاي جنگ الکترونيک، چاشني هاي انفجاري، نرم افزارهاي لازم براي حفاظت از هواپيماها در برابر موشک، تجهيزات رمزنگاري، قطعات رادار، موادشيميايي و فلزات خاص.
انگليس تنها کشوري نيست که از ارسال تجهيزات نظامي به اسرائيل از بيم استفاده از آنها براي سرکوب يا تشديد نزاع منطقه اي خودداري کرده است. دولت هلند که فقط مقادير کمي تجهيزات نظامي به اسرائيل مي فروشد، در سال 2010 ، يک درخواست خريد سيستم هاي ديد در شب براي اداره زندانهاي اسرائيل و واحد امداد پليس را رد کرد. هلند همچنين در سال دو هزار و نه از فروش برخي اجزاء يک سامانه پرتاب موشک براي سامانه هاي دفاعي پيشرفته رافائيل خودداري کرد.
همچنين هلند از ارسال قطعات آلومينيم به صنايع نظامي اسرائيل براي يک سامانه پرتاب موشک که قرار بود به رواندا و آذربايجان صادر شود، خودداري کرد. 
هاآرتص روز سه شنبه نوشت طبق گزارش انگليس در خصوص نظارت بر صادرات امنيتي،‌ اسرائيل در صدد ارسال برخي اقلام به کشورهاي اسلامي بود که با آنها روابط ديپلماتيک ندارد.
طبق اين گزارش،‌ اسرائيل در سال 2011 سعي داشت از جمله اقلامي را از انگليس خريداري کند که براي صدور سامانه هاي دفاعي و برخي تجهيزات ديگر به پاکستان نياز داشت. اسرائيل در سال 2010 خواستار مجوز صدور سامانه هاي جنگ الکترونيک و سيستم هاي اچ يو دي به پاکستان، مصر و مغرب شد که اجزاء آنها را انگليس خريده بود.پاکستان ديروز خريد تجهيزات نظامي از اسرائيل را تکذيب کرد.







اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار