کانديداي رياست جمهوري دوره يازدهم گفت: تجربيات اداري کشور که از چهار دولت قبلي بدست آمده، مي‌تواند راهنماي دولت من براي هدايت کشور به سوي رفع مشکلات در آينده باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران "سيد محمد غرضي" کانديداي رياست جمهوري در برنامه‌اي با عنوان صداي جمهور در راديو ايران به ايراد سخنراني پرداخت.

کانديداي رياست جمهوري با اشاره به 16 سال سابقه مديريت اجرايي در نظام جمهوري اسلامي ايران اظهار داشت: آنچه که در گذشته اتفاق مي‌افتد راهنماي آينده است، لذا من با توجه به گذشته آينده را ترسيم خواهم کرد.

غرضي افزود: دولت‌هايي که در گذشته با عنوان دفاع، سازندگي، اصلاحات و دولت نهم و دهم به روي کار آمده‌اند نکات مثبت و منفي‌اي در عملکردشان وجود داشته که مي‌تواند موجب هدايت دولت من به سوي رفع مشکلات در آينده باشد.

وي تصريح کرد: دو اتفاقي که در نظام افتاد و منجر به توهم دشمن خارجي براي نفوذ به نظام شد، همچنان انقلابي که با اخذ 98.2 آرا به پيروزي رسيد بعد از 34 سال اين درصد دچار افت شده است که علت آن نحوه اداره کشور توسط عزيزاني است که تجربه لازم را نداشته‌اند.

کانديداي رياست جمهوري تصريح کرد: بنده هيچ کس را متهم به هيچ کاري نمي‌کنم اما به دليل اينکه اين چهار دولت با انتقاد به نحوه عملکرد دولت‌هاي قبلي روي کار آمده‌اند اين مشکلات به وجود آمد.

غرضي تصريح کرد: تمام شخصيت‌هايي که در دولت‌هاي قبلي بودند جزو شخصيت‌هاي معتبر نظام هستند و اين فکر که هميشه وقتي دولتي عوض مي‌شود بايد وزيران و مديران نيز عوض شوند هزينه‌هاي زيادي را براي کشور در پي داشته  است.

وي اظهار داشت: دولت متورم، دولتي است که بيش از درآمدش هزينه مي‌کند و اين تغييرات وسيع که با آمدن افراد بي  تجربه به جاي افرادي که تجربياتي را در حکومت داري و سياست پيدا کرده‌اند از نظر ديدگاه جامعه منفي است.

کانديداي رياست جمهوري با اشاره به تعريف تغيير دولت در دنيا بيان داشت: در کشورهاي ديگر با روي کار آمدن  دولت جديد تنها سياست تغيير مي‌کند نه افراد اما در کشور ما با روي کار آمدن دولت جديد  منجر به تغيير افراد مي‌شود.

غرضي با انتقاد به مجادله افراد در کشور اظهار داشت: بايد قوانين با يکديگر مجادله کنند نه افراد و مجلس شوراي اسلامي و دولت نبايد خودش قانون باشد.

وي افزود: هر شخصيت انساني در مسئوليت خودش بايد تا زمان احراز صلاحيت باقي بماند و بدون رد صلاحيت نمي‌تواند منصبش را ترک کند.

کانديداي رياست جمهوري بيان داشت: در دولت من اين سيستم تغيير خواهد  کرد و با انتصاب وزيران جديد تغييرات عمقي‌اي ايجاد نخواهد شد همان‌طور که در کشورهاي ديگر معاونين برنامه‌ريزي سالها در منصب خود باقي مي‌مانند.

غرضي با انتقاد به نحوه تغيير استانداران در کشور اظهار داشت: در کشور ما هر دولتي که به روي کار آمده استانداران را بدون توجه به کارايي وي تغيير داده اما اگر در قانون مدت انتصاب استاندار مشخص باشد ديگر اين مشکلات به وجود نخواهد آمد.

وي افزود: ظرف سي سال گذشته 330 استاندارد در کشور عوض شده و اين به معناي 1.5 سال طول عمر  کارايي يک استاندارد بوده است به طور مثال در استاني در اين 30 سال 22 استاندار عوض شده است.

غرضي ادامه داد: طرح من اين است اگر ملت ايران بنده را قابل دانست هدف اول تثبيت استان‌هاست و اگر خلاف شرعي از استان‌ها سرنزند تغييري در آن‌ها ايجاد نخواهم کرد.

غرضي وظيفه دولت را تعويض قانون دانست و اظهار داشت: قانون بايد عوض شود چون افراد تغييري نمي‌يابند، بنده در دهه 70 به اين نتيجه رسيدم که استاندار بايد منتخب مردم باشد، کشور وقتي تثبيت مي‌شود که مردم با مقامات دولت رو درو باشند.

وي تصريح کرد: وظيفه دولت تعويض قوانين و تبديل آن به نحو مطلوب است.

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري با بيان اين که تغيير استاندار و بخشدار چيزي را عوض نمي‌کند، گفت: اگر فکر مي‌کنيد که با تغيير وزير، معاون و استاندار دولت عوض مي‌شود، خير تغيير بخشدار و استاندار چيزي را عوض نمي‌کند رئيس‌جمهور اختيارات خوبي در قانون اساسي دارد.

وي ادامه داد: رئيس‌جمهور با يک حامي اجتماعي مي‌تواند به هدف برسد در غير اين صورت تغييرات اجتماعي به ضرر جامعه خواهد بود.

غرضي با بيان اين که جمهوريت نظام ايجاب مي‌کند که رئيس‌جمهور با جمهور مردم کار کند، بيان داشت: بايد با کساني تعامل کرد که اعتبار اجتماعي داشته باشند، کار کردن با دوستان و اشخاص بستر اجتماعي را از دست مي‌دهد، تاريخ نشان مي‌دهد جريانات سياسي بعدها ستاد خود را براي اداره حکومت انتخاب مي‌کند که بيشترين ضربه در اين 4 دولت گذشته بوده است که همديگر را نفي کرده‌اند.

وي به نقش استان و استاندارها در کشور اشاره داشت و افزود: براي حل مسئله در استان‌ها مردم بايد بدون شرط استاندار را انتخاب کنند و دولت حق دارد 4 سال به آن اجازه اداره استان دهد مگر اين که خلاف شرعي و قانوني داشته باشد.

غرضي اضافه کرد: بيش از 60 سال است که در کشور خدمات اجتماعي و سياسي زيادي برعهده داشته‌ام و اکثر شهرها و روستاها و بخش‌ها را ديده‌ام مخصوصا در زماني که در استان خوزستان فعاليت داشته‌ام و شهادت مي‌دهم بعضي از اين شهرها به لحاظ اجتماعي، سياسي با 30 سال قبل فرقي نداشته‌اند.

غرضي تصريح کرد: راه حل اين است که مردم خود استاندار را انتخاب کنند و مسئوليت رابرعهده گرفته و گزارش دهند هم چنين نمايندگان بايد ناظر باشند چون مجلس از اين که به دولت گزارش دهد رنج مي‌برد.

وي بهترين راه حل را جمهوريت دانست و تاکيد کرد: بايد مردم را در اداره امور دخالت داد هم در عمل و هم در گفتار. مردم بايد تا چند دوره مسئوليت استان را خود برعهده بگيرند تا روستاها تخليه نشده و مردم سرگردان نشوند.

غرضي با اشاره به اين که تهران تنها شهري است که کارتون خواب دارد، اضافه کرد: استان تهران را به پنج، شش استان تقسيم خواهم کرد و استاندار را مامور مي‌کنم تا لواسانات، شهرري و غيره را در اختيار خودشان داشته باشند، استان تهران سي نماينده داشته و مردم اين استان نماينده‌ها را به اسم مي‌شناسند نه به رسم.

وي ادامه داد: مردم نماينده‌ها را نخواهند شناخت، مردم را بايد با استاندار و شهردار و نماينده آن‌ها آشنا کنيم.

غرضي با بيان اين که بايد تفويض اختيارات صورت گيرد، گفت: در مقابل مردم مسئوليت داشتن به معناي تفويض اختيارات است و هر کس از وزارتخانه‌اي شکايت دارد بايد به همان وزارتخانه رجوع کنند.

وي ادامه داد: انتصاب از طريق وزير به اين صورت خواهد بود که وزير قانون را مديريت کند و ببيند آيا مسئولين قانون را رعايت مي‌کنند يا خير؟

غرضي به دولت قدرتمند اشاره کرد و اظهار داشت: يک ملت هفتاد ميليوني زماني که گرفتار مي‌شوند مجبورند به تهران آمده و به رئيس‌جمهور شکايت کنند آيا اين دولت قدرتمند است؟ آيا با نام هم مي‌شود رفع شکايت کرد؟

وي ادامه داد: روش اداره کشور در دنيا جديد شده و از طريق سيستم‌هاي پيشرفته مخابراتي و اينترنتي بايستي اين اتفاق بيفتد که اگر به کسي در کشور ظلم شده دستري سريع به مسئولين داشته باشد.

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري با اشاره به اين که رئيس‌جمهور بايد اختيارات خود را به کسي دهد که از مردم راي داشته باشد، افزود: به جاي داشتن يک تهران بزرگ بايد سي تهران بزرگ در دست داشته باشيم، همان طور که رئيس جمهور از مردم راي مي‌گيرد واگذاري مسئوليت به کسي نيز بايد طوري باشد که قابليت داشته باشد.

وي در پايان خاطر نشان کرد: وزرا بايد برطبق مصوبات دولت عمل کنند و ان شالله شما مردم عزيز توفيق داشته باشيد به دولتي راي دهيد که قاعده اجتماعي بالايي داشته و متعلق به مردم باشد.

انتهاي پيام/

برچسب ها: غرضی ، کاندیدا ، رادیو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار