ولایتی گفت: باید با توجه به ارزش‌های اسلامی و بومی جوانان را از لحاظ فرهنگی تقویت کنیم و از این طریق به معالجه تهاجم فرهنگی در کشور بپردازیم.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، علی‌اکبر ولایتی با حضور در برنامه چهره به چهره در شبکه رادیویی معارف درباره مسائل فرهنگی به بحث و گفتگو پرداخت.
 
وی در ابتدا به بیان راهکارهای خود برای تحقق هویت اسلامی سند چشم‌انداز توسعه پرداخت و اظهار داشت: ما باید بتوانیم در راستای ارزش‌ها و مبانی اسلامی و تحقق خواسته‌های انقلاب گام برداریم که متاسفانه بروز مشکلات فرهنگی تا حدودی از مشکلات اقتصادی سرچشمه می‌گیرد.  
 
ولایتی گفت: باید به بخش مسائل فرهنگی به عنوان اساس انقلاب توجه‌ای ویژه داشته باشیم و کاستی‌های موجود در این زمینه را برطرف کنیم.  
 
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به شورای عالی انقلاب فرهنگی در کشور بیان داشت:‌ رئیس‌جمهور به شکلی سنتی ریاست این شورا را بر عهده می‌گیرد و تاکنون بیش از 1400 مصوبه از زمان تاسیس این شورا به تصویب رسیده اما مراحل اجرایی را در پیش نگرفته است.  
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: متاسفانه در سیستم آموزشی کشور به جای پژوهش‌محوری تمرکز خود را بر حفظ محوری گذاشته‌ایم، به همین خاطر دانشجویان محقق و پوینده‌ای در جامعه تحویل نمی‌دهیم.  
 
وی افزود: برای بهبود سیاست آموزشی کشور باید تحولاتی را در این زمینه ایجاد کنیم تا بتوانیم به پیشبرد تعالی در نظام آموزشی کشور برسیم.  
 
ولایتی با بیان اینکه سند چشم‌انداز طی 4 برنامه در طول 5 سال و با اختصاص دادن 5 بودجه محقق می‌شود، خاطرنشان کرد: امیدوارم بتوانم در مدت‌زمان مسئولیتم در صورت پیروزی در انتخابات سهم خود را برای بهبود و تحقق برنامه‌های سند چشم‌انداز عملیاتی کنم و دولت‌های بعدی بتوانند راحت‌تر کار خود را انجام دهند.  
 
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به مسائل فرهنگی موجود در کشور گفت: احیای فرهنگ ایرانی اسلامی باید مورد توجه ما قرار گیرد که بتوانیم ارزش‌های اسلامی را به طور کامل و کارآمد در جامعه محقق کنیم و این مسئله با دستگاه‌های کارآمد برای عملیاتی شدن این موضوع میسر است که باید در این راستا رئیس‌جمهور یک معاونت فرهنگی برای هماهنگ کردن میان دستگاه‌های مختلف فرهنگی برای خود داشته باشد.  
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مسئله تهاجم فرهنگی در کشور ادامه داد: غرب استعمار خود را به موضوعات فرهنگی تخصیص داده و سعی داده کشورهای دیگر را از این طریق به استحاله درآورد و به نوعی افراد را از هویت اصلی‌شان تهی کند.
 
وی تصریح کرد: تهاجم فرهنگی یک امر خزنده، موذیانه و طراحی شده از سوی غرب است که مردم مسلمان را از ارزش‌های اسلامی و بومی تهی می‌کند.
 
ولایتی بیان داشت: باید با توجه به ارزش‌های اسلامی و بومی جوانان را از لحاظ فرهنگی تقویت کنیم و از این طریق به معالجه تهاجم فرهنگی در کشور بپردازیم.  
 
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به تعامل دولت با  حوزه علمیه اظهار داشت:‌ این حوزه در امور فرهنگی و اعتقادی به عنوان یک اصل مدنظر است و انقلاب اسلامی به برکت تربیت و وجود حوزویان بوده که در نهایت موجب تحول در کل جهان با پدیده‌ای همچون بیداری اسلامی شده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه براساس اصل 11 قانون اساسی همه مسلمانان یک امت‌اند و دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است که پایه سیاست کلی خود را اعتلا و اتحاد امت اسلامی قرار دهند، دولت شما برای ارتقای روابط فرهنگی بین مردم کشورهای اسلامی چه برنامه‌هایی را در دستور کار دارد و با توجه به این نکته که شما دو دوره دبیر کل بیداری اسلامی بوده‌اید فعالیت و دیدگاه شما در این زمینه چگونه است؟ گفت:‌ مسلمانان یک امت واحد‌اند که در کشورهای مختلف زندگی می‌کنند و این امر با امت واحد بودن مغایرتی ندارد و ما در جمهوری اسلامی ایران براساس قانون اساسی وظایفی در جهت اتحاد و همبستگی هر چه بیشتر، برداشتن روابط نزدیک بین کشورهای اسلامی  داریم که در این راستا کارهایی به محوریت جمهوری اسلامی صورت گرفته است.  
 
وی با اشاره به تاسیس کنفرانس بیداری اسلامی افزود: این پیمان منطقه‌ای بین ایران ، پاکستان و ترکیه بوده که با نام سیاست‌های آمریکا نام‌گذاری شده بود و بعد از آن 6 کشور جدید استقلال یافته در کشورهای مستقل مشترک‌المنافع که 5 کشور آسیای مرکزی، آذربایجان در قفقاز و همچنین افغانستان به ایران پیوستند و سازمان همکاری‌های منطقه‌ای (اکو) تشکیل شد.  
 
ولایتی با اشاره به تشکیل مجموعه D8 اظهار داشت:‌ این مجموعه با پیشنهاد نخست وزیر ترکیه و با حمایت ایران تشکیل شد که مرکب از هشت کشور اسلامی است و  مهمترین کار این مجموعه ترویج هویت همکاری‌های اسلامی بین کشورهای اسلامی است که از نیجریه شروع و تا اندونزی ادامه پیدا کرده است.  
 
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه افزود: تقویت این سازمان همکاری‌های منطقه‌ای جزء سیاست‌های ایران است و می‌توان کارهای دیگر در جهت همکار‌ی‌های اسلامی با کشورهای دیگر که به لحاظ سیاسی همسویی بیشتری با ما دارند را انجام داد که با شکل‌گیری این همکاری‌ها مطمئنا همکاری‌های فرهنگی نیز صورت می‌گیرد.  
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری بعد از تحولات اخیر بیداری اسلامی بیان داشت:  این تحولات در جهت سیاست‌های عمومی و مردمی ایران و بین ملت‌ها در جهان اسلام است.
 
وی گفت: مقام معظم رهبری در 14 بهمن 1389 در نماز جمعه تاکید کردند؛ بهار عربی در غرب یاد می‌شود در اصل همان بیداری اسلامی است که به دنبال آن در  جهت تحقق دیدگاه‌های رهبر فرزانه انقلاب از حدود 700 نفر از علمای شیعه و جهان اسلام  دعوت به عمل آمد که این حرکت الهام‌بخش ما در جهت شکل‌گیری یک NGO بین‌المللی یعنی یک سازمان مردم نهاد بین‌المللی است.  
 
ولایتی افزود: در این سازمان من را به عنوان دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی انتخاب کردند که به دنبال آن 5 اجلاس دیگر در تهران برگزار شد.
 
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه برگزاری اجلاس‌ها موفقیت‌آمیز بود اظهار داشت: این اجلاس‌ها منجر به صدور قطعنامه‌ای شد که به اتفاق آرا به تصویب رسید و در آن بر روی تقویت و ترویج بیداری اسلامی و احیای اسلام در کشورهای اسلامی تاکید شد.  
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با اشاره به حوزه زنان، ‌جوانان، اساتید و علمای جهان اسلام افزود: کارهایی در این زمینه صورت گرفته که به موجب آن یک همبستگی جهانی بین کشورهای اسلامی برقرار شده است، ضمن آنکه ما پایبند به این کنفرانس‌ها نیز هستیم.
 
وی در پاسخ به این سوال که  نگاه شما نسبت به وحدت بین  دانشگاه و حوزه علمیه چیست و شما برای تسریع روند این وحدت چه کارهایی را انجام می‌دهید اظهار داشت:‌ اقدامات بسیار موثری صورت گرفته و اولین مطلبی که در ایجاد یک جهان‌بینی مشترک بین حوزه و دانشگاه باید انجام دهیم این است که به علم و مقولات علمی چگونه نگاه کنیم یعنی از دید انسان لائیک یا یک انسان خداشناس،‌که از دید انسان لائیک جهان براساس یک تصادف پدید آمده اما در جهان اسلام،‌خدا محوری حاکم است و  این در حالی است که در غرب انسان‌محوری رایج است و انسان را حیوان ناطق می‌دانند.  
 
ولایتی ادامه داد: متاسفانه نوع جهان‌بینی حاکم بر دانشگاه‌ها مادی است یعنی ما نه تنها در علوم انسانی یک تحول اساسی در دانشگاه ایجاد کنیم بلکه از این طریق است که همخوانی بین‌ حوزه و دانشگاه ایجاد خواهد شد،‌باید به لحاظ اعتقادی دانشگاه حوزوی شود و از لحاظ روزآمدی حوزه‌های ما مثل دانشگاه‌ها روز‌آمد شود که این عامل باعث وحدت بین حوزه و دانشگاه می‌شود.  
 
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی پیرامون موضوع حجاب و عفاف گفت: حجاب از مسلمات احکام اسلامی بوده که در قرآن به آن اشاره شده است و در کشوری که با حکومت اسلامی اداره می‌شود نمی‌تواند نسبت به این حکم مهم بی‌تفاوت باشد، من یک مصوبه جامع در این خصوص ارائه داده‌ام که حکم قانون را دارد ولی متاسفانه اجرا نشده است و من متعهدم که آنرا باید به مرحله اجرا بگذاریم و ضرورت پرداختن به این امر در دولتی است که تشکیل خواهم داد.  
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه براساس بند اول اصل سوم قانون اساسی دولت موظف به ایجاد محیطی مناسب برای رشد ایمان،‌تقوا،‌مبارزه با مظاهر فساد و تباهی بوده، شما این وظایف را در دولت خود چگونه به مرحله اجرا می‌رسانید؟ بیان داشت: شعار دولت من اخلاق‌گرایی و ثبات مدیریتی است که امیدوارم سلوک ما به عنوان قوه مجریه بین خودمان و اعضای دولت و یا قوای دیگر طوری باشد که مردم توقع دارند زیرا طی سالهای اخیر این طور نبوده است و مردم شاهد بعضی بی‌اخلاقی‌ها در روابط بین قوا و مسئولین بودند که این امر مردم را که اصالاتا ارزش‌های اخلاقی‌اند رنج می‌دهد.
 
وی ادامه داد: اگر چنین چیزی توسط مسئولین اجرایی و کسانی که منتخب مردم‌اند صورت گیرد یعنی اینکه آنها به تعهدات خود در این زمینه عمل نکرده‌اند و توقع مردم از رئیس‌جمهور این است که در رفتار خود سلوک اخلاقی منطبق با ارزش‌های اسلامی و دینی را داشته باشند.  
 
ولایتی در پاسخ به اینکه معیارهای شما برای انتخاب وزرا چیست؟ گفت: ما یک دولت متمم تشکیل خواهیم داد که یعنی ملت اصل بوده و ما فرع بر ملت هستیم؛ حروف تشکیل دهنده این کلمه هر کدام حرف اول یکی از شاخص‌هایی است که در دولت آینده ما مدنظر داریم، اول اینکه همکاران ما باید افرادی متدین باشند یعنی دین‌محور و دین‌باور باشند، دیگر اینکه باید صاحب تجربه بوده،‌متخصص باشند،‌ معتدل باشند یعنی اهل افراط و تفریط نبوده و در آخر اینکه مشورت‌پذیر باشند و در اصحاب تجربه در هر حوزه‌ای که صاحب نظرند کسب نظر کنند.  
 
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت‌:‌ شاخص اول در انتخاب همکاران در دولت آینده خداترسی و خدامحوری است.  
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که یکی از شاخص های جوامع فرهنگی میزان مطالعه مردم است، برنامه شما برای رشد سرانه مردم چیست؟ اظهار داشت:‌تا آنجایی که مربوط به دولت می‌شود باید تسهیلات لازم را برای تالیف، چاپ و انتشار کتاب فراهم کرد.
 
وی افزود: باید کاغذ ارزان در اختیار ناشرین قرار داد تا چاپ کتاب برای آنها مقرون به صرفه باشد.  
 
ولایتی ادامه داد: معیار پیشرفت هر کشوری به لحاظ فرهنگ و تمدن میزان وقتی است که مردم آن کشور برای مطالعه در نظر می‌گیرند.
 
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پایان خاطرنشان کرد: این وظیفه شرعی و ملی همه ماست که در تعیین سرنوشت کشور خود مشارکت کرده و گام مهم مشارکت در سرنوشت کشور شرکت در انتخابات است باید دقت کنیم به کسی رای دهیم که به آرمان‌های جمهوری اسلامی ایران،‌دیدگاه امام و رهبری، قانون اساسی، مصوبات مجلس و  اجرای سند چشم‌انداز پایبند باشد و اینکه ایران در همه حوزه‌ها در سال 1404 سرآمد کشورهای منطقه باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: ولایتی ، رادیو ، معارف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار