43 میلون متر مکعب حقابه دریاچه بختگان رهاسازی شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس، براي حفظ و احياي درياچه بختگان و اكوسيستم منطقه زير دست درود زن در امسال حدود ۴۳ ميليون مترمكعب آب سد درودزن در رودخانه كر و درياچه بختگان رهاسازي شده است.

رييس اداره بهره برداري و نگهداري از سد و نيروگاه درودزن در رابطه با اقدامات انجام گرفته در زمينه حفظ محيط زيست و نگهداري از فضاي سبز گفت: درسال آبي ۹۲-۹۱ برای حفظ و احياي درياچه بختگان و اكوسيستم منطقه، حدود ۴۳ ميليون مترمكعب آب در رودخانه كر و درياچه بختگان رهاسازي شده است.
گودرز عليدوست با بيان اين كه كل رهاسازي آب از سد در سال آبي ۹۲-۹۱حدود ۵/۵۵۴ميليون مترمكعب بوده افزود: از اين ميزان علاوه بر ۴۳ميليون متر مكعب در بخش زيست محيطي، بيش از ۴۶۵ ميليون متر مكعب در بخش كشاورزي، ۳۳ ميليون مترمكعب در بخش

اب آشامیدنی، ۱۱ ميليون متر مكعب در بخش صنعت و بيش از دو و نيم ميليون متر مكعب در ساير بخش ها به مصرف رسيده است.
وي با اشاره به اينكه، به علت خشكسالي هاي اخير از سال ۱۳۸۷، توليد برق با كاهش حدود ۴۰ درصدي مواجه بوده است افزود: نيروگاه سد درودزن در سال ۱۳۹۱به مدت پنج ماه بيش از ۲۱ ميليون و ۲۸۸ هزار كيلو وات ساعت انرژي برق توليد كرده است.
اين مسوول توليد برق، كنترل سيلابهاي مخرب، پرورش ماهي و گردشگري از جمله اهداف سد درودزن دانست.
عليدوست بيان کرد : هماهنگي لازم با مصرف كنندگان پايين دست از جمله شركتهاي آبفا شيراز و مرودشت و شركت بهره برداري از شبكه هاي آبياري و زهكشي استان فارس درباره ميزان نياز آبي در فصول مختلف و تنظيم برنامه سد بر اساس آن انجام شده است.
رييس اداره بهره برداري و نگهداري از سد و نيروگاه درودزن گفت: در سال ۱۳۹۱با عقد قرارداد با شركت نصب، تعمير و نگهداري نيروگاههاي برق آبي خوزستان، به ميزان يك ميليارد و ۸۱۳ ميليون ريال در بخش هاي مختلف نيروگاه درود زن تعميرات صورت گرفته است.
سد چند منظوره درودزن از نوع خاكي سنگريزه اي، با طول تاج ۷۱۰ متر، ارتفاع از پي ۶۰ متر و حجم مخزن ۹۹۳ ميليون متر مكعب در ۱۰۰ كيلومتري شمال غربي شهر شيراز بر روي رودخانه كر و در ۵۵ كيلومتري شهر مرودشت احداث شده است.
مهم ترين اهداف اين سد، تأمين آب كشاورزي اراضي پايين دست سد، تأمين آب شرب كلان شهر شيراز و تامين آب شرب مرودشت، روستاها، شهركها، پادگانهاي واقع در مسير و حدود ۲۰۰ واحد صنعتي از جمله مجتمع پتروشيمي شيراز است./س

برچسب ها: حقابه ، دریاچه ، بختگان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.