فوق تخصص آلرژی، آسم و بیماری‌های ایمنی گفت: سرفه بازدمی پر فشار است که نقش دفاعی و محافظتی دارد و به شکل مکانیسمی طبیعی برای پاکسازی مجرای نای از ترشحات و مواد خارجی بروز می‌کند.خبرگزاری فارس: سرفه بازدمی پرفشار است که نقش دفاعی و محافظتی دارد

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، سرفه در اثر تحریک گیرنده‌های مخصوص که در بینی، حلق یا قفسه سینه قرار گرفته‌اند به وسیله محرک‌هایی که در مخاط پوشاننده بینی و راه‌های هوایی به دام می‌افتند ایجاد می‌شود.

گیرنده‌های مزبور به دنبال تحریک شدن پیام‌هایی را به مغز ارسال می‌کنند که سبب بروز سرفه می‌شود تا در نتیجه در اثر دفع مخاط راه‌های هوایی از مواد محرک پاک شوند.

رامین قاسمی در اصفهان در پاسخ به این سوال که آیا عوامل بر انگیزاننده سرفه منشا خارجی دارند، اظهار کرد: عوامل برانگیزاننده بینی ممکن است منشا خارجی داشته باشند مانند دود، گرد و غبار، بخارها، اجسام خارجی و یا منشا آنها درون‌زا مانند ترشحات راه‌های هوایی فوقانی و محتویات معده باشد.

وی در ادامه در مورد ایجاد سرفه افزود: هر نوع اختلالی که سبب التهاب، انقباض، ارتشاح یا تحت فشار قرار گرفتن راه‌های هوایی شود می‌تواند ایجاد سرفه کند.

فوق تخصص آلرژی، آسم و بیماری‌های ایمنی در مورد عوارض سرفه اظهار کرد: عوارض شایع سرفه عبارتند از درد قفسه سینه و جدار شکم، بی اختیاری ادرار، خستگی و فرسوده شدن بیمار سرفه‌های شدید ممکن است سبب شکستگی دنده شوند.

وی در مواردی که علت سرفه مشخص نیست یا درمان اختصاصی آن امکان ندارد، تاکید کرد: در مواردی که علت سرفه مشخص نیست یا درمان اختصاصی آن امکان ندارد و یا سرفه از عملکرد موثری برخوردار نیست و موجب ناراحتی و اختلال خواب بیمار می‌شود باید به درمان علامتی یا غیر اختصاصی آن پرداخت.

قاسمی ادامه داد: سرفه‌های تحریکی و خشک را می‌توان با داروهای ضد سرفه که آستانه مرکز سرفه را افزایش می‌دهند مهار کرد و از جمله این داروها می‌توان از کدئین یا دکسترو متورفان نام برد که باید با تجویز پزشک مصرف شوند.

وی در مورد سرفه مزمن که بیش از 8 هفته طول می‌کشد، افزود: سرفه مزمن در افراد سیگاری، احتمال بیماری انسدادی مزمن ریه یا سرطان را مطرح می‌کند و در افراد غیر سیگاری، شایع‌ترین علل سرفه مزمن دارای رادیوگرافی طبیعی قفسه سینه وجود ترشح پشت بینی، آسم و بازگشت اسید معده به مری است./ج1

برچسب ها: اصفهان ، سرفه ، ترشحات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.