قالیباف گفت: همه مشکلات را می‌دانیم، ما نيازمند يک همدلي و همبستگي براي حرکت عظيم هستيم و ما مي‌دانيم که فقر و بي عدالتي و تبعيض مهمترين معضلي است که اجازه همدلي و همبستگي را به ما نخواهد داد.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران محمدباقر قالیباف نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه تبلیغاتی خود که از رادیو ایران پخش شد گفت: بیشتر حرف‌های ما از جنس برنامه و عمل است.

وی در ادامه افزود: به قول امام صادق (ع) " دعوت کننده مردم به خیر باشید بدون زبانهایتان (در واقع با عملمان)"، همچنین امام رضا(ع) در ويژگي‌هاي يک حاکم سه ويژگي را ذکر کردند که براساس آن مي‌فرمايند " چون گويد راست گويد و چون وعده دهد وفا کند و چون حکم کند به عقل حکم کندن"، در اينجا نيز مي‌خواهم حرف‌هايي بزنم که فقط، شعار و وعده نيست بلکه در ديدگاه بنده عين عمل و واقعيت است.

شهردار تهران ادامه داد: در شهرداري تهران هم براي آنکه خودمان را نسبت به وظايفمان آشنا و مقيد کنيم و هم مردم تکليفشان روشن باشد و بتوانند براي زندگيشان برنامه ريزي کنند، براي انجام پروژه‌ها روزشمار گذاشتيم، روزشمار پروژه‌ها در واقع عهدي بود که با مردم مي بستيم.

وي در ادامه تصريح کرد: اگرچه در برخي موارد نيز اتفاقات غير منتظره‌اي مي‌افتاد که انجام پروژه ها را با تاخير مواجه مي‌کرد و ما شرمنده مردم مي‌شديم ( نظير پروژه بزرگراه دو طبقه کردن صدر که به دليل برخي مشکلات با تاخير چند ماهه مواجه شديم).

قاليباف ادامه داد: مردم عزيز ما در ايران مي دانند که ما در کشورمان با يک واقعيت تلخ و بهت آوري روبرو هستيم، اين واقعيت از يک طرف به ما مي گويد که ما ملت بزرگ و ثروتمندي هستيم هم تاريخ و هم تمدن بشري ين را تاييد مي کند و هم آمار رسمي و بين المللي اين مسئله را تاييد مي کند که ما با تمدني چند هزار ساله يکي از قديمي ترين تمدن ها در جهان را دارا هستيم.

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ادامه داد: ما دومين ذخاير گاز و نفت جهان را داريم، دوازدهمين کشور بزرگ معدني جهان هستيم، بزرگترين توليد کننده در برخي اقلام مانند خرما، زعفران و انجير در محصولات کشاورزي هستيم، شانزدهمين کشور به لحاظ توليد علم و همچنين دهمين کشور به لحاظ جاذبه گردشگري هستيم، شهر سوخته ما بزرگترين کارگاه انسان شناسي خاورميانه است و نشان دهنده عمق دانش و تمدن ماست، البته دهها رتبه منطقه اي و جهاني ديگري هم داريم که شما بهتر از من مي دانيد، اما واقعيت طرف ديگري هم دارد.

قاليباف ادامه داد: اگر از غرور و افتخار ما کم مي کند واقعيت اين است که امروز ما با مجموعه اي از نابساماني هاي اقتصادي و مشکلات معيشتي دست و پنجه نرم مي کنيم که به هيچ وجه در شان ملت ما يا اين همه سابقه تمدني و اين همه منابع توليد ثروت نيست.

وي تصريح کرد: گراني و تورم و افزايش آن يعني چهارمين تورم بالاي جهان و از رونق افتادن صنعت و توليد، 80 درصد کارخانه هاي ما در يک وضعيت نابساماني قرار دارد، که در شان ملت ا يران نيست، بيکاري وسيعي که امروز حتي از فارغ التحصيلان ما هم فراتر رفته و شاغلين مارا تهديد مي کند، بالاترين نرخ بيکاري در تمام منطقه است که اين نيز در شان ملت ما نيست، مشکلات فراوان کشاورزي و دامپروري که روستاهاي ما را در معرض نابودي و کشاورزي ما را در آستانه فقر جدي قرار داده در شان اين ملت نيست.

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ادامه داد: ما شاهد آسيب هاي اجتماعي هستيم از جمله طلاق که آمار آن از 40 هزار طلاق در سال 84 به 100 هزار طلاق در اين سالها، يعني 8 برابر متوسط جهاني رسيده است و يا اعتياد که بيش از 2 ميليون خانواده را اسير خودش کرده، اينها در شان مردم ما نيست.

قاليباف با بيان اينکه سرنوشت ملت ما فقر نيست اظهار داشت: در شان اين ملت نيست که بيش از 10 ميليون نفر از مردم فقط با کمک هاي کميته امداد قادر به ادامه زندگي باشند، اين واقعيت ها نشان مي دهد که متاسفانه مسير اداره کشور در جهت عزت و سربلندي ملت ايران نبوده و اينها قطعا تحت تاثير ما و انتخابهاي ما و همچنين تصميمات مردم مسئولان بوده است، حال سوال اين است که چه بايد کرد؟ ما در فرهنگ اسلامي و از امام و شهدايمان ياد گرفته ايم که هميشه اميدوار باشيم و دل به آينده داشته باشيم و تلاش کنيم، ولي ما نيازمنديم براي رسيدن به يک جايگاهي که در شان ملت بزرگ ايران باشد چاره اي جز تغيير در روند اداره يک کشور نداريم.

وي تصريح کرد: ملت ايران در طول تاريخ خود با واقعيت هايي که به مراتب دشوارتر بوده با عزم و همت خود آن را تغيير داده اند و در اين زمينه الگو و سرمشق بسياري از ملت هاي ديگر بوده اند، اين توانايي را دارد که شرايط زندگي امروز خود را نيز تغيير دهد و بهبود ببشخد، بايد باور کنيم که ما مي توانيم سرنوشت خود را تغيير دهيم همچنان که در گذشته بارها اين کار را کرده ايم.

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري تصريح کرد: اما مشکل اينجاست که مردم آنقدر خلف وعده و نامردمي ديده اند که از هر شعار و ايده تغيير نااميد شده اند، بارها شاهد بوده ايم که ملت ايران با حضور پرشور خود در انتخابات هاي گوناگون، به کساني که شعار تغيير مي دادند راي دادند اما يا تغييري رخ نداد و اگر هم تغييري رخ داد در جهتي نبود که مردم انتظار داشتند، امروز اگر مي خواهيم اشتباهات گذشته را تکرار نکنيم و شاهد يک تغيير واقعي و موثر در روند اداره کشور باشيم در وهله اول بايد به دنبال پاسخ اين سوال مهم باشيم که چرا شعارهاي تغييري که در گذشته شنيديم در عمل ناموفق بوده اند.

وي در پاسخ به سوال خود گفت: به عقيده بنده اين شعارها ناموفق بودند چون هيچ چشم انداز و هدف روشني را بيان نمي کردند و آنهايي که شعار تغييرات مي دادند هيچ پشتوانه و برنامه اي براي تغيير نداشته اند در واقع شعارهايشان تنها مجموعه اي از آرمان ها و آرزوهاي آنها بود که هيچ راهکاري براي تحقق آنها در دست نداشتند، اين شعارها هيچ آينده اي را مشخص نمي کرد و يا آينده و هدفي را که مشخص مي کردند با انتظارات مردم همخواني نداشت، امروز تقريبا همه مردم ما بر ضرورت تغيير همدل و يکصدا هستند، اما مسئله مهم اين است که چه چيزي را بايد تغيير دهيم تا وضع آينده ما از وضع امروزمان بهتر باشد.

قاليباف تصريح کرد: آيا مشکل ما مردم و فرهنگ آنهاست و بايد اين فرهنگ را تغيير داد، آيا مشکلات ما ساختاري است و از قانون اساسي و حکومت و آرمانهاي ما نشات مي گيرد و در نتيجه بايد به دنبال تغيير چه ساختاري باشيم؟ کشورهاي ديگري که مشکلاتشان را حل کردند و در مسير توسعه پيشرفت قرار گرفتند، همان هايي که سابقه تمدنيشان از ما کمتر است و هم ثروت ها و منابع طبيعي کمتري دارند و هم موقعيت جغرافيايي و آب و هوايي بسيار بدتري از ما دارند و هم مسير توسعه و پيشرفت را ديرتر از ما آغاز کردند، چه چيزي را تغيير دادند که امروز در بسياري از آمار و ارقام اقتصادي از ما جلوترند، آنها حکومتشان را عوض کردند؟ و يا از آرمانها و از اصول اعتقاديشان دست کشيده اند و يا قانون اساسيشان را عوض کرده اند؟

وي در پاسخ به سوال خود اظهار داشت: به عقيده من جواب همه اينها منفي است نه آنها چنين کارهايي کرده اند و نه لازم است ما چنين کاري کنيم و چنين تغييراتي را انجام دهيم پس آنها چه کرده اند که امروز برخي مشکلات ما را ندارند و آمار و ارقام اقتصاديشان و شرايطشان از ما بهتر است؟ پاسخ تنها يک جمله است؛ کشورهاي عقب مانده ديروز و پيشرفته امروز تنها رويکردهاي مديريتيشان را عوض کرده اند، امام صادق (ع) مي فرمايد " آن کس که سرپرستي کاري از کارهاي مسلمانان را بپذيرد و آن را ضايع و تباه کند خداوند او را تباه گرداند".

قاليباف ادامه داد: همچنان که سوء مديريت ما را به اين روز انداخته است، مديريت کارآمد هم ما را از اين گرداب نجات خواهد داد، اين راهي است که بسياري از ملت ها و کشورهاي ديگر که وضعشان از ما وخيم تر بوده طي کرده اند و به نتيجه مطلوب هم رسيده اند، براي حل مشکلات کنوني و رسيدن به جامعه و کشوري که در شان ملت ايران باشد، تنها کافي است که در اداره کشور کافي است که در گرفتار آمدن در دام سياست زدگي و سياست بازي بپرهيزيم و با يک مديريت کارآمد و انقلابي، منابع و سرمايه هاي عظيم و بي شمار کشورمان را در مسير رفع مشکلات کنوني و تحقق آرمانها و اهداف قرار دهيم.

وي تصريح کرد: سياست زدگي به عنوان آفتي بزرگ در عرصه اداره کشور موجب مي شود که راه حل هر مشکلي را تنها از دريچه سياست ببينيم، در حالي که مشکلات مردم ما از خود آن دريچه است، آن ابزاري که قرار است مشکلات ما را حل کند، به جاي حل مشکل تنها حل آن را سخت تر و پيچيده تر کرده است، اگر مي خواهيم با يک تغيير اصولي و جدي به سمت حل مشکلات برويم بايد يک بار و براي هميشه از سياست زدگي خداحافظي کنيم.

وي ادامه داد: سياست بازها و سياست مداران را با احترام روانه خانه هايشان و اتاق هاي فکر کنيم و به جاي رويکرد نگاه هاي سياسي رويکردهاي اجتماعي و مردمي را بر کشور حاکم کنيم، رويکردي که با نگاه اجتماعي به دردهاي جامعه مي نگرد و راه درمان اين دردها را هم جستجو مي کند.

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اظهار داشت: هموطنان عزيز در شرايط امروز ما، تشکيل يک دولت اجتماعي و مردمي مقتدر تنها راه ما براي ايجاد تحول و تغيير جدي در نظام اجرايي کشور و رفع مشکلات و دغدغه هاي امروز جوانانمان و تحقق اهداف ها و آرمان هايمان است، دولتي که با مشارکت همه نخبگان و کارشناسان از همه اقوام و سلايق آفت سياست زدگي را از چهره کشور پاک کرده و روند اداره کشور را در مسير عقلاني و منطقي قرار دهد و اتفاقا بايد منتقدين را به مسئولين در جايگاه مشاوره نزديکتر کنيم، از جمله اين آفات نابودي اعتماد عمومي ميان مردم و مسئولين است، اعتمادي که پايه همه تحولات اجتماعي است.

قاليباف ادامه داد: دولت اجتماعي براي مقابله با اين آفت اولين الويت خود را بازسازي اعتماد عمومي مي داند، اما بازسازي اعتماد عمومي تنها هنگامي امکان پذير است که بناي دولت بر صداقت و راستي و شفافيت باشد، بنده نام اين رويکرد را " صداقت ساختاري" گذاشته ام، همانطور که پيامبر اسلامي مي فرمايد: " بر امت اسلام نه از مومن و نه از مشرک حراسي ندارم زيرا مومن را با ايمانش و بازداشت و مشرک را خداوند به دليل شرک او نابود مي سازد، من بر شما، از مردم منافقي مي ترسم که دروني دو چهره و زباين عالمانه دارد، گفتارش دلپسند و رفتارش زشت و ناپسند است".

وي ادامه داد: براي پايه گذاري صداقت ساختاري در يک دولت اجتماعي بر مبناي صداقت و روراستي بنا خواهيم کرد، مهمترين ويژگي که بتوان به کرات در کلام معصومين ديد در اين خصوص تعهد حاکمان به مردم است، بحث صداقت و امانتداري در کلام اوست، در اين دولت عملکرد مالي و عملکرد همه قسمت ها و سازمان ها به صورت شفاف در معرض بازديد همه مردم قرار خواهد داشت، همان تجربه اي که در شهرداري تهران کرديم و موجب شد که اين سازمان يکي از شفاف ترين و پاک ترين سازمان هاي کشور تبديل شود، با نهادينه کردن راستگويي و صداقت در دولت هم اعتماد عمومي ميان دولت و مردم را احيا خواهيم کرد و هم اعتماد ملي را که لازمه هر تغيير و تحول جدي است رشد و گسترش خواهيم داد.

قاليباف گفت: اگر سياست زدگي اميد به تغيير را در ميان مردم ما کم رنگ کرده است دولت مردمي و دولت اجتماعي با تقويت اعتماد عمومي و اعتماد به نفس ملي اميد به تغيير و ميل به پيشرفت را در دل همه ايرانيان شکوفا خواهد کرد، مطمئنا تا اميد به تغيير در دل ما جايگير نشود، هيچ تحولي در جامعه رخ نخواهد داد، دولت آينده با تزريق اميد و اعتماد در جامعه مسير را مي گشايد تا همه مردم از همه اقوام از سلايق و فرهنگ هاي کشور خود را در اداره کشور و تحقق آرزوها و آرمانهاي مشترک سهيم بداند، مشارکت مردم در عرصه اقتصادي، سرمايه هاي ملت ما را از دلالي و ايجاد شغل کاذب به سمت توليد، صنعت و کشاورزي سوق خواهد داد، مشارکت مردم در عرصه سياسي اقتدار سياسي ملت ايران در مبارزه با تهديدهاي دشمنان را افزايش خواهد داد و در عرصه فرهنگي و اجتماعي به کاهش آمار اعتياد و طلاق و فساد منتهي خواهد شد.

وي اظهار داشت: اگر سياست زدگي ميان ملت ايران دو دستگي و تفرقه ايجاد کرده است و به جدال فرهنگي و قومي و قبيله اي دامن زده است، دولت اجتماعي نويد بخش همدلي و همبستگي اجتماعي خواهد بود، همه ما مي دانيم که چقدر مشکل داريم، متنوع و پيچيده و کمر شکن، ما نيازمند يک همدلي و همبستگي براي حرکت عظيم هستيم و ما مي دانيم که فقر و بي عدالتي و تبعيض مهمترين معضلي است که اجازه همدلي و همبستگي را به ما نخواهد داد.

اين نامزد تصريح کرد: بايد سياست زدگي را از بين ببريم، بودن فرصت هاي برابر در جامعه و براي قشرهاي مختلف و روح اميد را به آنها برگردانيم، امروز موضوعاتي مثل گراني، بي ثباتي اقتصادي، نبود آرامش روحي و رواني، اعتياد و شرمندگي پدران در مقابل خواسته به حق فرزندان خود و غصه مادراني که در منزل براي فرستادن دخترانشان به خانه بخت در زير بار هزينه جهيزيه باقي مانده اند، موضوعات درمان و بيمه، از مشکلات جدي است که اجازه اين همدلي و همبستگي را نمي دهد.

قاليباف گفت: از طرفي ديگر با سوء مديريتي که گفته شد در حين اينکه اميد به آينده داريم ولي براي حرکت و آغاز کار نيازمند به اين هستيم که مسير خود را شفاف و روشن کنيم.

وي ادامه داد: مردم ما مي بينند نفت را 20 دلار فروش داريم و بعد همين بشکه نفت به 120 دلار مي رسد و بشکه اي 100 دلار افزايش درآمد براي کشور ايجاد مي شود (تقريبا 5 برابر)، ولي مردم در زندگيشان نه تنها تغييري احساس نمي کنند بلکه بر مشکلات آنها هم اضافه شده، مردم اين سوال را دارند که چگونه اين تغيير بايد اتفاق بيافتد، چرا تغييري اتفاق نمي افتد، چرا وعده هايي که داده مي شود تحقق پيدا نمي کند و مرتبا مسئولين از هم تعريف مي کنند و بعد با هم تعارف دارند، هيچ وقت نشنيديم که کسي بپذيرد که مقصر است تا مشکلي را حل کنيم، هميشه نارسايي ها است ولي مقصر نيست.

قاليباف تصريح کرد: براي تحولي عظيم و تغيير بزرگ در اداره مديريت کشور و تغيير در رويکرد مديريتي و اصلاح نظام هاي اداري، آماده يک حماسه بزرگ هستيم، رئيس جمهور بايد بداند در اين شرايط سخت حق آزمون و خطا ندارد، حق تکروي و بي توجهي ندارد، بدون خرد جمعي حق تصميم گيري، ماجراجويي، قهرمان بازي، سياسي کاري، و حق پا گذاشتن بر روي قانون را ندارد.

وي ادامه داد: بنده به عنوان يک نامزد انتخاباتي به ملت عرض مي کنم و اگر خواهش کردم که صداي من را ضبط کنند براي اين است که بنده به عنوان رئيس دولت آينده حق ندارم که بگويم به من اجازه کار کردن ندادند، حق ندارم بگويم که چوب لاي چرخ کار دولت مي گذارند، حق ندارم که بگويم قانون اساسي ظرفيت لازم را براي انجام کار ندارد و رئيس دولت اختياراتش محدود است، حق ندارم قانون اساسي را سليقه اي اجرا کنم، آنجايي که حقوق دولت است از مردم مطالبه کنم و آنجايي که حقوق ملت است حقوق ملت را به آنها ندهم بنده مکلف هستم همه اصول قانون اساسي خصوصا اصول 15 و 19 قانون اساسي که خواسته مردم است را اجرا کنم.

شهردار تهران گفت: مردم شهر تهران ديدند در شهرداري تهران در شوراي شهري که گرايش هاي مختلف سياسي حضور دارند، اعم از اصلاح طلب و اصولگرا همه با حساسيت کار را دنبال مي کنند اما شما هرگز صداي اختلاف و تفرقه در مديريت شهري در اين 8 ساله نشنيده ايد، ما دغدغه اي جز خدمت به مردم نداشتيم.

اين کانديداي رياست جمهوري اظهار داشت: اگر من اينگونه صحبت مي کنم به دليل اين است که اين باور ماست، اين را در عمل در شهر تهران با کارم و مديريتم و با توجه به اين مباني اجر کرده ام و اگر امروز تهران در مسير پيشرفت و عدالت قرار گرفته است به خاطر دوري از همين سياست زدگي و احترام به نخبگان و مردم است، مردم تهران اين بستر برايشان فراهم شده است که در تصميم سازي اثرگذار باشند و آنها هستند که پول شهرداري را تامين مي کنند و خواسته هاي آنها هم اجرا مي شود.


ادامه دارد...
برچسب ها: قالیباف ، امام ، رضا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار