در ادامه اعتراضات ضددولتی ترکیه، «کمال قلیچداراوغلو»، رهبر حزب مخالف «جمهوری خلق ترکیه»، اردوغان را به افزایش تنش‌ها و به آتش کشیدن کشور متهم کرد؛ این در حالی است که اردوغان از طرفداران خود خواسته است تا هفته آینده در حمایت از دولت ترکیه، دست به یک راهپیمایی بزنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه صهیونیستی "هاآرتص" به نقل از خبرگزاری "آسوشیتدپرس" می‌نویسد: روز دوشنبه، در حالیکه اعتراضات ضددولتی ترکیه که تاکنون منجر به کشته شدن 3 نفر شده است، وارد یازدهمین روز متوالی خود شد، رهبر حزب مخالف ترکیه، نخست‌وزیر این کشور را متهم کرد که به تنش‌ها دامن می‌زند و در حال به آتش کشیدن کشور است. 


*** اردوغان در حال افزایش تنش‌ها است
رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه به منظور بحث و گفت و گو در مورد اعتراضات، که اولین چالش جدی وی در دوره 10 ساله حکومتش به شمار می‌رود، برای کابینه خود تشکیل جلسه داد. روز شنبه، او در سه شهر، سخنرانی‌های آتشینی ایراد کرد؛ وی در این سخنرانی‌ها گفت که صبر دولت در حال اتمام است و خواستار پایان دادن به اعتراضات شد و تهدید کرد که آن عده‌ای که به دولت وی احترام نمی‌گذارند مسئول عواقب کارهای خود خواهند بود.
به علاوه، نخست وزیر ترکیه، طرفداران خود را در اواخر هفته بعد به یک راهپیمایی در حمایت از دولت ترکیه در آنکارا و استانبول فرا خواند که این نشان می‌دهد وی سعی دارد تا معترضان را با نشان دادن این که او نیز قادر است عده زیادی را به خیابان‌ها بریزد، بترساند. روز دوشنبه، روزنامه «حریت» ترکیه، به نقل از «کمال قلیچ داراوغلو»، رهبر حزب مخالف «جمهوری خلق ترکیه» نوشت، از اردوغان می‌خواهیم که تنش‌ها را کاهش دهد.


*** افزایش قابل توجه معترضان ترکیه پس از سخنرانی‌های اردوغان
وی گفت، «چرا نخست وزیر نسبت به این مردم تا این اندازه سرسخت و لجوج است؟ او نباید این کار را انجام دهد. ما اکنون شاهد نخست‌وزیری هستیم که سعی دارد با ایجاد تنش بر قدرت چنگ بزند. این سیاستی است که موجب تشدید تنش‌ها و به آتش کشیدن جامعه می‌گردد.»
پس از سخنرانی‌های اردوغان، جمعیت معترضان در میدان تقسیم استانبول و مرکز شهر در آنکارا و ازمیر، به ده‌ها هزار نفر افزایش یافت. پلیس به وسیله گاز اشک آور و فشار آب قوی، معترضان را در نزدیکی ساختمان‌های دولتی در شهر آنکارا متفرق ساخت.


*** اعتراضات در 78 شهر ترکیه گسترش پیدا کرده است
به گفته بنیاد حقوق بشر ترکیه، دست کم 12 نفر در آنکارا بازداشت شدند. این بنیاد افزود، 13 نفر نیز در شهر آدانا به اتهام «تحریک مردم به شورش» از طریق رسانه‌های اجتماعی، بازداشت شدند. به گزارش خبرگزاری دولتی آنادولا، آنها توسط دادگاهی مورد بازجویی قرار گرفتند و سپس آزاد شدند . 25 معترض دیگر نیز هفته گذشته در شهر ازمیر، به خاطر نوشته‌های خود در توییتر بازداشت شدند و سپس آزاد شدند.
این اعتراضات زمانی آغاز شد که پلیس در 31 ماه می، معترضانی را که در پارکی در میدان تقسیم تحصن کرده بودند، به خشونت زیادی سرکوب کرد؛ این تحصن برای جلوگیری از ادامه پروژه‌ای بود که فضای سبز را با ساختمانی که نمونه مشابه سربازخانه‌های عثمانی بود، جایگزین می‌کرد. از آن زمان تا کنون، این اعتراضات در 78 شهر ترکیه گسترش پیدا کرده است.


*** معترضان به اعتراضات خود ادامه دادند
تظاهرکنندگان نسبت به شیوه‌های استبدادی اردوغان در اداره کشور، خشمگین هستند؛ روز شنبه، او افزایش تنش‌ها را منکر شد و تاکید کرد که این اعتراضات، ترفندی برای سرنگون کردن دولت وی است که در سال 2011، با حمایت 50 درصدی مردم انتخاب شده است.
معترضان در روز دوشنبه به اعتراضات خود با هدف اشغال پارک واقع در میدان تقسیم، ادامه دادند. «ملیسا کولاک اوغلو»ی 26 ساله گفت: «من اینجا هستم برای اینکه اردوغان و دولتش را دیگر نمی‌خواهم. زیرا دولت وی دموکراتیک نیست.»


*** نگرانی انجمن پزشکان ترکیه در مورد مواد شیمیایی گاز‌های اشک آور و میزان مصرف آنها توسط پلیس
پلیس آنکارا بار دیگر ده‌ها نفر را از پارک کوچکی در آنکارا، جایی که معترضان در آنجا تجمع یافته بودند تا حمایت خود را نسبت به معترضان استانبول نشان دهند، پراکنده کرد.
روز دوشنبه، انجمن پزشکان این کشور گفت که این انجمن از مقامات خواسته‌اند تا محتوای شیمیایی گازهای اشک آور مورد استفاده خود را فاش کنند.
«بایزید ایلهان»، دبیرکل انجمن پزشکان ترکیه، به گزارشگران گفت: «ما متوجه شدیم که این مواد شیمیایی، در دو هفته گذشته، به طور افراطی استفاده شده‌اند.» معترضان و پزشکان، در مورد مواد تشکیل دهنده شیمیایی گاز‌های اشک آور و میزان مصرف آنها توسط پلیس، به شدت نگران هستند.»


*** از آغاز اعتراضات ترکیه، 5000 نفر به خاطر استنشاق گازهای اشک آور و ضرب و شتم، مراقبت های پزشکی دریافت کرده‌اند
به گفته این انجمن، گاز اشک آور می‌تواند به مشکلات جدی در سلامت افراد، از جمله حملات آسم، مشکلات تنفسی و افزایش فشار خون منجر گردد و توصیه اکید کرد که استفاده از آن ممنوع شود. طبق اظهارات این انجمن، از زمان آغاز اعتراضات، نزدیک به 5000 نفر به خاطر قرار گرفتن در معرض گاز اشک آور و یا جراحات دیگر در نتیجه اصابت گلوله‌های پلاستیکی، ضرب و شتم و یا برخورد قوطی‌های گاز اشک آور، به مراقبت‌های پزشکی احتیاج پیدا کردند. 10 نفر از معتراضان، یکی از چشم‌های خود را از دست دادند و 18 نفر نیز به سرشان ضربه وارد شده است. 
گروه‌های دفاع از حقوق بشر، پلیس ترکیه را به خاطر استفاده از زور و خشونت بیش از حد در مورد معترضان، متهم کرده‌اند. حتی متحدان ترکیه مانند آمریکا و اتحادیه اروپا نیز، نگرانی ‌خود را در مورد شمار افرادی که در این اعتراضات صدمه دیده‌اند، ابراز کرده‌اند. 2 نفر از معترضان و همینطور یک افسر پلیس در این اعتراضات کشته شده‌اند. به گفته دولت ترکیه، حدود 600 مامور پلیس نیز زخمی شده‌اند.


***  ابراز نگراني کاخ سفيد از خشونت هاي ترکيه
کاخ سفيد روز سه شنبه با اعلام اينکه نگران تلاش‌هاي ترکيه براي مجازات افراد به علت ابراز بيان آزادانه است، گفتگو را به منظور حل اختلافات بين دولت و معترضان خواستار شد.

کيتلين هيدن سخنگوي کاخ سفيد در بيانيه اي اعلام کرد: «ما همچنان با نگراني، اتفاقات ترکيه را پيگيري مي کنيم و همچنان علاقه مند به حمايت از آزادي بيان و آزادي تجمع از جمله حق اعتراض مسالمت آميز هستيم.
وي افزود: ما معتقد هستيم ثبات، امنيت و موفقيت بلند مدت ترکيه به بهترين نحو از طريق تقويت آزادي‌هاي اساسي بيان، تجمع، گردهم‌آيي و رسانه‌هاي آزاد و مستقل تضمين مي شود. ترکيه يک دوست نزديک و متحد آمريکا است و ما از مقامات ترکيه انتظار داريم از اين آزادي‌هاي اساسي حمايت کنند.

