به گزارش حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران ؛ متن بيانيه پایانی دومين كنگره ملی علوم انساني كه روزهاي چهاردهم و پانزدهم دي ماه در دانشگاه شهيد بهشتي تهران برگزارشد به شرح ذيل است :
توسعه جوامع و علوم بدون راهبری علوم انسانی میسر و ممکن نیست وعلوم انساني در تحول فلسفه علم و قرار دادن آن در چارچوب گفتمان های رایج و مشخص کردن چشم انداز سایر علوم وجامعه انسانی نقشي اساسي دارد.
در اين بيانيه تاكيد شده است : علوم انسانی در هر جامعه ای در عین اینکه از میراث مشترک علوم انسانی سایر جوامع استفاده می کند باید به خاص و ویژه بودن مسایل و مشکلات و ویژگیهای آن جامعه توجه داشته باشد و برای تولید علم، مسایل خاص آن جامعه را به عنوان موضوع تولید علم مد نظر خود قرار دهد.
در ادامه بيانيه دومين كنگره علوم انساني آمده است : علوم انسانی بومی مبتنی بر مبانی است که از جمله آنها توصیف و تحلیل انسانی است که دارای دین خاص، گذشته ی تاریخی خاص، مکان و جغرافیای خاص و عناصر فرهنگی و اجتماعی خاص است، لذا طراحی مبانی نظری آن بر اساس پیش فرضها معرفتی و هستی شناختی بومی در مقابل پیش فرضهای جهان شمول و انتخاب موضوع مبتنی بر پارامترهای بومی در مقابل انتخاب موضوع مبتنی بر پارامترهای ضروري است.
در اين بيانيه ضمن اشاره به ضرورت اصلاح رویکرد ملی نسبت به علوم انسانی آمده است : با توجه به اهمیت الگوی پیشرفت اسلامی -ایرانی و نقش مهم و مؤثر علوم انسانی در پایه ریزی و طراحی آن ،تبیین این الگو باید بر اساس دانش اجتماعی بومی و ترسیم مسیر آن با ملاحظه ساخت و شرایط سیاسی و اجتماعی ایران، نوع دین و کیفیت ظهور و حاکمیت آن، سابقه فکری و تاریخی ایران ، تأثیرات "مدرنیته" بر اندیشه و عمل نخبگان ایرانی و مسلمان و خصوصیات انسان ایرانی و فرهنگ شیعی صورت پذیرد.
در بيانيه دومين كنگره ملي علوم انساني ،استواری غالب نظریه های حوزه علوم انسانی و بویژه دانش اجتماعی بر تجربه تاریخی خاص آن در غرب و تعمیم و تسری آن به جوامع دیگر ، نبودِ سازمان وسامانه اي ملی جهت نظام دادن به اولویتهای پژوهشی ،احاطه نگاه و روش کمیت گرا بر تحقیقات علوم انسانی ،فراموش شدن نسبت آموزش در علوم انسانی با زندگی روزمره و عملی ، فقدان یک چشم انداز روشن از علوم انسانی بومی ،روش سنتی حافظه پروری وفقدان روحیه پرسشگری و پژوهش در دانشجویان و غفلت از فرهنگ ایثار و شهادت در محتوای دروس دانشگاهی علوم انسانی به عنوان یک سرمایه اسلامی و ملی از آسيبهاي امروز علوم انساني ياد شده است .
شرکت کنندگان در اين كنگره ، تبیین الگوی پیشرفت جامعه بر اساس دانش اجتماعی بومی و ترسیم مسیر آن با ملاحظه ساخت و شرایط اجتماعی ایران، افزایش کمی محققان تمام وقت با تاکید بر بهبود کیفیت و توسعه منابع انسانی پژوهشی، رفع موانع حوزه نظریه پردازی در علوم انسانی و استفاده از دستاوردهای علوم انسانی در جوامع دیگر با عطف توجه به لزوم خارج کردن علوم انسانی از حالت نقلی صرف(ترجمه) و ضرورت کاربردی کردن آن(آموزش و پژوهش) ولزوم حاکمیت ارزشهای قرآنی ، دانش مداری و معنویت را از جمله راهكارهاي حل مشكلات علوم انساني ذكركرده اند.
گفتني است ؛مشارکت اعضای هیأت علمی در امور آموزشي در برنامه ریزی درسی دانشگاهی، طراحي نوعي از نظام دانشگاهي با تاكيد بر انسان و عرفان و جهان بيني توحيدي،اشاعه فرهنگ محقق محوری در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی، ایجاد صندوق حمایت از تحقیقات،توجه به سرفصل های دروس علوم انسانی در کشورهای موفق دنیا و انطباق آن با فرهنگ بومی ،شکل گیری هسته های علمی و کار گروهی ،پیوند علوم انسانی با مقتضیات فرهنگی ولزوم آموزش تفکرانتقادی، مهارتهای جستجوگری، تفکر خلاق و فراهم نمودن فضای تفکر انتقادی تعدادي ديگر از راهكارهاي پيشنهادي براي رفع مشكلات حوزه علوم انساني در اين بيانيه هستند./خ2