اولین باغ موزه مینیاتورایران،با حضور تعدادی از مدیران شهرداری تهران افتتاح شد.

 به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران محمد هادی ایازی سخنگوی شهرداری تهران در مراسم افتتاح این باغ موزه که با حضور معاون خدمات شهری شهرداری و علیرضا دبیر عضو شورای شهر برگزار شد طی سخنانی کشور ایران را برخوردار از آثار فاخر و ارزشمند باستانی و میراث فرهنگی خواندو اظهار کرد :  نوجوانان و جوانان کشور باید با این آثار آشنا شوند اما متاسفانه در کشورمان مکانی برای معرفی کردن این آثار نداشتیم و تنها راه ، سفر به شهرهای مختلف و دیدن این آثار باستانی از نزدیک بود.
 
ایازی با بیان اینکه خدمتگزاران در مدیریت شهری برای رفع این نقیصه تصمیم به احداث این مجموعه گرفتند گفت : با راه اندازی و افتتاح باغ موزه مینیاتور ، این خلاء برطرف شده و شهروندان به راحتی می توانند ماکت مینیاتوری برخی آثار باستانی کشورمان که در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است را مشاهده کنند.
 
سخنگوی شهرداری تهران افزود : 12 اثر نصب شده در باغ موزه مینیاتور توسط هنرمندان ایرانی ساخته شده است.
 
وی با اشاره به اینکه احداث تعداد دیگری باغ موزه مینیاتور در تهران در برنامه مدیریت شهری قرار دارد اظهار کرد : امیدوارم در باغ موزه های مینیاتور آتی ، سردیس و تندیس مفاخر ایرانی نیز در کنار آثار باستانی کشورمان نصب شود و به جز شهروندان تهرانی مهمانان وگردشگران از دیگر نقاط کشور نیز از این مجموعه بازدید کنند.
 
ایازی ضمن تقدیر از فعالیت معاون خدمات شهری و مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهر تهران برای راه اندازی این مجموعه گفت : امیدوارم فضاهای فرهنگی پیش بینی شده پیرامون این باغ موزه ، هر چه سریعتر توسط شهردار منطقه 8 به اجرا درآمده و احداث شود.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود به اجرای اقدامات بزرگ و ارزشمندی در حوزه توسعه فضای سبز اشاره کرد و گفت : یکی از اقدامات ارزشمند در این زمینه ، احداث بوستان های ویژه بانوان بوده که تعدادی از آنها پیش از این در مناطق 3 ، 15 و 18 مورد بهره برداری قرار گرفته و هم اکنون تعداد دیگری نیز مانند منطقه 22  در دست ساخت است تا انشاا.. با توسعه بوستان های بانوان بتوانیم نیازبانوان شهر تهران را برطرف کنیم.
 
علی محمد مختاری ، مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری تهران نیز در سخنان خود احداث باغ موزه مینیاتور را نمونه ای از به کرگیری موضوعات فرهنگی و میراث تاریخی در شهر دانست و گفت : این مجموعه تلفیقی از نمادهای فرهنگی و تاریخی کشور در کنار فضای سبز است و تجربه جدیدی است که هم در تهران قابل تکرار است وهم در دیگر شهرها می تواند ایجاد شود تا مردم با تمدن ایرانی و اسلامی به خوبی آشنا شوند.
 
وی افزود : این 12 اثر مینیاتوری همگی ساخته هنرمندان کشورمان است.
 
مدیرعامل سازمان پارک ها درادامه به توسعه فضای سبز در این دوره مدیریت شهری اشاره کرد و گفت : تهران هم اکنون صاحب 2025 بوستان است که سهم این دوره مدیریت شهری در  8 سال ، احداث 800 بوستان و ایجاد 18 هزار هکتار جنگل کاری است.
 
مختاری افزود : سال 84 میزان سرانه فضای سبز تهران 9/8 متر بود اما امروز به 15 متر و به میزان استاندارد جهانی رسیده است. همچنین در مناطق 22 انه نیز به صورت متوازن فضای سبز توسعه یافته و سرانه فضای سبز مناطق فشرده نیز افزایش یافته همچنین در جنوب تهران نیز اقداماتخوبی در این حوزه انجام شده که احداث بوستان ولایت نمونه آن است.
 
مختاری همچنین گفت : معمار مدبر شهر تهران جایش اکنون در اینجا خالیست و ادای احترام به ایشان کرده و صمیمانه قدردانی می کنیم.
 
بر اساس این گزارش ، باغ موزه مینیاتور در فضایی به مساحت 3 هکتار و حدفاصل بزرگراه امام علی (ع) با خیابان کرمان احداث شده است.
 
تخت جمشید ، چخازنبیل ، میدان امام اصفهان ، پاسارگاد ، تخت سلیمان ، گنبد سلطانیه ، ارگ بم ، کلیساهای ارامنه ، کوه و کتیبه بیستون ، مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی ، بازار تبریز و آبشارهای شوشتر آثار نصب شده در این مجموعه هستند.
 
این مجموعه همچنین دارای کتابخانه، گالری و فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی است. فضای سبز این باغ موزه نیز دارای گونه های گیاهی مینیاتوری است./ل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار