روحانی در رادیو جوان:

تعامل با دنیا فرصت است نه تهدید/ يارانه‌ها در دولت تدبير و اميد ادامه مي‌يابد

حسن روحاني کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بيان اينكه ملت ما اهل انزوا نیست، گفت: بايد با توجه به اصول و ارزشهای انقلاب اسلامی به دنبال یک تعامل سازنده و موثر با جهان باشيم چراکه توسعه تنها در سایه تعامل با دنیا امکان‌پذیر است.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران حسن روحانی کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری، در برنامه پرس و جو که عصر امروز(سه‌شنبه) از رادیو جوان پخش شد، به نقش جوانان در ساختن آینده جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: من در پی تشکیل "دولت تدبیر و امید" هستم که بار اصلی این مهم بر دوش نسل جوان ما خواهد بود، گفتمان من در انتخابات، احیای اخلاق، نجات کشور و تعامل سازنده با جهان است. نسل جوان ما به دنبال شرایط جدید اقتصادی بوده و آرزومند پیاده‌شدن اخلاق در جامعه است تا پرخاشگری‌ها و عصبانیت‌ها از آن رخت ببندد.

وی ادامه داد: ملت ایران هيچگاه ستیزه‌گر و ماجراجو نبوده و خواهان هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با جهان و به ویژه با کشورهای منطقه و همسایه است چرا كه ارتباط با این کشورها می‌تواند به امنیت ما کمک بیشتری کند.

روحانی همچنين تصریح کرد: ملت ما اهل انزوا نبوده و با توجه به اصول و ارزشهای انقلاب اسلامی به‌دنبال یک تعامل سازنده و موثر با جهان است، این ملت به ایرانی بودن و انقلاب اسلامی خود افتخار می‌کند و با این افتخار، قطعا مسير آینده را به شکل بهتری ترسیم می‌کند.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در حال حاضر با کاهش ظرفیت‌های شغلی، مشکلات بسیاری در حوزه اشتغال داریم، بیان کرد: مهمترین دغدغه نسل جوان ما اشتغال است در صورتیکه در گذشته وقتی جوانان وارد دانشگاه می‌شدند، درآمد و منزلت شغلی بالايي را در پیش رويشان تصور می کردند اما امروزه جوانان ما حتی در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری هم دغدغه کار دارند.

وی در ادامه افزود: وزن‌گرانی و تورم با سالهای گذشته قابل مقایسه نیست؛ وزن تورم در سال 84، 10.3 درصد بود و امروزه 30.5 درصد است، نرخ تورم نقطه به نقطه بالای 40 درصد است و همچنين امروز بیش از سه میلیون از جوانان ما بیکار هستند بنابراین باید مشاغل شایسته با دستمزدی بایسته برای جوانان ایجاد بکنیم.

روحانی تصریح کرد: راه اصلی رفع مشکل بیکاری، بالا بردن تولید و گسترش محیط و فضای کسب و کار و همین‌طور تکمیل طرح‌های صنعتی نیمه‌تمام و پروژه‌های عمرانی بعنوان اولویت‌های كشور در اين زمينه است.

وی ادامه داد: باید برای کسانی که بیکار می‌شوند ، بیمه‌ای را مدنظر قرار دهیم تا این افراد بتوانند حداقل مخارج زندگی خود را تامین کنند.

این کاندیدای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نداشتن شغل مناسب موجب به وجود آمدن مشکلاتی در امر ازدواج جوانان شده است، اظهار داشت: امروز مسائل اقتصادی به ویژه مسئله بیکاری با مسائل فرهنگی و اجتماعی گره خورده و این موضوع موجب بالا رفتن سن ازدواج و افزایش مشکلات فرهنگی و اجتماعی شده است.

روحانی بیان داشت: متاسفانه به خاطر مشکلات اقتصادی برخی از ازدواج‌ها منجر به طلاق شده و همین طور امروزه از لحاظ فرهنگی و آداب و رسوم در امر ازدواج آشفتگی‌هایی را مشاهده می‌کنیم.

وی در ادامه افزود: همسریابی در گذشته توسط خانواده‌ها صورت می‌گرفت و آنها بخشی از مسائل اقتصادی جوانان را عهده‌دار می‌شدند، در صورتی که امروزه تمامی مسئولیت‌ها و هزینه‌های زندگی برعهده جوانان است بنابراین در بحث ازدواج و آینده جوانان باید تلاش بسیاری در رفع اشتغال و بیکاری انجام دهیم.


روحاني در پاسخ به اين سوال که در بحث جوانان و ارتقاي امنيت اجتماعي آنان چه راهکاري داريد، تصريح کرد: اصل اينکه ما اخلاق جامعه را ارتقا دهيم کلمه و شعار زيبايي است، اما با ماموران ويژه نمي‌توان اخلاق را ارتقا داد.

وي افزود: ما بايد آگاهي نسل جوانمان را بالا برده و زمينه رشد آنان را فراهم کنيم،‌ همچنين نبايد در زندگي خصوصي مردم دخالت کنيم. بايد به ياد داشته باشيم که جوانان پرانرژي هستند بنابراين نبايد به آنان سختگيري کنيم چرا که آثار مثبتي به دنبال ندارد.

روحاني تصريح کرد: ارتقاي اخلاق، فصلي نيست و تابستان و زمستان ندارد و با چادر درست نمي‌شود؛ بنابراين کار فرهنگي را بايد به صاحبان اين عرصه سپرد و اگر ما بخواهيم ارتقاي فرهنگي را افزايش دهيم بايد با صاحبان فرهنگ از جمله اساتيد، معلمان، موسيقدانان، صاحبان سينما،‌ مساجد و علما جلسه بگذاريم چرا که آنها مي‌توانند فرهنگ را تغيير دهند و اين کار پليس نيست.

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري تاکيد کرد: کار فرهنگي را نبايد به پليس سپرد البته جاهايي وجود دارد که ممکن است در ايستگاه آخر حضور پليس لازم باشد اما گاهي ضروري است که پليس هم حضور نداشته باشد  اين در حالي است که نبايد نام پليس را خراب کنيم چرا که پليس عزيز است و بايد عزيز بماند.

روحاني تاکيد کرد: اخلاق خوش بايد در کنار نام پليس وجود داشته باشد چرا كه پليس اعتمادآور است و هنگامي که مردم آن را مشاهده مي‌کنند بر اين موضوع واقفند که آرامش وجود دارد.

وي در بخش ديگري از اظهاراتش ادامه داد:‌ ما بايد در زمينه هنر به اين نکته توجه داشته باشيم که هنر آفريننده و خلاق است و مي‌تواند آثار بزرگي را خلق کند. متاسفانه ما اهداف زيادي داريم اما ابزار لازم را در اختيار  نداريم.

روحاني تاکيد کرد: نظارت دولت بر هنرمندان امري واجب است چرا که هنرمندان جايگاه متعالي دارند و مي‌توانند هدايتگر باشند، متاسفانه برخي آدم‌هايي که چند واحددرسي در دانشگاه گذرانده‌اند و از آن خارج شده‌اند در جايگاهي مي‌گذاريم که بر کل فرهنگ جامعه ما نظارت کنند آيا اين کار شدني است و آيا اعمال نظر مي‌تواند سليقه‌اي باشد؟ آيا داشتن قدرت مي‌تواند مجوزي باشد براي اينکه افراد سليقه‌اي عمل کنند؟ بنابراين نبايد کار فرهنگ را به کارمند و مزدبگير و دستوربگير بسپاريم و کار هنر بايد به اصحاب هنر سپرده شود.

وي تصريح کرد: ارزش گذاري کار هنرمندهاي ما بر عهده مردم است نه دولتمردان؛ اگر اين باورمان شود خيلي از مسائل اصلاح مي‌شود البته در اين زمينه بنده برنامه مدون اجرايي و براي بخش هنر کاهش نظارت‌هاي دولتي را در نظر دارم که هنرمندان بتوانند در فضاي آزادتري  به اهدافي که مي‌خواهند برسند.

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در خصوص تعامل ميان رسانه و دولت اظهار داشت: اين نکته، نکته بسيار مهمي است چرا كه در حال حاضر در کشورما نظارت‌ها بر عهده نهادهاي نظارتي است و اين نهادهاي نظارتي هستند که بر کار دولت نظارت مي‌کنند و نظرات خودشان را اعلام مي‌کنند، يکي از بخش‌هاي نظارتي که مهم است، بخش رسانه‌ها از جمله روزنامه‌ها، سايت‌ها و صدا و سيما است که مي‌توانند کنترل بسيار خوبي بر دولت داشته باشند ما بايد دست رسانه‌ها را باز گذاريم و فضاي نقد را بپذيريم و از نقد نرنجيم .

وي افزود: بخش رسانه‌ها بايد منتقدانه وارد شود و اگر مديري را متخلف ديدند با صراحت اظهار کنند اما مجازات مدير متخلف نبايد در دادگاه رسيدگي شود چرا که قبل از آنکه به دادگاه رود بايد توسط رسانه مجازات شود اگر اين فضا به وجود آيد خود مديران مي‌دانند که ناظران اصلي مردم هستند.

روحاني تاکيد کرد: احزاب اگر در کشور ما فعال شوند، مي‌توانند وسيله خوبي براي نظارت باشند اين در حالي است که در کشورما احزاب قدرتمند منسجم و سراسري وجود ندارد بنابراين بار آنها را نيز به ناچار رسانه‌ها متحمل مي‌شوند تا روزي که احزاب فعال مقتدر بتواند تشکيل شوند.

وي ادامه داد: دولت مي‌تواند از رسانه براي تبيين اهدافش استفاده کند چرا که رسانه تنها براي نقد ايجاد نشده است و مي‌تواند براي چرخش امور به کشور و دولت کمک کند، بنده معتقدم که رسانه مي‌تواند بهترين حامي و ناظر دولت باشد.


اين کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رویکردتان درباره الگوسازی برخی از رسانه‌های غربی و تاثیری که در زندگی مردم دارد چگونه است؟ اظهار داشت: در ارتباط با رسانه‌های بیگانه باید به دو مساله توجه داشت؛ اول اینکه در دنیای امروز همه کشورها می‌خواهند صدایشان به جهان برسد و این همان چیزی است که ما نیز دنبال می‌کنیم بنابراین از این موضوع نمی‌توان فرار کرد زیرا به هر حال در دنیای امروز ارتباط مردم با رسانه‌های جهانی است.

وی ادامه داد: هر چقدر رسانه‌های داخلی ما فعال‌تر شوند اثر رسانه‌های دیگر کمتر می‌شود بنابراین ما باید سبک‌ها و سلیقه‌های مختلف جوانان را به رسمیت شناخته و تکثر رسانه‌ای را بپذیریم بنابراین دولت نباید رسانه را به صورت جاده یک طرفه ببیند.

روحانی افزود: یادمان باشد اینجا ایران است و کره شمالی نیست که بخواهیم در رنگ لباس و نحوه نگاه و ... زندگی مردم دخالت کنیم و این همان مهندسی فرهنگ است که من آن را به معماری فرهنگ تفسیر می‌کنم زیرا این معماری یک پلان کلی است که اسلام و فرهنگ ایرانی آن را می‌پذیرد بنابراین باید اصلاح و ارتقای زندگی فرهنگی مردم هدف بزرگ ما باشد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنين در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مهمترین دغدغه‌های فرهنگی و هنری جوانان چیست و شما برای آن چه برنامه ای دارید؟ بیان کرد: نیازهای فرهنگی نسل جوان بسیار بیشتر از نیازهای فرهنگی نسل میانسال بوده بنابراین ما باید شرایط لازم را برای خلق هنرهای لازم فراهم بکنیم.

روحانی افزود: حساب و کتاب‌های ما تنوع لازم را ندارد و کتابها قبل از اینکه چاپ شوند چندین بار مورد نظارت قرار می‌گیرند بنابراین باید با ایجاد تنوع در کتابها علاقه نسل جوان را به خواندن کتاب بیشتر کنیم و این مهم جز از طریق اعتماد به مولفین و ایجاد فضای باز به دست نخواهد آمد.

وی اشاره کرد: یادمان باشد سیاست‌های امروز ما آینده جوانان ما را می‌سازد، بستن درهای کشور و درهای خانه‌ها ممکن نيست حتی اگر هم ممکن باشد مطلوب نخواهد بود زیرا اگر در داخل کشور فضای انتخاب را تنگ کنیم ناچار جوانان ما فضاهای دیگری را انتخاب خواهند کرد.

اين کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه شما برای آینده روابط ایران با کشورهای دیگر چگونه است؟ اظهار داشت: بنده روابط سیاسی امروز را اصلا در شان ملت شریف ایران نمی‌بینم،‌ما باید با دنیا با اخلاق حرف بزنیم چراکه شعار و کلمات خشونت‌آمیز کمکی به ما نمی‌کند، تعامل با دنیا از طریق احترام متقابل، منافع متقابل و مشترک برمی‌خیزد.

روحانی در ادامه افزود: خط قرمزهای ما با دنیا زیاد نیست و درواقع همان چیزی است که مقام معظم رهبری بیان فرموده‌اند و در قانون اساسی و سیاست‌های کلی ما وجود دارد بنابراین نباید کسی به طور سلیقه‌ای این خط قرمزها را زیاد کند زیرا شعارها و منافع یک طرفه همیشه عملی نبوده و در کوتاه مدت دوام می‌آورد.

وی همچنين خاطر نشان کرد: جایگاه کشور ما از لحاظ ژئواکونومیک، ژئواستراتژیک و ژئوپولتیک بسیار بالا بوده بنابراین باید با قدرت‌های بزرگ و به ویژه کشورهای همسایه تعامل سازنده داشته باشیم چراکه توسعه در انزوا متولد نخواهد شد و این مهم در سایه تعامل با دنیا امکان پذیر است.

روحاني در پاسخ به اين سوال که ارزيابي شما از اجراي فاز اول هدفمندي يارانه‌ها چيست، گفت: اصل هدفمندي يارانه‌ها قانون درستي است که دولت و مجلس سال‌ها بر آن تاكيد دشتند اما امروز تحقق پيدا كرد، در حاليكه ما بايد در قبال که پولي كه به مردم مي‌دهيم بايد تورم و گراني را کنترل کنيم تا يارانه نقدي بتواند تاثيرگذار باشد ، در کنار يارانه نقدي دولت تدبير و اميد برنامه‌اي دارد که براساس آن در کنار يارانه نقدي  يارانه کالاهاي اساسي هم به مردم داده شود.

وي افزود: اين اقدام به اين منظور است که  مردم براي تامين کالاهاي اساسي مشکلي نداشته و آسودگي و آرامش داشته باشند علاوه بر آن ما بايد کاري کنيم که توليد ما نيز از يارانه استفاده کند تا در کنار آن ارزاني بوجود بيايد و تورم کم شود و اشتغال‌زايي صورت گيرد.

روحاني تاکيد کرد: ما بايد به زماني برسيم که مردم ما خودشان بگويند که نيازي به يارانه 45 هزار توماني نداريم و درآمد بيست برابري شامل آنان شده و جوانان از بيکاري نجات پيدا کرده‌اد اين در حالي است که برخي رسانه‌ها تحريف کرده‌اند و گفته‌اند که فلاني بيان کرده که مي‌خواهم مردم را پولدار کنم، اين ادعا صحت ندارد چرا که در دولت تدبير و اميد يارانه‌ها ادامه پيدا مي‌کند و يارانه کالايي نيز اضافه مي‌شود که در نهايت زندگي مردم آنچنان بهبود پيدا خواهد کرد که در سال‌هاي آتي نيازي به  يارانه‌ها وجود نداشته باشد.

وي در پاسخ به اين سوال که در حوزه بيمه و عدالت در عرصه سلامت چه برنامه‌اي داريد، تصريح کرد: مردم امروز با مشکلات بزرگي مواجه هستند و هر روز خرج درمان و بهداشتشان افزوده مي‌شود بنابراين شرايط در بحث درمان بايد به گونه‌اي باشد که همه مردم بتوانند از پوشش بيمه‌اي استفاده کنند، در حال حاضر 5 ميليون نفر از جامعه ما از بيمه استفاده نمي‌کنند،  بنابراين همگاني کردن بيمه يکي از اهداف دولت تدبير و اميد است.

كانديداي رياست جمهوري يازدهم افزود: ما بيمه‌ها را در يکي دو بيمه محصور کرده‌ايم اين در حالي است که بيمه‌ها بايد رقابتي شوند و تعداد ديگري سازمان و نهاد بيمه‌اي تشکيل شوند که مردم با اختيار خود بيمه مورد نظرشان را انتخاب کنند چرا که در بيمه رقابتي است که خدمات بيشتري ارائه مي‌شود.

روحاني تصريح کرد: برخي از بيمه‌ها به گونه‌اي است که اگر به يک مرکز درماني مراجعه کنيد توجهي به آن بيمه نمي‌شود اين در حالي است که برخي از داروهاي سرطان با قيمت 11 ميليون و برخي از داروهاي آلزايمر بالاي 800 هزار تومان به بيماران ارائه مي‌شود در اين شرايط مردم چگونه مي‌توانند معضلات زندگي‌شان را حل و فصل کنند؟

وي در پاسخ به اين سوال که  دولت شما در زمينه‌هاي مختلف چگونه پاسخگوي مردم است، اظهار داشت: دولت تدبير و اميد خودش را در همه زمينه‌ها پاسخگوي مردم مي‌داند و اين را جزء وظايف اصلي خود مي‌داند چرا که اولين شرط  دولت شايسته و کارآمد پاسخگويي درکنار شفافيت است.

روحاني ادامه داد: بنده يک برنامه نوبه‌اي تنظيم مي‌کنم که در آن به مردم گزارش کار مي‌دهم و آنان نکاتي که مورد نظر و سوالاتي که دارند را مي‌توانند از طريق رسانه‌ها مطرح کنند  به خصوص در زمينه جوانان و اعتياد که در نهايت دولت پاسخگوي آنان است.

نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در پايان با تاکيد بر اينکه يکي از مسائل مهم دولت احتمالي آينده مبارزه با مسئله مواد مخدر است، بيان کرد: رئيس جمهور، رئيس ستاد مبارزه با مواد مخدر است لذا بايد پاسخگوي اين مسئله باشد همچنين از جمله وظايف مهم دولت بازگرداندن معتادان به خانواده‌ها و جامعه است و بايد در اين راستا تلاش فراواني داشته باشد.
انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار