جنگل هاي بلوط زاگرس ناحيه كهگيلويه و بويراحمد به طور ميانگين پنج تا 10قرن عمر دارند و به دلايل مختلفي از جمله بيماري ها ،آتش سوزي در فصل تابستان و بهار و تأمين سوخت در زمستان و پاييز از بين مي روند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج  بيش از800 هزار هكتار جنگل بلوط در كهگيلويه و بويراحمد وجود دارد كه به گفته كارشناسان منبع طبيعي به طور ميانگين بيش از 500 سال عمر دارند.
به عقيده كارشناسان،كهگيلويه و بويراحمد يكي از استان هاي مستعد براي ايجاد كارخانه هاي فرآوري ميوه بلوط در كشور است.
جنگل هاي بلوط كهگيلويه و بويراحمد 20درصد از جنگل هاي بلوط حوزه زاگرس است كه عمده آن در ارتفاعات 700 تا 2 هزار و 100 متري بالاتر از سطح دريا پراكنده هستند.
مدير كل منابع طبيعي و آبخيزداري كهگيلويه و بويراحمد گفت:يك ميليون هكتار از مساحت اين استان را جنگل تشكيل ميدهد كه 80 درصد آن پوشيده از درختان بلوط است.
سيد 'محمد جهان آرا'افزود:كهگيلويه و بويراحمد از نظر تراكم جنگل اولين استان كشور است كه يك درصد مساحت و هشت درصد جنگلهاي كشور را شامل مي شود .
يك پژوهشگر و گياه شناس كهگيلويه و بويراحمدي مي گويد: هم اكنون بي توجهي به حفاظت از جنگلهاي‌استان و بهره برداري بي رويه ازمحصولات جنگلها و مراتع استان به حدي است كه فشار زيادي به عرصه هاي منابع طبيعي استان وارد مي كند.
'عزيز الله جعفري افزود: جنگلها مي توانند نقش موثري در بهبود زندگي در زيست كره داشته باشند و اهميت جنگل ها درحيات آنقدر زياد است كه به آنها شش هاي كره زمين مي گويند .
وي معتقد است:درختان در جلوگيري و كاهش آلودگي هوا نقش اساسي دارند به گونه اي كه يك درخت صد ساله راش با 2 و نيم تن وزن در طول عمر خود 12 و نيم ميليون متر مكعب گاز كربنيك هوا را جذب كرده است تا بتواند اين مقدار چوب را توليد كند.
جعفري افزود :در هر هكتار جنگل مي تواند تا 68 تن گرد و غبار را هر بار در خود جذب كنند كه اين موضوع براي كهگيلويه و بويراحمد كه مورد تهاجم غبارهاي عراق قرار مي گيرد بسيار اهميت دارد.
همچنين جنگل ها مقدار زيادي از باكتريها و ميكروبهاي معلق در هوا را در لاي شاخ و برگ خود رسوب مي دهد به طوري كه دانشمندان ثابت كرده اند مقدار باكتريهاي موجود در هواي جنگلي به مراتب كمتر از مناطق غير جنگلي است.
مدير كل ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري كهگيلويه و بويراحمد هم گفت: تراكم درختان بلوط در سينه هاي كوهستاني و حاشيه هاي جاده هاي پرپيچ آن زيبايي چشم نوازي را به چهره بكر طبيعت اين گوشه اي از خاك ايران هديه كرده است كه هر رهگذري را به وجد مي آورد.
اما در اين بين از جمله آسيب هايي كه امروز نه تنها دامن جنگلهاي استان بلكه كشور را گرفته است آتش سوزي است.
مدير كل منابع طبيعي و آبخيزداري كهگيلويه و بويراحمد گفت:از سال 85 تا كنون بيش از 700 مورد آتش سوزي در كهگيلويه و بويراحمد رخ داده كه شش هزار هكتاراز جنگل هاي استان از بين برده است.
سيد 'محمد رضا جهان آرا'افزود:عوامل متعددي از جمله سهل انگاري شكارچيان، چوپانان و گردشگران در آتش سوزيها دخالت دارند و همچنين برخي افراد سودجو نيز به قصد تصرف و تصاحب اراضي منابع طبيعي كنار اراضي خود،عمداً منابع طبيعي را آتش مي‌زنند.
جهان آرا افزود:تخريب منابع طبيعي به دست افراد سود جو به براي استفاده هاي شخصي دومين عامل از بين بردن جنگل ها در كهگيلويه و بويراحمد است.
وي اضافه كرد:از ديگر عوامل تخريب كمربند سبزكهگيلويه و بويراحمدساخت پروژه هاي راهسازي،خطوط انتقال گاز و برق و قطع بي رويه درختان در نقاطي از استان به منظور سوخت زمستاني عنوان كرد.
اما يكي از اقدامات مهم دولت احياي جنگل ها اجراي طرح صيانت از جنگل هاي شمال كشور و اجراي طرح صيانت و توسعه جنگل هاي ناحيه رويشي زاگرس در سال 85 بوده است.
به گفته مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري كهگيلويه و بويراحمد اين طرح در180 هزار هكتار از جنگل هاي در معرض خطر استان اجرا شده است.
جهان آرا اظهار داشت:تا كنون در قالب اين طرح دوازده هزارو500 هكتار غني سازي،سه هزار هكتاركاشت گياهان دارويي،و بيش از 50 كيلومتر كمربند حفاظتي اجرا شده است.
وي افزود اين طرح كه با هدف افزايش تاج پوششي جنگل هاي زاگرس به ميزان ده درصد در يك دوره 20 ساله بود عملكرد قابل قبولي داشته است.
به گفته مدير كل منابع طبيعي كهگيلويه و بويراحمد نبود امكانات يگان حفاظت،كمبود نيروي قرقبان از مهمترين مشكلات اين سازمان درحفاظت از مراتع و جنگل هاي كهگيلويه و بوير احمد است.
جهان آرا تعداد نيروهاي حفاظتي در پايتخت طبيعت ايران را بسيار پايين دانست و يادآور شد به ازاي هر 50 هزار هكتار از اراضي جنگلي و مرتعي يك نفر نيروي حفاظتي و جود دارد و اين رقم در مقايسه با ديگر كشور هاي جهان بسيار كم است .
جهان آرا بيان كرد: به دليل كوهستاني بودن استان،براي رسيدن به يك نقطه آتش سوزي در جنگل ها و كوههاي استان يگان امداد يك شبانه روز بايد به كوهپيمايي بپردازند كه در اين مدت آتش سوزي به مناطق بسياري گسترش يافته است.
مدير كل منابع طبيعي استان نقش رسانه ها،دستگاه هاي فرهنگي و بويژه خانواده ها را در گسترش فرهنگ حفاظت از منابع طبيعي بسيار موثر مي داند و مي گويد: ريشه بحث حفاظت از درختان در فرهنگ استان وجود دارد و فقط كافي است آن را دوباره زنده كرد.
كارشناسان معتقدنداطلاع رساني عمومي از فوائد درختان و جنگل،شناسايي سود جويان و برخورد قاطع با آنها،تجهيز منابع طبيعي و يگانهاي امدادي به وسايل ارتباطي پيشرفته مي تواند در كاهش خسارت هامفيد باشد.
آموزش هاي فني و جسماني به نيروهايي امداد جنگل،شناسايي مكانهايي كه بيشترين آتش سوزي در آنها رخ مي دهد و استفاده از مأموران بيشتر در اين مناطق، همكاري بيشتر منابع طبيعي با سازمانهاي امدادي مانند آتش نشاني و مشاركت مردم از جمله راهكارهاي جلوگيري از آتش سوزي در جنگل ها است./ب
برچسب ها: منابع ، طبیعی ، جنگل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.