شبکه خبري پرس تي وي مصاحبه اي را با آلن رولند ، مفسر و ستون نويس آمريکايي ساکن سومونياي ايالت کاليفرنيا پيرامون مسائل سوريه و نقش تاثيرگذار روسيه در مقابله اين کشور با غرب و به ويژه رژيم صهيونيستي انجام داده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پرس تي وي ، رولند در اين مصاحبه ضمن تاکيد بر اينکه اکنون روسيه برنده سياسي شاخص درسوريه بوده ، به اين موضوع که غرب با ارسال سلاح به شورشيان تنها به کاهش نفوذشان در حل مناقشات سرعت بخشيده اند ، تاکيد کرد.

مشروح اين مصاحبه به شرح زير است:

پرس تي وي:هم اکنون چقدر کنفرانس ژنو 2 را در مورد شورشيان تاثيرگذار مي دانيد ، در حاليکه آنها در عين حال اينکه تلاش مي کنند تا در اين کنفرانس به صلح برسند ، از سوي ديگر از غرب درخواست سلاح بيشتر کرده اند؟

رولند:اين موضوع تقريبا خنده دار است ، به نظر مي رسد که بازي فوق به سان بازي شطرنجي بين غرب به همراه اسرائيل در يک سو و روسيه در سوي ديگر مي ماند که درآن روسيه علاوه بر آغاز بازي ، برنده اي مطمئن نيز بوده است.

رژيم صهيونيستي درصدد استفاده از تاکتيک هاي نوين جنگي براي متشنج کردن وضعيت در سوريه است اما همان آغازگر بازي شطرنج يعني روسيه ، پس از ايجاد رعب و ترس از اقداماتي که اسرائيل در فکر آنست به سرعت دامنه نفوذ خود را در سوريه بالا برد تا از موضوع ايجاد تنش هاي جدي در منطقه جولان جلوگيري کند.

بازي موفق روسيه در منطقه مديترانه ، و همچنين تجهيز نظامي سوريه از سوي اين کشور باعث شده تا علاوه بر افزايش نفوذ روسيه در منطقه ، مخالفت آشکار روس ها با سياست هاي استعماري غربي ها آشکار شود.

بنابراين واضح است که غرب در اين مورد به دنبال عقب نشيني زيرکانه است و اينطور مي خواهد وانمود کند که در پي درخواست شورشيان به آنها سلاح ارسال مي کند و اين موضوع بر طبق ميل آنها صورت نمي گيرد حال اينکه تاريخ ديپلماسي نشان مي دهد که رويه آنها در اين مدت به مقدار زيادي تغيير کرده است.

قطعا درآينده اي نزديک و با پيروزي هاي بدست آمده توسط ارتش سوريه ، شورشيان تمايل پيدا خواهند کرد تا بر سر ميز مذاکره صلح بنشينند حال اينکه در همين مذاکرات بشار اسد به نمايندگي از ملت کشورش قدرت بيشتري براي دفاع از اقدامات خود خواهد داشت.

به هيچ وجه معتقد به تغيير نظام در سوريه نيستم و اعتقاد به دوام اين حکومت دارم و در اين راه که همان ثبات رژيم کنوني است ، نقش روسيه به عنوان اصلي ترين حامي سوريه را نبايد از نظرها مخفي کرد.

پرس تي وي : در خصوص نقش ترکيه در وضعيت سوريه صحبت کنيم.بسياري بر اين باورند ، گلوله اي که ترکيه به عنوان کاتاليزور طرح شوم انزواي بشار اسد زماني شليک شده بود اکنون با کمانه کردن به سمت اين کشور بازگشته و مقامات اين کشور را به سمت سقوط هدايت کرده اسشت.نظر شما چيست؟

رولند:فکر مي کنم که ترکيه با کمانه کردن اين گلوله مورد اصابت قرار گرفته و در اين مورد نيز مي توان باز به نقش اساسي ايران و روسيه براي ايستادگي در برابر توطئه ها بر عليه سوريه اشاره کرد که با اتحاد خود نشان دادند که در پايان اين کشورهاي ديگر همچون ترکيه بودند که درباره دموکراسي در کشورشان ادعاهاي پوشالي داشته اند.

اتفاقات اخير در ترکيه به نفع سوريه و بشار اسد است چراکه علاوه بر درگيري مقامات ترک با بحران سياسي در اين کشور ، اين موقعيت را ايجاد مي کند تا مسئولان ترک در سياست هاي اشتباه خود در قبال تحولات منطقه و بويژه سوريه تجديد نظر کنند.

پرس تي وي:چقدر اقدام دخالت نيروهاي خارجي را در خاک سوريه محتمل مي دانيد؟

رولند:غرب خود را در حدي نمي داند که نيروهاي خارجي خود را در خاک سوريه به صورت علني جاري سازد ، چرا که آنها در پيشگام اين تصميم خود روسيه را مي بينند که با هرگونه دخالت نظامي در خاک اين کشور مخالف است.از طرف ديگر از آن جهت که پيروزي هاي اخير ارتش سوريه حاکي از موفقيت ديپلماسي روسيه در اين ناآرامي ها بوده است ، آرام آرام شاهد چرخشي 180 درجه اي در سياست هاي جنگ طلبانه غرب بويژه آمريکا و رژيم صهيونيستي خواهيم بود.

برچسب ها: پرس تی وی ، مصاحبه ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار