استاندار خراسان رضوی گفت: با توجه به شاخص ارزش و فراوانی مواد معدنی، پهنه های این استان به 15 اولویت رتبه شده است.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، محمد حسین فروزان مهر در جلسه کارگروه توسعه بخش معدن استان، با اشاره به تنوع محصولات معدنی و برخورداری استان از معادن سرشار و غنی اظهار داشت: با تدوین طرحی جامع معدن و استفاده بهینه از این ظرفیت ها می توان در راستای رونق بیش از پیش اقتصاد استان گام برداشت.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی به دلیل فراوانی مواد معدنی به 15 منطقه تقسیم شده است، مبنای پهنه بندی را مناطق ساختاری، نقشه پتانسیل های معدنی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور دانست.

استاندار خراسان رضوی با تاکید بر سرعت و شتاب بیشتر گروه های کاری تخصصی ذیل این کارگروه گفت: باید در توسعه بخش معدن، الزامات قانونی از جمله ملاحظات زیست محیطی و منابع طبیعی مبنای تصمیم گیری ها قرار گیرد.

رییس کارگروه توسعه معدن خراسان رضوی با توجه به ظرفیت های در خور توجه این بخش سهم معدن در توليد ناخالص داخلي استان را ناکافی دانست و افزود: با جلوگيري از خام فروشي و ایجاد ظرفیت های جدید در صنايع پايين دستي و بالادستي مرتبط با بخش معدن، بایستی نسبت به افزایش ارزش افزوده این بخش در اقتصاد اقدام شود.

استاندار خراسان رضوی با تاکید بر تعیین تکلیف معادن غیرفعال و واگذاری آن به افراد حقیقی و حقوقی با اولویت آن دسته از متقاضیانی که با فراوری صنایع معدنی مرتبط هستند، گفت: به منظور تسریع، تسهیل و فعال سازی هر چه بیشتر بخش معدن باید با ایجاد پنجره واحد تمامی فرایندهای سرمایه گذاری، تعیین اولویت، واگذاری پروانه های اکتشاف و بهره برداری و استعلام از مراجع ذی صلاح از این طریق دنبال شود.

فروزان مهر خاطرنشان کرد: هم اکنون ظرفیت های بسیاری براي تحرك بخش معدن و نقش‌آفريني آن در اقتصاد فراهم شده كه بايد در این راستا از تمام منابع و امکانات دستگاه ها و تشکل های مرتبط از جمله نظام مهندسی معدن استان استفاده شود.

وی با اشاره به اصلاح قانون معادن و اختصاص سهم قابل توجهی از درآمد معادن به تامین زیرساخت های اقتصادی همان منطقه خواستار فراهم سازی زمینه حضور موثر تمامی تشکل های واجد شرایط در زمینه اکتشاف و مزایده های معادن شد.

استاندار خراسان رضوی در پایان به مصوبه اخیر کارگروه در خصوص بررسی وضعیت معادن متروک، بدون معارض و فاقد پروانه بهره برداری گفت: با توجه به بررسی ها و اقدامات صورت گرفته بایستی در اسرع وقت این معادن در قالب تشریفات قانونی مزایده به متقاضیان و بهره برداران واجد شرایط واگذار شود.

ناصر فخر موحدي، رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این جلسه ضمن ارایه گزارشی از آخرین اقدامات صورت گرفته در حوزه معدن، اظهار داشت: با توجه به مصوبه اخیر این کارگروه، روند تعیین تکلیف تمامی معادن غیر فعال در دست اقدام قرار گرفته و به زودی به نتیجه خواهد رسید.

وی افزود: تمام واگذاری ها در بخش معدن مبتنی بر چارچوب ضوابط و مقررات قانونی، هدف گذاری و تصمیمات کارگروه توسعه بخش معدن صورت می گیرد./س

برچسب ها: پهنه بندی ، اولویت ، معدنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.