***  دستگیری 72 وکیل در ترکیه
نیروهای امنیتی ترکیه 72 وکیل را هنگام تجمع مقابل دادگاهی در شهر "استانبول" دستگیر کردند.
سازمان عفو بین الملل اعلام کرد، نیروهای امنیتی این وکلا را مقابل دادگاه "کاجیلان" در استانبول بازداشت کرده و پس از آن به مرکز پلیس منتقل کردند.
بر اساس این گزارش، این وکلا قصد داشتند بیانیه ای را در خصوص خشونتهای اخیر در این کشور صادر کنند.
عفو بین الملل تأکید کرد: از آغاز اعتراضها هزاران نفر از معترضان که به صورت مسالمت آمیز در ترکیه تظاهرات کرده بودند در نتیجه حملات پلیس مجروح شده و 3 نفر از آنها نیز کشته شدند.
در این گزارش آمده است: جمعیت پزشکان استانبول امروز از مجروح شدن شمار بسیاری از تظاهرکنندگان در حملات پلیس خبر داد که 9 نفر از این افراد به ضرب گلوله پلاستیکی زخمی شده اند .
 برخی دیگر نیز دچار شکستگی شده و ضربه هایی به سر و سینه آنان وارد شده است. جمجمه یکی از تظاهرکنندگان نیز شکسته است؛ این درحالی است که نهادها و دستگاه‌های ترکیه تا این لحظه هیچ تحقیقاتی را در خصوص بدرفتاری با تظاهرکنندگان انجام نداده و هیچ کسی را به دست عدالت نسپرده اند.
عفو بین الملل خاطرنشان کرد، در صورت خودداری مسؤولان ترکیه از مذاکره هدفمند با فعالان و متوقف نکردن شلیک گاز اشک آور و ادامه استفاده از خودروهای آب پاش ضد تظاهرکنندگان در استانبول، اعتراضها شدت خواهد گرفت.
"اندرو گاردنر" پژوهشگر امور ترکیه در سازمان عفو بین الملل در این گزارش تأکید کرد: اعتراضها در میدان تقسیم و پارک قزی کاملا مسالمت آمیز بود و مردم حق داشتند به این اعتراضها ادامه دهند.
گاردنر از مسؤولان ترکیه خواست در رفتار نیروهای پلیس بازنگری کرده و به جای ادامه سرکوب فعالان مسالمت جو، عاملان نقض گسترده حقوق بشر را به عدالت تحویل دهند.

***پارک "گزي " ترکيه يا بيمارستان صحرايي
پارک گزي در استانبول ، محل اصلي درگيري هاي شامگاه سه شنبه بين پليس و تظاهرکنندگاني که خواستار برکناري رجب طيب اردوغان ، نخست وزير ترکيه هستند ، به بيمارستان هاي صحرايي تبديل شده است.

هر چند که نيروهاي پليس ضد شورش ، به کمک شليک گازهاي اشک آور و ماشين هاي آب پاش ، کنترل ميدان تقسيم را در مجاورت پارک گزي به دست گرفته اند ، اما هنوز وارد اين پارک نشده اند.
 چهار مرکز مراقبت هاي پزشکي در چهار نقطه از اين پارک استقرار يافته است و زخميان فورا به اين مراکز انتقال مي يابند.تنها افراد زخمي و پرسنل اين مراکز درماني مجاز به ورود به اين مراکز هستند.
يکي از پرستاران داوطلب گفت در آخرين ساعت شب گذشته ، حدود 25 زخمي ، پيش از آن که با آمبولانس به بيمارستان هايي در سطح شهر منتقل شوند ، به طور سرپايي در اين مرکز مداوا شدند.
وي افزود بيشتر افرادي که در اين مراکز پذيرش شدند ، از سوختگي هاي ناشي از اصابت گاز اشک آور به سر يا بدنشان ، شکستگي استخوان ، حملات آسم و بريدگي رنج مي برند.
شب گذشته درگيري ها در خيابان هاي کوچک اطراف ميدان نيز ادامه داشت و نيروهاي پليس با شليک گاز اشک آور ، به سنگ هاي پرتاب شده از سوي جوانان ترکيه پاسخ مي دادند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار