گوجه‌فرنگي، ضدپوکي ‌استخوان

 
به گزارش باشگاه خبرنگاران اراک اين ماده غذايي که در ميان سبزي‌ها جاي مي‌گيرد، مملو از مواد مغذي با ارزش است. يک ليوان گوجه‌فرنگي تازه و خرد شده 32 کيلوکالري انرژي و 2 گرم فيبر دارد، در حالي که يک ليوان گوجه‌فرنگي پخته‌ داراي 43 کيلوکالري انرژي و 1 گرم فيبر است.
 
علاوه بر اين ها، گوجه‌فرنگي منبع ويتامين C، بتاکاروتن (پيش‌ساز ويتامين A) ، پتاسيم، ويتامين K، منيزيم و کروم نيز محسوب مي‌شود. در ضمن، ليکوپن يا همان عامل رنگ قرمز در گوجه‌فرنگي با حرارت ديدن قابل دسترس‌تر براي بدن بوده و خاصيت آنتي‌اکسيداني‌اش به نفع بدن است. به علاوه احتمال کاهش بافت استخواني را کم‌کرده و به اين ترتيب امکان بروز پوکي استخوان را کاهش مي‌دهد.از اين رو، توصيه مي‌شود آن را با خيار و فلفل دلمه‌اي به صورت سالاد ميل کرده و يا با آن سوپ يا سس قرمز تهيه کنيد و آن را در برنامه غذايي‌تان به‌طور مرتب بخوريد.

بادمجان بايد خورد، با پوست!
غذاي دوم بادمجان است. جالب است بدانيد که يک ليوان بادمجان پخته 35 کيلوکالري انرژي و 2 گرم فيبر دارد و شامل مواد معدني نظير پتاسيم، منيزيم، مس و ويتامين B1 و B6 است.

اين سبزي آنتي‌اکسيدان‌هاي بسياري دارد که از بروز برخي سرطان‌ها و فعاليت ميکروب‌هايي چون باکتري‌ها و ويروس‌ها جلوگيري مي‌کند. در ضمن، اين سبزي در پوستش آنتي‌اکسيداني به نام آنتوسيانين دارد و توصيه مي‌شود براي جلوگيري از بروز بيماري‌هاي قلبي آن را پوست نکنده پخته و ميل کنيد. اين سبزي را بهتر است با روغن زيتون حرارت داده و در تهيه خورش‌ها از آن استفاده کنيد. در ضمن، به منظور کاهش مصرف روغن بهتر است که آن را نمک زده و در هنگام سرخ کردن به سفيده تخم مرغ آغشته کنيد.

باميه، مملو از فيبر و ويتامين
سومين انتخاب باميه سبز است. يک ليوان اين سبزي مقادير بسياري فيبر دارد، به طوري که اين مقدار با جو برابري مي‌کند. يک ليوان بخارپز شده آن داراي 35 کيلوکالري انرژي و 4 گرم فيبر است و در ضمن 3 گرم پروتئين دارد. اين سبزي علاوه بر اين ها، داراي ويتامين هاي C، K و B6 است و مي‌توان 80 درصد از نياز روزانه به اين مواد مغذي را با خوردن يک ليوان از اين سبزي تأمين کرد.

به اين دليل مي‌توان آن را به همراه ساير سبزي‌ها بخارپز کرده و در وعده‌هاي اصلي يا ميان وعده‌ها به مصرف رساند. به علاوه مي‌توان مثل برش‌هاي گوجه‌فرنگي از باميه‌هاي بخارپز شده در ساندويج گذاشت و فيبر دريافتي را به اين ترتيب بالا برد. در ضمن، اين سبزي را مي‌توان به همراه ماهي تن، تخم مرغ و گوشت مرغ نيز ميل کرد.

آلبالو، رفيق قلب
آلبالو را نيز نبايد در تابستان از دست داد. يک ليوان اين ميوه داراي 87 کيلوکالري انرژي و 3 گرم فيبر است و مقادير بالايي بتاکاروتن دارد.

بنابراين خوردن آن به حفظ سلامت قلب و چشم‌ها کمک مي‌کند. به علاوه يک ليوان آن 26 درصد از نياز روزانه به ويتامين C را نيز مي‌تواند تأمين کند و وجود منيزيم فراوانش براي حفظ توده استخوان‌ها و سلامت پوست و پتاسيم آن براي کنترل فشارخون مي‌تواند مؤثر باشد. اين ميوه داراي ترکيباتي از گروه فلاونوئيدها نيز بوده و مطالعات نشان داده‌اند که رژيم غذايي مملو از آنها احتمال ابتلا به بيماري‌هاي قلبي را به ميزان قابل ملاحظه‌اي کاهش مي‌دهد. بنابراين، عادت به خوردن اين ميوه به خصوص در فصل تابستان بسيار مفيد خواهد بود.

ذرت در خدمت چشم‌هاي شماست!
ذرت به دليل نشاسته‌اي که دارد، در گروه غلات جاي مي‌گيرد. مطالعات نشان داده‌اند که عادت به خوردنش از بروز سکته، بيماري‌هاي قلبي و ديابت نوع دو جلوگيري مي‌کند. به علاوه، نصف ليوان ذرت 66 کيلوکالري انرژي و 2 گرم فيبر دارد، در حالي که پخته‌اش داراي 88 کيلوکالري انرژي و بيش از 2 گرم فيبر است.

اما پر طرفدار ترين ميوه هاي تابستان ميوه هاي آبدار هستند که مهم ترين آن ها هندوانه، خربزه،گيلاس،هلو و زردالو , وآلبالو مي باشد.

خواص ميوه هاي تابستان :

هندوانه،ميوه هاي آبدار شيرين مزه اين خانواده شامل هندوانه، خربزه، طالبي، گرمک و بسيار
نشاط آور برطرف کننده عطش و تشنگي و تامين کننده آب از دست رفته بدن به خصوص در فصل تابستان هستند.

گيلاس ،اين ميوه آب دار و خوش طعم و متنوع در رنگ هاي زرد، قرمز يا سياه است. انواع گيلاس منبع خوبي از ويتامين C و پيش ساز ويتامين A (کاروتن) هستند که البته گيلاس هاي ترش نسبت به انواع شيرين، از اين نظر غني ترند.

هلوها ميوه هاي نارنجي رنگي هستند که با داشتن رنگدانه هاي گياهي از انواع کاروتن هاي آنتي اکسيدان در پيشگيري از سرطان موثرند.

در ضمن هلوي تازه با داشتن مقدار قابل توجهي پتاسيم مي تواند به کاهش فشار خون کمک کند.
زردآلو با داشتن مقدار زيادي قند ساکاروز، ميوه اي شيرين است، رنگ زرد زردآلو به خاطر رنگدانه آنتي اکسيدان آن،ويتامين B (کاروتن) است که هر قدر رنگ آن پررنگ تر باشداين ويتامين در آن بيشتر است.

زرد آلو همچنين به دليل داشتن پتاسيم بالا، به عنوان يک ميان وعده و دسر خوب براي سالمندان که از افسردگي رواني و گيجي ناشي از فقدان پتاسيم در رژيم غذايي رنج مي برند بسيار مفيد است.

از جمله خواص آلبالو اين است که پژوهشگران در يک تحقيق جديد دريافتند که اين ميوه براي بي ‌خوابي مفيد است،پس اگر به سختي مي خوابيد مصرف اين ميوه در تابستان را فراموش نکنيد./س

برچسب ها: تابستان ، میوه ، سبزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.