محمدرضا عارف گفت: یک ميليون فرصت شغلي براي دولت آينده برنامه‌ريزي شده است و مسکن و ساير تعهدات نيز از ميثاق بنده در دولت آينده است.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، محمدرضا عارف کانديداي انتخابات رياست جمهوري در برنامه "رويکردها، برنامه‌ها" به مهمترين ميثاق بين مردم و مسئولان اشاره کرد و اظهار داشت:‌ مهمترين ميثاق مردم و مسئولين قانون اساسي است و از افتخارات ماست که آنرا به راي 98.2 درصد به تاييد مردم رسانديم لذا قانون اساسي از مترقي‌ترين قوانين در دنياست چرا که جهت‌گيري اساسي آن مردم هستند.

وي با بيان اينکه رئيس جمهور به عنوان رئيس قوه مجريه اجراي قانون اساسي را بر عهده دارد  گفت:‌ بعضي از بندها و اصول قانون اساسي مهيا نشده است اما يکي از اقدامات دولت اصلاحات اجرا شدن اصل مترقي بودن، بود، همچنين اجراي برنامه توسعه پنجساله از ديگر وظايف رئيس جمهور است.

کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ادامه داد:‌در شرايط کنوني اولويت بنده در بخش سخت‌افزار، بهبود معيشت و رفع گراني است چرا که اشتغال از دغدغه‌هاي جوانان است و لازم به ذکر است بگويم يک ميليون فرصت شغلي براي دولت آينده برنامه‌ريزي شده است و مسکن و ساير تعهدات نيز از ميثاق بنده در دولت آينده است.

عارف با بيان اينکه اعتقاد به توسعه فراگير دارم افزود: به عنوان نمونه در فصل سوم قانون اساسي مطالباتي مانند بحث قوميت‌ها وجود دارد که مي‌بايست به آن توجه شاياني شود، بنده همه اصول قانون اساسي را پيگيري مي‌کنم چرا که داراي ظرفيت‌هاي بسيار خوبي است.

معاون اول دولت اصلاحات در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه ارزيابي شما از فاز اول قانون هدفمندي يارانه‌ها چيست؟ اظهار داشت: يارانه‌ها بنا بود هدفمند شود، اين مسئله شعار و دغدغه تمام دولت‌هاي پس از انقلاب بود، بنابراين دولت بنده نيز بايد در اين راستا برنامه‌ريزي کند.

وي افزود: به دليل اجرا نشدن درست قانون هدفمندي يارانه‌ها يکي از موانع آثار تورمي آن است، به عنوان مثال بنا بود بيمه جامع و فراگير اجرا شود که اين مسئله محقق نشد اما در فاز دوم تقويت زيربناها در بخش سلامت، توليد و کشاورزي و جهت‌گيري به سمت توليد از اولويت‌هاي اول من است.

کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه مدل شما براي حمايت ازبخش توليد چيست؟ گفت: در بخش کشاورزي خريدهاي تضميني را به طور جدي دنبال مي‌کنم و بيمه محصولات کشاورزي و خود کشاورز نيز از ديگر اقدامات بنده است؛ همچنين در بخش صنعت با افزايش دادن انگيزه کارگران سطح توليد را بالا مي‌بريم تا نقدينگي در اختيار بخش خصوصي قرار گيرد و صنعت رونق پيدا کند.

عارف مهمترين مشکل و دغدغه در حوزه فرهنگ را تغيير نگرش دانست و ادامه داد: نگاه دولت‌ها به اين حوزه قيّم‌مآبانه بوده است در حالي که فرهنگ نبايد دولتي اداره شود و ما مي‌بايست با اعتماد سازي موجب فعاليت هنرمندان در چارچوب نظام صنفي شويم.

معاون اول دولت اصلاحات با بيان اينکه در حوزه فرهنگ و هنر نبايد سليقه‌اي عمل شود تاکيد کرد: گاهي نگاهي که به هنر مي‌شود بيانگر اين است که اهل هنر کارمند دولت‌اند به عنوان نمونه فيلمي اجازه اکران پيدا مي‌کند اما فيلمي ديگر مجوز نمي‌گيرد، لذا فعاليت در اين عرصه با سعه صدر و نگاه عميق در واگذاري مسئوليت به اهل هنر در چارچوب نظام صنفي دستاوردهاي خوبي به همراه دارد.

وي با بيان اينکه هنرمندان به عنوان سفراي ما در جهان مطرح‌اند گفت:‌اين عزيزان پيام‌آور صلح ما در جهان مي‌باشند مشروط به آنکه به آنها اعتماد شود؛ به عنوان مثال جايزه اسکار فرهادي پيام صلح ما را به جهان رساند، لذا اگر تصدي را به بخش غيردولتي واگذار کنيم در خيلي زمينه‌ها اقتصاد فرهنگ جوابگو بوده و دولت نيز موظف به ساختن زيربناها مي‌شود.

کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري تصريح کرد: خوب است هر کتاب علمي به صورت رايگان عرضه شود، چرا که بار علمي آن به نفع کشور  است، لذا نبايد با اين حوزه سياسي و سليقه‌اي عمل شود.

عارف در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه اولويت شما در عرصه سياست خارجي به لحاظ تاکتيکي چيست؟ بيان داشت: اولويت بنده راهبرد تعامل مثبت با دنيا از طريق تقويت دستگاه ديپلماسي است، بنابراين فعاليت‌هاي ديپلماتيک بايد از طريق دستگاه ديپلماسي به صورت قوي دنبال شود و موازي‌کاري از بين برود.

معاون اول دولت اصلاحات با بيان اينکه اولويت اول بنده در عرصه سياست خارجي ارتباط با کشورهاي منطقه و اسلامي است، اظهار داشت: در حال حاضر که رئيس جنبش عدم تعهد هستيم ارتباط با کشورهاي منطقه مي‌تواند از اولويت‌هاي سياست خارجي در دولت آينده باشد. همچنين در مرحله دوم با برخي کشورهاي اروپايي که در گذشته رابطه ديرينه‌ و خوبي داشته‌ايم در صدديم از طريق تقويت اهرم‌ها و پتانسيل‌ها مجددا روابط را تقويت کنيم.

وي ادامه داد: يکي از مزيت‌هاي کشور ما در عرصه سياست خارجي ديپلماسي علمي است؛ يعني رفت و آمد نخبگان و دانشمندان و دعوت از برجستگان غرب مي‌تواند راهکار خوبي در اين عرصه باشد. بنده به ياد ندارم استاد برجسته آمريکايي و اروپايي به ايران بيايد اما موقع بازگشت مبلغ کشور ما نشده باشد.

کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري تصريح کرد: ديپلماسي ورزشي يکي ديگر از مزيت‌هاي کشور ما محسوب مي‌شود به عنوان مثال رابطه چين و آمريکا از اين طريق حل شد؛ همچنين در ديپلماسي رسانه‌اي نيز داراي ظرفيت و سرمايه عظيمي در خارج از کشور مي‌باشيم به طوري که چنانچه هر ايراني روي  100 خارجي تاثير بگذارد جمعيتي بالغ بر 400 ميليون مي‌شود لذا تعامل با نخبگان خارجي افزايش مي‌يابد.

عارف ادامه داد: سعي کنيم  اختلافات سياسي را از ارتباطات مردمي جدا و از ديپلماسي عمومي براي کاهش تنازعات استفاده کنيم.

معاون اول دولت اصلاحات در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه راهکار شما در بحث آمايش جمعيتي چيست؟ اظهار داشت: مهمترين مسئله آمايش سرزميني است، نيمه کشور خالي از سکنه مي‌باشد در حالي که پتانسيل‌هاي خوبي در آن نقطه وجود دارد، بنابراين با توجه به اين مناطق به لحاظ جمعيتي، زيست‌محيطي، صنعتي و کشاورزي بايد وضعيت موزوني  ايجاد شود تا به سمت توسعه پايدار برويم، اما بايد بگويم اين امر در زماني طولاني اجرا مي‌شود.

وي افزود: در کوتاه‌مدت اولويت بنده توسعه به استان‌هاي مرزي است چرا که شاخصه توسعه اين شهرها کاهش يافته است در حالي که در مرزهاي ما کشورهاي در حال رشد وجود دارند و ما مي‌بايست نگاه مرزداران را به سمت داخل کشور معطوف کنيم.

کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري با اشاره به حمايت از توليدات کشاورزي در روستاها ادامه داد: سعي مي‌کنم از خام‌فروشي جلوگيري و به صنايع تبديلي توجه کنم تا اتحاديه‌هاي کشاورزي تقويت شوند و کل درآمد شامل حال کشاورزان شود.

عارف با بيان اينکه ريشه اصلي ناهنجاري‌هاي اجتماعي در اقتصاد است تاکيد کرد: زماني که يک پدر در پايان روز به منزل باز مي‌گردد و پاسخگوي نياز اوليه فرزند خود نمي‌باشد، عصباني مي‌شود و دعوا، کشمکش و سرانجام جدايي به پدر و خانواده جدايي مي‌افتد؛ چرا نرخ طلاق از يک به شانزده به يک به 6 رسيده است؟ اين معضلات ناشي از فشارهاي اقتصادي  است.

معاون اول دولت اصلاحات گفت: مهمترين مسئله بحث اقتصاد و تامين معيشت آبرومند براي مردم است در مرحله بعد اولويت با رفع بيکاري و ايجاد اشتغال است؛ از اين طريق معضلات ناهنجاري‌هاي اجتماعي نيز برطرف مي‌شود.

وي با بيان اينکه متاسفانه نسبت به مسائل فرهنگي غفلت شده است، اظهار داشت: به تقاضاهاي اجتماعي و فرهنگي بايد توجه شود تا ناهنجاري به وجود نيايد؛ همچنين به نياز جوان بايد پاسخ داده شود، به عنوان نمونه دختر و پسر جواني در هنگام ازدواج بايد از آموزش و رمز و راز خانه‌داري باخبر شوند و سعي شود تا آنها را از لحاظ آموزشي آماده و تسهيلات ازدواج براي آنها فراهم شود.

عارف گفت: در مرحله برگزاری انتخابات باید اخلاق رعایت شود چرا که برخی کدورت‌ها مدت‌ها باقی می‌ماند؛ برای همین منظور بنده منشور اخلاقی در انتخابات را با 10 ماده تقدیم کرده‌ام و اعلام کردم که هر کس در ستاد ماست باید مقید به این 10 بند باشد.  
 
معاون اول دولت اصلاحات افزود: خیلی از جوانان که انگیزه‌ای نداشتند و فکر می‌کردند هزینه‌های انتخابات در دوره گذشته زیاد بوده من به آنها گفتم که شما این اصول اخلاقی را رعایت کنید و من همه هزینه‌ها را می‌پردازم،‌ لذا برای من رعایت اخلاق مهمتر است.   
 
وی تصریح کرد: الگوی اخلاقی بسیار مهم است، البته باید رقابت داشت و این با ارزش است اما باید در فضای سالم و رقابتی بیایند و برنامه‌هایشان را  اعلام کنند.
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌ برنامه من این است که نه تنها از برنامه 7 کاندیدا استفاده کنم بلکه از کاندیداهایی که صلاحیت آنها احراز نشده نیز بهره ببرم.
 
عارف اظهار داشت: این یک الگوی اخلاقی و عقلانیت است که همه احساس کنند می‌توانند در پیشرفت کشور حضور داشته باشند و بر مبنای این الگو از همه پتانسیل و توانایی دوستان و حتی نخبگان روستاها و ... استفاده می‌کنیم.  
 
معاون اول دولت اصلاحات در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان حدود 240 حزب و تشکل که 10 درصد آنها در سطح کشور فعالیت می‌کنند را در کل کشور نهادینه کرد؟ ادامه داد: البته ما حزب فراگیر مردمی نداریم و برای ماندگاری حزب باید از پایین به بالا عمل کرد؛ احزاب کنونی از بالا به پایین هستند و به خاطر همین نمی‌مانند، لذا باید احزاب مردمی شکل بگیرد و نقش‌آفرین باشد.  
 
وی افزود: بله دولت نمی‌تواند از همه افراد و احزاب استفاده کند و باید کسانی باشند که برنامه دولت را قبول داشته باشند،‌بنده حتما در کنار شورای مشاوران،‌ شورای منتقدان را تشکیل می‌دهم که اگر این شورا تشکیل شود مطمئنا به ما در پیشرفت کشور کمک می‌کند.  
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که برنامه عملیاتی و زمانبندی شده شما برای حل مشکلات تورم و گرانی و اشتغال در کوتاه‌مدت و بلندمدت چیست؟ تصریح کرد: مهمترین برنامه برای مقابله با تورم انضباط دولت است؛ برای کنترل تورم دولت باید کنترل و بی‌انضباطی مالی آن متوقف شود.  
 
عارف گفت:‌رشد نقدینگی از 67 هزار میلیارد تومان در سال 83 به 460 هزار میلیارد تومان افزایش یافته و این نقدینگی در تولید هم نرفته بلکه در فضای واسطه‌ای و  پرداخت یارانه‌ها وارد شده است لذا اولین کار باید کنترل دولت و انضباط مالی آن باشد،‌ به همین دلیل من استقلال واقعی بانک مرکزی را مطرح کردم تا دولت به بانک به عنوان قلّک نگاه نکند.  
 
معاون اول دولت اصلاحات افزود: اصلاحات ساختاری باید صورت بگیرد و شورای اقتصاد نقش‌آفرین باشد و جمع‌آوری نقدینگی با سیاست‌های تشویقی صورت گیرد، به جای اینکه در عرصه طلا و ارز و امور واسطه‌ای برود.
 
وی ادامه داد: همچنین سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور منبع لایزال اقتصادی است،‌با توجه به اینکه متوسط سرمایه‌گذاری خارجی در ایران پایین‌تر از متوسط جهانی است، می‌توانیم توسط این سرمایه‌گذاری هم تورم را مهار کنیم و هم امنیت ملی را افزایش دهیم که در سیاست خارجی مدنظر است.  
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: مشکل تولید چه در بخش صنعتی و چه در بخش کشاورزی باید حل شود؛ صنعت در حال حاضر حالت نیمه‌تعطیل دارد و مردم کالاهای بنجل خارجی را از چند کشور می‌خرند.  
 
عارف گفت: جهت گیری در مهار تورم این است که تورم یک رقمی شود، وقتی 160 کشور دنیا با راه‌های اقتصادی تورم را یک رقمی‌ کرده‌اند،‌ ما چرا نکنیم؟!
 
معاون اول دولت اصلاحات در پاسخ به این سوال که با توجه به فرایند جهانی شدن آموزش و کند بودن آن در کشورمان چه ضرورت‌ها و الزاماتی برای ایجاد این تحول نیاز است، بیان داشت: شعار ما جهان‌تراز شدن آموزش عالی کشور بوده که براساس دستاوردهای کشورمان در سه دهه اخیر این برنامه را طرح کرده‌ایم.  
 
وی افزود: در سال 58، 157 هزار دانشجو داشتیم و الان حدود 4.5 میلیون دانشجوی  جوان داریم و دستاوردهای ارزنده علمی در فناوری پیشرفته نانو که در طول کمتر از چهار پنج سال رتبه زیر 19 داشتیم و پس از آن ستاد ویژه نانو را تشکیل دادیم و گفتیم اگر از آن حمایت کنید رتبه زیر 10 را در دنیا به دست می‌آوریم که همین طور هم شد.
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: در تولید مقاله در منطقه اول هستیم اما تولید علم فقط این نیست و باید به فناوری و ثروت تبدیل شود که با کمک دانشمندان و نخبگان باید به این فناوری و ثروت برسیم.  
 
عارف افزود: ما دانشمندان و استادان بسیاری خارج از کشور داریم که می‌توانیم از آنها استفاده کنیم و شاید هم زیاد ضروری نباشد که آنها در تمام طول سال به ایران بیایند و اگر در سال یک ماه و دو تا 15 روز بیایند، می‌توانیم از همه اندوخته‌های آنها به کمک جوانان و دانشمندان داخلی استفاده کنیم.  
 
معاون اول دولت اصلاحات تصریح کرد: اولا ارتباط علمی با دنیا و دانشگاه‌های برجسته داشته باشیم و اینکه برخی از دانشگاه‌ها را در کشور که سابقه خوبی داشته‌اند انتخاب کنیم و در تولید علم و پژوهش برای تعامل با دانشگاه‌های دنیا آنها را به کار بگیریم.  
 
وی گفت: در تولید علم و پژوهش نگاه‌های غیرعلمی را در این تعامل برخواهیم داشت و تسهیلات لازم را برای رفت و آمد نخبگان ایران و هر دو طرف به کار خواهیم گرفت تا بتوانیم به این جایگاه دست یابیم.  
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: در سند چشم‌انداز علمی کشور ما باید جایگاه اول منطقه و کشور توسعه یافته بشویم و راه توسعه ما از طریق علم است.  
 
عارف اضافه کرد: مهمترین بخش آموزش و پرورش است که در سه دهه گذشته تحولاتی داشته اما می‌توانیم بگوییم که آموزش و پرورش ما همان آموزش و پرورش دهه 50 است، لذا اگر قبل از دوران دانشگاه در سنین جوانی و نوجوانی افراد را پرسش‌گر بار بیاوریم نوجوان حتی در کلاس اول یاد می‌گیرد که کنجکاو و پژوهشگر باشد و وقتی بزرگ شد در دانشگاه به تولید علم می‌پردازد.  
 
معاون اول دولت اصلاحات تصریح کرد: نظام آموزش‌محور باید به نظام پژوهش‌محور تبدیل شود و آنگاه می‌توانیم در دانشگاه جهت‌گیری اصلی علمی کشور را تدوین کنیم.  
 
وی بیان داشت: نقش اصلی در اینجا به عهده معلم است و معلم باید بتواند این سند را اجرایی کند لذا منزلت و  ارتقای جایگاه معلم بسیار اهمیت داشته و آرزوی من این است که یک جوان فارغ‌التحصیل دانشگاهی اولین اولویت  استخدام خود را همین معلمی بداند.
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: معلم وقتی شغل دوم و سوم داشت نمی‌تواند منزلت خود را حفظ کند، لذا باید معیشت آبرومند معلم را تامین کنیم تا بهترین فارغ‌التحصیلان را جذب این شغل کند.  
 
عارف افزود: با سوادترین و فرهنگی‌ترین وزیر باید وزیر آموزش و پرورش باشد و شخصیتی باشد که مقبولیت علمی و اجتماعی‌اش میان معلمان بسیار بالا باشد و با مکانیزمی ساده با نظر خود معلمان انتخاب شود.
 
معاون اول دولت اصلاحات اظهار داشت: ما نگاه سیاسی را از آموزش و پرورش باید جدا کنیم و متاسفانه بیش از حد در سه دهه گذشته مسائل را سیاسی کرده‌ایم؛ فرهنگ و آموزش و پرورش نباید سیاسی باشد و متاسفانه گاهی نگاه‌های جناحی وجود دارد اما ما باید براساس توانایی‌ها این بخش را سامان دهیم.  
 
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به همکاری‌های گسترده ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره هسته‌ای شدن کشورمان و بازدید‌های آنها از تاسیسات ما و رعایت قوانین NPT و فتوای مقام معظم رهبری درباره حرام بودن ساخت بمب هسته‌ای و با وجود فشارهای از طرف مقابل راهبرد شما برای برون‌رفت از این وضعیت برای حفظ حق هسته‌ای کشور چیست؟ گفت: این فشارها کاملا روشن است که سیاسی بوده و آنها هر خواسته‌ای را که داشته‌اند حتی برای بازدید از این سایت‌هایی که هیچ ربطی هم نداشته انجام شده است.  
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: ما به دنیا نشان داده‌ایم حق خود می‌دانیم که از فناوری پیشرفته استفاده کنیم چه در بخش نانو و بایو، هوافضا و چه در بخش هسته‌ای و توسعه کشور از طریق فناوری‌ها صورت می‌گیرد لذا ما به هیچ وجه از حق خود در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای کوتاه نمی‌آییم و با توجه به دستاوردهای دانشمندان و جوانان ما در سه دهه گذشته هیچ دولتی حق ندارد از این موضوع دست بردارد.  
 
عارف تصریح کرد: ما باید با تعامل جدی‌تر و مثبت تری با دنیا این موضوع را حل کنیم و کش‌دار شدن آن به ضرر ماست با اهرم‌ها و دوستانی که داریم می‌توانیم این پروژه را سامان دهیم با توجه به اختلافی که اروپا و آمریکا داشتند اما در این موضوع ما آنها با هم هم عقیده شدند لذا تقویت رابطه با دوستان و برخی اعضای شورای حکام و صاحبان حق وتو می‌توان این موضوع را حل کند تا بتوانیم این پروژه سیاسی را مدیریت کنیم.  
 
معاون اول دولت اصلاحات گفت: تحریم‌ها و قطعنامه‌ها مشکلاتی را بوجود آورده و ما باید سطح مذاکرات را از مدیرکلی به وزیر بالا ببریم و از دیپلمات‌های مقتدر استفاده کنیم تا از موضع قدرت و شناخت و روی قوانین و مقررات بین‌المللی برخورد کنند.  
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا ما باید در حل  این قضیه میان اروپا و رژیم صهیونیستی اختلاف بیاندازیم یا با خود آمریکا وارد مذاکره شویم، اظهار داشت: ما باید همه راهکارها را داشته باشیم البته ارتباط صمیمانه با اروپا راحت‌تر است،‌ما با برخی از آنها رابطه سنتی عمیقی داشته‌ایم و می‌توانیم با کمک آنها بحث رابطه با آمریکا را پیش‌ ببریم.
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: آمریکا از نفوذ و قدرت ایران در منطقه خبر دارد و در قضیه افغانستان و عراق هم همین قدرت ایران باعث شد تا آمریکا کوتاه آمد ما باید از پتانسیل قدرت منطقه‌ای خود استفاده کنیم و در شرایط متعادل وارد مذاکره شویم لذا هیچ منعی ندارد تا در چارچوب سیاست‌های نظام این مذاکرات را انجام دهیم و ما اهل گفتگو هستیم.  
 
عارف در پاسخ به این سوال که در باره اجرای سیاست‌های اصل 44 چه تغییراتی را برای رسیدن به هدف اصلی مدنظر دارید؟ بیان داشت: این اصل 44 نجات اقتصاد کشور و جهت‌گیری آن واگذاری تصدی‌گری به طور کلی به بخش خصوصی است،‌مگر جایی که توجیه ندارد مانند بخش‌های محروم که دولت باید وارد عمل شود.  
 
معاون اول دولت اصلاحات تصریح کرد:‌در اولین گام دولت باید باورش این باشد که تنها سیاست‌گذاری کند و تصدی‌گری را به بخش خصوصی واگذار کند البته مشکل خصوصی‌سازی‌ها است زیرا واگذاری‌ها به نهادهای عمومی و نیمه‌دولتی بوده و فقط نظارت مجلس و نهادهای دولت برداشته شده است، لذا باید جایگاه آن را بدانیم و در فضای صمیمی و دوستانه عمل کنیم.  
 
وی اظهار داشت: تجربه اتحاد آلمان شرقی و آلمان غربی در این زمینه بسیار مهم است زیرا بسیار منطقی خصوصی‌سازی را انجام دادند و گاهی برخی کارخانه‌ها را با یک یا 2 دلار واگذار کردند اما شرط گذاشتند که تولید و اشتغال افزایش یابد.  
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: در کشورمان مثلا درباره این موضوع باید به دنبال زمین بود و کارخانه‌های نساجی که عموما در داخل شهر بوده‌اند مانند میدان چهارباغ اصفهان دنبال همان زمین‌ها هستند لذا باید با تغییر کاربری اشتغال و تولید را افزایش دهیم بنابراین انگیزه های تک‌بعدی که چشم طمع به این قضایا داشته باشند را باید برداریم.  
 
عارف در پاسخ به این سوال که مشکل‌ساز‌ترین عوامل در جهت ارتقای وضعیت بانوان کشور چیست و چه تدابیری برای حل مشکلات فرهنگی و ساختاری در این زمینه دارید؟ گفت: باور غلط در جامعه درباره توانایی زنان وجود دارد و خیلی از مردم به توانایی‌های زنان در مدیریت اعتقاد ندارند و همچنین توانایی همزمان اداره خانه و اشتغال در بیرون از خانه، که این مسئله در خود خانم‌ها هم رسوخ کرده است.  
 
معاون اول دولت اصلاحات افزود: در وزارت پست تلگراف و تلفن می‌خواستم خیلی از پست‌ها را به خانم‌ها بدهم اما بسیاری از آنرا قبول نکردند لذا باید این ناباوری مسئله فرهنگی را حل کنیم.  
 
وی تصریح کرد: 50 درصد جامعه ما و 55 درصد دانشگاه‌های ما از زنان تشکیل شده است و باید نرخ اشتغال و مشارکت آنها بالا برود در حال حاضر زنان 13 درصد و مردان 55 درصد در جامعه مشارکت دارند این مشکل فرهنگی است زیرا در قوانین ما مردسالاری حاکم است و توسط مردان نوشته شده است لذا نباید در توسعه کشور 50 درصد از مردم را کنار بگذاریم.  
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: اگر این اتفاق بیافتد و بپذیریم خودبه خود محدودیت‌ها کنار گذاشته می‌شود و در این زمینه پدران و همسران آنها نیز باید کمک کنند،‌مثلا اگر بچه مریض شد نباید حتما زن مرخصی بگیرد بلکه مرد هم باید مرخصی بگیرد تا به اشتغال زن کمک کند.  
 
عارف گفت: برنامه‌ریزی ما این است که نرخ مشارکت زنان را بالا ببریم و تعداد بیشتری از مدیران را از خانم‌ها انتخاب کنیم، مثلا در شوراهای شهر و روستا در کل کشور 1.5درصد از خانم‌ها حضور دارند و در شهرهای بزرگ نیز فقط 15 درصد است، چرا؟ انتظار ما این است که مردم به خانم‌ها بیشتر رای بدهند تا از این دوره از انتخابات شوراها بتوانند از حقوق خانم‌ها بیشتر دفاع کنند.  
 
معاون اول دولت اصلاحات تصریح کرد: تبعیض در استخدام و پرداخت حقوق و همچنین برخوردهای خشونت‌آمیز در خانواده‌ها را باید برای زنان از بین برد و از ظرفیت آنها استفاده کرد.  
 
وی در پایان در جمع‌بندی صحبت‌ها تصریح کرد: در آستانه برگزاری انتخابات هستیم و نیاز داریم رئیس جمهوری با رای بالا انتخاب شود تا همه خواسته‌های مشروع مردم را انجام داده و بتواند توسعه کشور را به وجود آورد؛‌بعد از 30 سال خدمتگزاری در جمهوری اسلامی که آخرین پست من معاون اولی ریاست جمهوری بوده فکر می‌کنم توانایی این را داشته باشم که بتوانم خدمتگزار خوبی باشم اما حرف آخر را مردم می‌زنند.  
انتهای پیام/  
 


برچسب ها: عارف ، انتخابات ، بنده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار