10هزار نفر از اعضای داوطلب واکنش اضطراری محله تهران با هدف پایدارسازی فعالیت‌های گروهی و تقویت و حفظ انسجام درون گروهی در قالب برنامه‌ای منسجم از مکان‌های فرهنگی تهران بازدید کردند.

 
به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران ، در این برنامه داوطلبان عضو گروه‌های دوام مناطق 22گانه با هماهنگی ستادهای مدیریت بحران مناطق 22گانه  از دریاچه خلیج فارس در پارک چیتگر،باغ‌ موزه دفاع مقدس، باغ پرندگان، مجموعه تفریحی گلابدره، برج میلاد و پارک نهج‌البلاغه بازدید و با مجموعه‌های فرهنگی- تفریحی شهر تهران و اقدامات شهرداری تهران در گسترش فضای مناسب برای پرکردن اوقات فراغت شهروندان آشنا شدند.
 
سید جواد کشفی معاون آمادگی، عملیات و امور مناطق سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران  در این زمینه گفت: تجارب جهانی حاصل از بحران های گذشته نشان می‌دهد که انجام عملیات واکنش اضطراری مقابله با بحران به تنهایی از عهده سازمان‌ها و نهادهای رسمی امداد و نجات خارج بوده و همواره بخش قابل توجهی از آسیب‌دیدگان در سوانح به ویژه در ساعت‌های اول حادثه توسط مردم نجات می‌یابند.بنابراین، اجرای عملیات موفق و کاهش خسارات و تلفات توسط سازمان‌های مسئول در گرو تلاش‌های گروهی افراد متشکل و آموزش دیده امکان‌پذیر خواهد بود.
 
وی افزود:ایجاد تشکل‌های کوچک، کارآمد و دانش‌محور در سطح محلات یکی از ضرورت‌های کلان‌شهرهای بزرگ دنیا به شمار می‌آید و برای افزایش آمادگی شهروندان و ارتقای ظرفیت مقابله به‌موقع و مؤثر می‌توان تشکیلات مدیریت بحران را در رده محله و حتی پایین‌تر یعنی در سطوح همسایگی، خانوادگی و فردی فعال نمود.
 
وی گفت: بر این اساس، ایجاد گروه‌های داوطلب واکنش اضطراری محله(دوام)، اقدامی مهم برای توانمندسازی شهروندان در پاسخگویی و مقابله مناسب با اثرات ناشی از بلایای طبیعی است. و ایجاد، سازماندهی ، آموزش و پایدارسازی گروه‌های داوطلب واکنش اضطراری محله ابزاری مهم و مؤثر برای افزایش توان مقابله با حوادث در سطح شهر است که در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است و در حال حاضر بیش از 500 گروه دوام در محلات تهران فعال است.
 
وی هدف از برنامه پایدارسازی این گروه‌ها را تقویت و حفظ انسجام درون‌گروهی، مهارت‌ها و آموزش‌های فراگرفته شده توسط اعضا خواند که پس از تکمیل دوره‌های آموزشی پایه و سازماندهی گروه‌ها اجرایی می‌شود.
 
بر اساس این گزارش، برگزاری مانورهای تمرین و آمادگی، مسابقات و تورهای فرهنگی– ورزشی و نشست‌های صمیمی در قالب فعالیت‌های مشترک با حضور اعضای دیگر گروه‌های دوام مناطق، با هدف افزایش میزان آمادگی، آشنایی بیشتر و انتقال تجارب اعضاء به یکدیگر، بخشی از برنامه‌های پایدارسازی به شمار می‌آید./ل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار