مدیر املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌رضوی از معرفی 58 پروژه تصرفات غیر قانونی و زمین خواری خراسان‌رضوی به مراجع قضایی خبر داد.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، محمدرضا داودی‌مقدم در جمع خبرنگاران اظهار کرد: 58 پروژه تصرفات غیر قانونی و زمین خواری از سوی این اداره کل به دستگاه قضایی ارجاع داده شده و با تشکیل کمیته حفاظت از اراضی، در راستای صیانت از حقوق بیت‌المال تلاش شده است.

وی با حمایت از جایگاه اراضی ملی گفت: قوانین موجود همچون قانون اساسی و قانون مدنی و قوانین عادی وجود دارد که در راستای وضع سنوات، نوع املاک، نحوه تملک و سایر موارد تدوین شده است؛ به عنوان مثال، اصل 45 قانون اساسی که از ثروت‌های عمومی و انفال از آنها یاد کرده و آن را در اختیار حکومت اسلامی دانسته، از این جمله است.

داوودی‌مقدم درباره قوانین ملی کردن اراضی تصریح کرد: انفال شامل جنگل‌ها، بیشه‌های طبیعی، دریاچه‌ها، رودخانه‌ها، کوه‌ها، معادن و غیره است و متعلق به مردم بودهو نمی‌تواند ملک شخصی محسوب شود و چنانچه افرادی آنها را تملک کرده و بهره‌برداری کنند به حقوق جامعه تجاوز کرده‌اند، لذا باید از ید آنها خارج شده و از آنها حفاظت شود.

وی تصریح کرد: اگر افراد در محدوده ملی شده سند دریافت کرده باشند، این سند ابطالمی‌شود و در ارتباط با اراضی بایرباید نیز مطابق با قانون مربوط به آن عمل کرد.

مدیر املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: مطابق ماده 6 قانون زمین شهری مصوب سال 66 که مربوط به اراضی موات شهری است، این اراضی در اختیار دولت قرار می‌گیرد و برابر با ماده 12 همین قانون، تشخیص موات بودن زمین و همچنین احیای اراضی در داخل محدوده شهری با اداره راه و شهرسازی است.  /س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.