استاندار كهگيلويه و بويراحمد گفت: عملكرد اين استان در زمينه تحقيقات و شناسايي استعدادهاي بخش كشاورزي و منابع طبيعي ضعيف بوده است.

 
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج، سيد 'حسين صابري' در نشست كارگروه توسعه اقتصادي كهگيلويه و بويراحمد تحقيقات بخش كشاورزي را يكي از مهمترين و زيربنايي ترين زمينه ها براي توسعه و كيفيت بخشي محصولات زراعي اين استان اعلام كرد.
وي افزود: مهمترين نقش تحقيقات كشاورزي جلوگيري از ضايعات و بالا رفتن بازده توليد در محصولات است.
صابري يكي از دلايل اصلي خسارت به كشاورزان كهگيلويه و بويراحمد را كم كاري و نبود تحقيقات مناسب در زمينه محصولات زراعي و باغي دانست و بيان كرد: كيفيت گونه ها و محصولات كشاورزي در اين استان واقعي نيست و كشاورزان نيز اطلاع صحيحي از محصولات باكيفيت ندارد.
وي اظهار كرد: رسالت اصلي مركز تحقيقات كشاورزي كهگيلويه و بويراحمد ايجاب مي كند كه مديران و كاركنان اين مركز بايد به جاي پشت ميز نشستن در مزرعه ها و باغات استان حضور يافته و مشغول كار تحقيقاتي و پژوهشي در اين زمينه شوند.
صابري با اشاره به نقش تعيين كننده بيمه محصولات كشاورزي و باغي و كاهش هزينه هاي دولت از اين طريق، عنوان كرد: بايد بتوان با تبليغ مناسب و ايجاد رقابت جدي فرهنگ صنعت بيمه اي را بيش از پيش بين مردم، روستائيان و كشاورزان كهگيلويه و بويراحمد نهادينه كرد.
وي ابراز داشت: يكي از مهمترين شاخص ها در رونق هر چه بيشتر صنعت بيمه اي پرداخت به موقع غرامت به كشاورزان و دامداران است.
صابري افزود: با چنين اقدامي بخش خصوصي نيز تمايل و رغبت بيشتري براي سرمايه گذاري در حوزه صنعت بيمه اي خواهد داشت.
رييس سازمان جهاد كشاورزي كهگيلويه و بويراحمد نيز در اين نشست با اشاره به ميزان پوشش بيمه اي محصولات زراعي، باغي و دامي استان در سال زراعي جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل، گفت: در سال زراعي 91 - 90 تعداد دام هاي زير پوشش بيمه اي استان 181 هزار و 791 راس بود.
سيد 'يعقوب موسوي' افزود: در سال زراعي جاري نيز تعداد دام هاي زير پوشش بيمه اي كهگيلويه و بويراحمد 121 هزار و 683 مورد بوده است.
وي تعداد بيمه گزاران بخش كشاورزي كهگيلويه و بويراحمد در سال زراعي 91 - 90 حدود پنج هزار و 69 نفر دانست و بيان كرد: تعداد افراد بيمه گزار در سال زراعي جاري نيز افزون بر دو هزار و 968 نفر بوده است.
موسوي اظهار كرد: ميزان پرداخت حق بيمه از سوي كشاورزان در سال زراعي 91 - 90 در كهگيلويه و بويراحمد حدود 9 ميليارد و 360 ميليون ريال بود.
وي عنوان كرد: ميزان پرداخت غرامت به كشاورزان كهگيلويه و بويراحمد در اين مدت نيز حدود پنج ميليارد و 730 ميليون ريال بوده است.
موسوي تعداد افراد خسارت ديده در سال زراعي 91 - 90 در كهگيلويه و بويراحمد را افزون بر 9 هزار و 996 نفر اعلام كرد.
وي ابراز داشت: تعداد افراد و كشاورزان خسارت ديده كهگيلويه و بويراحمد در سال زراعي 92- 91 افزون بر پنج هزار و 80 نفر بود.
موسوي افزود: در سال زراعي جاري افزون بر هفت هزار و 929 راس دام در كهگيلويه و بويراحمد تلف شد.
وي گفت: در اين مدت افزون بر 10 هزار مترمربع از آبزيان كهگيلويه و بويراحمد زير پوشش بيمه محصولات كشاورزي و دامي قرار گرفته است./س

برچسب ها: عملکرد ، تحقیقات ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.