مدیر کل دفتر زیستگاه های سازمان محیط زیست کشور گفت: 40 تالاب به درصد خشکیدگی 20 تا 70 درصد در حال نابودی است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، مقدسی در نشست خبری گفت: هستی و حیات تالاب ها بستگی به حق‌ آبه ای ست که به آن ها می رسد اما در دهه اخیر با توجه به نوسانات بارندگی های اخیر بیشتر پهنه کشور زیر نرمال بارندگی بوده و به طور طبیعی تغذیه می شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر 40 تالاب با درصد خشکیدگی 20 تا 70 درصد در حال نابودی است که هدف ما نیز احیای دوباره آن هاست.

وی افزود: ما این هدف را از طریق حفاظت از تالاب ها از شروه برنامه پنجم هدف گذاری کرده ایم.

وی ادامه داد: بیشترین درصد خشکیدگی را تالاب گاوخونی دارد که باعث نگرانی ما هم شده در همین راستا جلسات با نمایندگان استان داشتیم و مطالعاتی روی سناریوهای مختلف صورت گرفته اما منابع مالی که امروز پیش بینی شده برای این امر کافی نیست و به دنبال جذب منابع از محل حوادث و سوانح هستیم.

وی تاکید کرد: اعتبار تخصیص داده شده تا پایان تیر چیزی حدود 150 میلیارد ریال است که در اختیار 20 استان قرار گرفته و تالاب پریشان و گاوخونی در اولویت است.


مقدسی ادامه داد: در حال میزان خشکیدگی تالاب گاوخونی 90 درصد و پریشان نزدیک به 80 درصد است.

همچنین معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: در مناطقی که تالاب داریم باید همه پیرامون آن را از منظر تالاب نگاه کنیم و برای آن یک برنامه مدیریتی یک پارچه تهیه شود چرا که رابطه مستقیمی بین آب در دسترس برای تالاب ها و منافع تالاب ها وجود دارد آبی که از بالا دست برای تالاب ها می آید قبل از این که به تالاب برسد مورد تجاوز انسان قرار می گیرد .

وی ادامه داد: همانطور که می بینیم در تالاب سیستان  و دریاچه ارومیه و زاینده رود تقاضای آب بخش های صنعتی پیرامون آن ها زیاد است و این از حق آبه تالاب ها کم می شود.

در ادامه فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به نیروهای محیط بان گفت: 2 هزار و 617 محیط بان داشتیم که با توجه به پیگیری های صورت گرفته دومین یگانی هستیم که ساختار ما ثبیت شده و نزدیک به 5 هزار نفر افزایش داشته ایم.

وی در ادامه با اشاره به شرایط محیط بانان زندانی گفت: آقای تقی زاده و افسری که از محیط بانان هستند و هم اکنون در زندان به سر می برند به دلیل تخلفی بوده که از سوی آن ها سرزده، من شخصاً پرونده آن ها خوانده ام و تا حد ممکن سازمان از حق آن ها دفاع می کند./ز

برچسب ها: خشکیدگی ، تالاب ، گاوخونی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار