طبق رای حقوقی منتشر شده در میان فعالان صلح، استفاده نیروهای انگلیسی از هواپیماهای بدون سرنشین در افغانستان اقدامي ضد قوانین بین المللی است؛ این رای، لایحه محکم دفاع حقوقی مصوبه نیروی هوایی سلطنتی انگلیس، مبنی بر استقرار جنگنده های هوایی بدون سرنشین در درگیری ها را زیر سوال برده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه گاردين، انتشار این سند همزمان با دادگاه این هفته شش فرد معترض به هواپیماهای بدون سرنشین بود. در پی ورود غیرقانونی شش معترض به محدوده پایگاه نیروی هوایی سلطنتی ودینگتون که عملیات های هواپیماهای بدون سرنشین انگلیس در افغانستان از آنجا کنترل میشود،پلیس امریکا آنان را دستگیر کرد. اين شش فرد اظهار بیگناهی کرده و اعلام کردند که با این اعتراضشان هیچ جرم و جنایتی مرتکب نشده اند.

فیل شاینر و دان کاری، از وکلای مدافع منافع عمومی بیرمینگهام، نویسندگان این رای حقوقی بودند. در این رای آمده است که استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در افغانستان، که اتحادیه اروپا آن را منطقه جنگی اعلام کرده، میبایست تابع کنوانسیون حقوق بشر اروپا باشد.

بر اساس این رای "طبق ماده (2)2 کنوانسیون اروپا دررابطه با موارد قانونی کشتن افراد، استفاده از حداقل میزان زور و درگیری فیزیکی، استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین را بسیار محدود میکند. فقط در مواردی که کشتن فردی بر دستگیری و یا زخمی کردن وی ارجح باشد و قتل وی قطعا ضروری باشد، استفاده از این هواپیماها قانونی است. حتی در این صورت نیز، تنها برای اهدافی که در ماده مذکور آمده است میتوان از این هواپیماها کمک گرفت".

"بنابراین اگر انگلیس بر پیاده سازی اهدافی که در کنوانسیون حقوق بشر اروپا آمده است نظارت کند، استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین تنها محدود به مواقعی میشود که جان کسی در خطر تهدیدی نزدیک باشد. این امر از «کشتارهای هدف گیری شده» جلوگیری میکند و استفاده از این هواپیماها را حتی در میدان جنگ نیز بسیار محدود میکند".

"در نتیجه میتوان با قطعیت گفت که برنامه هواپیماهای بدون سرنشین انگلیس ناقض قوانین بین المللی است".

معترضان، که دوتن از آنان کشیش بودند، روز دوشنبه وارد پایگاه هوایی سلطنتی ودینگتون در لینکولن شایر انگليس شده و در روز سه شنبه به حضور دادگاه لینکولن رسیدند. آنان قسمتی از حصار پایگاه را بریده بودند، پوسترهای اعتراض آمیز و عکس هایی از قربانیان غیرنظامی را در محوطه نصب کردند و با آوردن چند درخت، "باغ صلح" نمادینی در پایگاه ایجاد کردند.

تظاهرکنندگان، کریس کول، محقق هواپیماهای بدون سرنشین از آکسفورد، مارتین نیول، کشیش کاتولیک از لندن، کیت هبدن، کشیش آنگلیکان از منسفیلد، سوزان کلارکسون، بازنشسته انجمن کواکر از آکسفورد، هنریتا کالینان، معلمی از لندن و پنی واکر، که خود را مادربزرگی از لستر معرفی کرد، بودند.

کول گفت: "ما حصار را بریدیم تا مانع از ادامه جنایات فجیع افغانستان شویم. حدود یک ساعت و نیم داخل محوطه بودیم تا این که ما را دستگیر کردند."

هبدن در گفتگو با گاردین گفت: "هواپیماهای بدون سرنشین ضد قوانین بین المللی است. با این هواپیماها آنها هیچ گونه هشداری به قربانیان نمیدهند و مستقیما در اجتماع آنان حضور ندارند. تنها یک تا چهار ثانیه زمان میان فشار دادن دکمه ی شلیک در پایگاه انگلیس و شلیک هواپیما در آن سوی دنیا وجود دارد. این هواپیماها آن گونه که رسانه ها در اذهان مردم القا کرده اند، نیستند."
واکر بیان کرد: "ورود ما اولین ورود غیرقانونی به ودینگتون بود. هدف ما از این کار جلوگیری از فجایع خونبارتر است."

هر شش معترض دوشنبه شب را در بازداشتگاه به سر بردند. به گفته برخی، پلیس در بازرسی خانه آنان رایانه هایشان را توقیف کرد. 

از ماه آوریل، هواپیماهای بدون سرنشین انگلیس در افغانستان از پایگاه نیروی هوایی سلطنتی ودینگتون کنترل می شوند. وزیر دفاع انگلیس همواره از بهره گیری از این هواپیماها دفاع کرده و توجیهات حقوقی بسیاری در این زمینه منتشر کرده است. به ادعای سخنگوی وزارت دفاع انگلیس، "تمامی عملیات های این وزارت، ازجمله سیستمهای هوایی بدون سرنشین، تحت نظر مشاوران حقوقی انجام میشود و با حقوق بشردوستانه بین المللی کاملا مطابقت دارد".



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار