![چرا مصرف فیبر در رژیم غذایی مهم است؟](https://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1403/11/23/20339151_845.jpeg)
علیرضا اکبری نماینده محسن رضایی: در پی 10 سال گذشته دو رویه در حوزه پرونده هستهای جمهوری اسلامی ایران ملاحظه کردیم و هر دو رویه تابع فرایندی بوده که حاکم بر رویکرد دیپلماسی و تغییر منافع ایران در حوزه سیاست خارجی بوده است.
وی ادامه داد: آقای رضایی ضمن به رسمیت شناختن دستاوردهای هستهای در سالهای 2001 تا 2002 که پروندهای در باب هستهای ایجاد شد نقد دارد، اما نقد ایشان پر وزن است و به همان میزان نقد راهکار هم دارد.
اکبری گفت: تعداد سانتریفیوژها افزایش پیدا کرد اما به لحاظ تکنولوژی که در سال 1363 آغاز شد خیلیها شهید شدندو در طول سالهای جنگ تا دولت سازندگی هزینههای زیادی صورت گرفت.
اکبری با بیان اینکه در بخش فنی و تکنولوژیک رشد منحنی به نفع ما بود گفت: هم اکنون این نرخ رشد کاهش پیدا کرده است باید در حوزه حقوقی پیشرفت تکنولوژی هستهای مدنظر باشد.
نماینده رضایی مذاکره را یکی از ارکان دیپلماسی دانست و افزود: آقای رضایی معتقد هستند که مذاکره ضرورت دارد اما باید نتیجه بخش باشد چراکه قطار بدون لوکوموتیو و خالی خاصیتی ندارد و باید در مسیر باشد و درست حرکت کند.
در ادامه علیرضا آلادپوش نماینده سید محمد غرضی گفت: موضوع هستهای در سه بخش برای جلو بردن مذاکرات ترسیم شده است یک بخش فنی که در آن استعدادهای علمی و نیروهایمان کم نیستند و آژانس بینالمللی خود به این امر اعتراف دارد دوم بخش حقوقی و گزارشاتی که آژانس تهیه میکند و در بعضی موارد شکافهایی را بزرگ کرده و براین مبناست که گروه 1+5 نیز با ایران مذاکره میکند.
وی با بیان اینکه ما حقوقدانهای توانمندی در سطح بین المللی داریم گفت: به طور کامل از ظرفیتهای حقوقدانهایمان استفاده نکردهایم همین طور که آنها از شکافها استفاده میکنند ما هم میتوانیم از عملکردهایمان نقطههای مثبت را بزرگتر کنیم.
آلاپور بخش سوم را سیاسی دانست و تاکید کرد: اگر قدرت سیاسی خوبی داشته باشیم میتوانیم از این طریق موضوع را حل کنیم وقتی از زمان جلوتر میرویم که از تفکر و دانش بهره ببریم.
علی خرم نماینده محمدرضا عارف: موضوع هستهای دو بعد دارد بعد اول عملکرد غرب و بعد دیگر عملکرد ایران است در بعد اول فشار بر روی ایران بوده و غرب نگران منویات جمهوری اسلامی ایران است و از آن میترسد.
وی ادامه داد: غربیها ما را متهم میکنند که در مذاکرات شفاف نیستیم و در همین راستا از تایید حقوق ایران در ان پی تی طفره میرود.
خرم تصریح کرد: در بخش عملکرد ایران دریافت حقوق قابل بحث است و اگر در این رابطه با روش غیر تعاملی مذاکره کنیم قیمتی به گزاف دادهایم.
خرم با نقد دیپلماسی ایران بیان داشت: اشکال ما در نوع دیپلماسی است آنچه که در این 8 سال صورت گرفته دیپلماسی نبوده که گرههای زیادی در کشور به وجود آورده است.
وی با بیان اینکه دیپلماسی یک هنر و علم است گفت: اگر ندانیم و یا نتوانیم به آنجایی که میخواهیم برسیم گذر زمان به ضرر ما میشود مواضع ما و گروه 1+5 باید روشن شود.
امیرحسین زمانینیا نماینده حسن روحانی: یقینا گذر زمان به نفع ما نیست و کسانی که میگویند به نفع ماست دروغ بزرگی گفتهاند ما باید وضع موجود را آسیب شناسی کنیم.
وی با بیان اینکه در کل سازمان بین المللی انرژی اتمی نمایندگان حقوقی ما دو نفر لیسانسه جوان هستند که در دانشگاه آزاد تحصیل کردهاند گفت: زمانی که سال 2002 دکتر خرازی گفتند که مشکل هستهای را پیدا کنید ما فهمیدیم که یک بحراندر راه است وزارت خارجه ما در این زمان در جریان نبود اینکه روسیه وتو میکند و ما تحریم نمیشویم اما بعد از آن جشن هستهای میگیرند این خدمت به کشور نیست، ما باید اهداف سیاست خارجیمان را با کمترین هزینه پیگیری کنیم.
محمد آرین نژاد نماینده محمدباقر قالیباف: گذر زمان تا حالا به نفع ما بوده و از فرصتها استفاده کردهایم اما در این وضعیت موجود 1+5 به این نتیجه رسیده که دیگر فرصتی داده نشود و دلایل آن را تحری ها میدانیم پس باید راهکاری پیدا کرد تا هم به حقمان برسیم و هم مسئله را حل کنیم.
وی با بیان اینکه پرونده هستهای ما در طول تاریخ بسیار پیچیده بوده است گفت: فشاری که غرب و 1+5 به ایران وارد میکند بر پیچیدگی مسئله ما میافزاید.
وی ادامه داد: میشود ابتکار به خرج داد به شرط اینکه از تمام امکانات ملی برای این پرونده ملی
استفاده کرده و از همه نیروهای متخصص با هرگونه گرایشی استفاده شود.
سوال سوم راهکارهاي سياستهاي خارجي براي کاهش و لغو تحريم براي روابط بين المللي چيست؟
عليرضا
اکبري نماينده محسن رضايي در خصوص تحريمهاي بين المللي و تحريمهاي
يکجانبه از منظر سياستخارجي اظهار داشت: سياست خارجي و موضع تحريم يک
ابزار براي کشاکش و تقابل ديپلماتيک و تحريم اگرچه که اقتصادي به نظر
ميآيد اما ذات تحريم داراي يک بار اجتماعي، سياسي و امنيتي است يعني
همانطور که پشتوانه تحريم کاغذ پاره باشد يا يک تحريم جمعي باشد خيلي در
اثر ذاتي تحريم اثري ندارد، شايد اين ديدگاه ايدئولوژي وجود دارد که تحريم
هر پديدهاي منجر به اين است که دستگاه ساختار سياست خارجه دستگاه تصميم
گيرنده تحريم میشود و محاسبه سود و زيان در مواجه فرايند احتمالي ورود به
تحريم چگونه تصميم سازي کند چقدر از خرد جمعي و پشتوانه منابع ملي و
عقلانيت بهرهبرداري کند يک مسيري را ايجاد کند يا از بروز يک مسير که تقابلات ناخواسته منفي جلوگيري کند اين مربوط ميشود به رويه دولتها و
رويه سازمان دهندگان جلوگيري از تحريم آقاي رضايي اعتقاد دارد براي
مديريت تحريم بايستي از رويکرد خلاف و روند معکوس سازي تحريم استفاده کرد،
ولي تحريم قبل از قطعنامه 96 نيست ولي قبل از آن هم ما تحريمهايي داشتيم و
ما بياييم فرآيند نرخ رشد تحريم را از دي ماه 85 و سال 2006 در نظر بگيريم
شوراي حکام با يک ملاقات يک سري تحريم دسته جمعي به وجود آمد و دوباره يک
شوراي حکام يک ملاقات و يک تحريم به وجود آمد طي ملاقات تحريم و قطعنامه
انجام شد اگر اين مسير را اينگونه ادامه دهيم چگونه ميتوانيم مسير را
حفظ کنيم طبعا با يک قدرت ملي و بسيج توانمنديهاي ملي با يک پتانسيل که با
تغييرات لايههاي مياني سياست خارجي پيدا کرد پشتوانه ايجاد اين لايحه
فراهم کرد و با توجه به اين مسئله اين مشکل ما روابط سياسي امنيتي ولي غرب
اين مشکل را در حوزه حقوقي فني پوشش ميدهد و پوشش فني و حقوقي را گرفته و
محتواي سياسي امنيتي را در تحريمها دنبال ميکند در ديپلماسي سياست خارجي
طبعا بايد نگاهش به اين باشد که جوهر مسئله را بايد هدف قرار دهد يک راه
حلي را براي حل سياست خارجي في ما بين در نظر گرفته شود اين هم منوط به
پوشش سياست داخلي و خارجي ميباشد ما بايستي بياييم اين را طوري تنظيم کنيم
که يک تصميم جدي براي ايجاد تعادل در اين مذاکره بدهيم و فهرستي قابل قبول
چانه زني که الان اين ايده چانه زني هنوز وجود ندارد بعضيها فهرستي در
جيب دارند که چند سال است که هنوز چانهاي نزدند هنوز در فلسفه گير
کردهاند استفاده از اين پشتوانه مردمي و تحول در سياست خارجي و ديپلماستيک
با آن فهرست و با آن تصميم قابل معکوس شدن و کنترل شدن ميباشد.
عليرضا
آلاپور نماينده غرضي در خصوص اين سوال گفت: اولويت سياست خارجي در دولت
مهندس غرضي گسترش روابط با همسايهها، کشورهاي اسلامي و همچنين کشورهاي
حوزه خليج فارس و تنشزدايي و گسترش روابط دوستانه و تجاري با کشورهاي بين
الملل و حضور فعال در سازمانهاي بين المللي و ايفاي نقش در فعاليتهاي بين
المللي و ديپلماسي است اگر اين وظايف از طريق ديپلماسي خارجي اجرا ميشد
ما پتانسيل بسيار قوي داشتيم و اگر تکيه ميکرديم بر نيروهاي کارآمد قبل از
اينکه اين تحريمها بر ما به وجود بيايد پيشگيري ميکردند و در بخش سياست
خارجي با تحليلهاي درست و نهايتا تصميم سازي ميکردند براي مسئوليني که
بايد در اين موارد تصميم بگيرند. آنچه که تاحالا انجام شده از نيروهاي
مردمي و ملي و ملتهاي ديگر استفاده کنيم الان اگر تحريمها بارش را سبک
کرده به خاطر همين نيروها هستند که اين کارها را انجام ميدهند يعني از
روشهاي غير رسمي غير دولتي دارند تحريمها را دور ميزنند و با پرداخت يک
حمايت اين کارها را انجام ميِدهند و نهايتا اينکه دولت در يک قدرتي قرار
گرفته که به تنهايي نميتواند خودش اين مسئله را حل کند و به نظر آقاي غرضي اين است که ما بايد تکيه بر مردم بکنيم تکيه بر ملت تجار ما
بازرگان حتي نيروهايي که براي گردشگري به ايران ميآيند ميتوانند زمينهاي
براي ارتباطات ما با کشورهاي ديگر فراهم کنند به طوري که اينها مشارکت در
تحريمها ما نکنند و تعداد کمتري از کشورهاي همراه ما کشورهاي تحريم کننده
باشند اين بنيه ملي را داريم و الان با وجود اين مسئله ما بايد تکيه بر ملت
تيکه بر توليدات داخلي تکيه بر انسجام و بنيه دفاعي خود و از طريق بستر
سازي اينها را حمايت کنيم انسجام ملي و قدرت توليد ملي اگر بالا برود قطعا
اثرات اين تحريمها به مراتب کمتر خواهد بود دولت به تنهايي قادر به حل
مشکلات و معضلات بزرگ نيست و نخواهد بود هر کجا که ملت به پشتوانه دولت و
اراده ملي در اين ارتباطات وجود داشته باشد ما با موفقيت کنار آمديم و در
زماني که تنها جلو رفتيم و حرکت کرديم مشکلاتي براي ما به وجود آمده که
قادر به حل آن نيستيم و حتي فشار وارد شده به خودمان را به مردم تحميل
ميکنيم و اين نادرست است که کم تجربگي و عدم کفايت فشار به دوش مردم وارد
شود که مردم بايستي تحمل بکنند براثر اين نابسامانيها و ضعف پيشگيري از
اين تحريمها در مقابل سياستهاي غربيها دارند.
خرم نماينده عارف
در مورد اين سوال مطرح کرد: تحريمهاي بين المللي از ديد جناب آقاي عارف چند عامل دارد اول مشکل عدم شناخت پروسه شوراي امنيت رفتن توسط
مسئولين ذيربط در اين دوره هشت ساله و بياحتياطي کردن آنها ميباشد
مسئولين امر مرتبا به ما ميگويند که ما را از رفتن به شوراي حکام نترسانيد
و امروز با وجود تحريمها آيا نبايد رئيس جمهور از مردم ايران عذرخواهي
کند اگر اين امر صورت نگيرد در تاريخ دوباره و دوباره با اين مشکلات مواجه
ميشويم و تکرار ميشود دوم سياست خارجي غير سازنده در عامل مذاکرات يعني
غير سازنده بودن بر هدايت مذاکرات عامل دومي شد که ما را برد بيشتر به سمت
تحريمها اولين قطعنامهاي که ما در سال 85 بود تحريمها را بين المللي
ساخت؛ میگویند ما از اول انقلاب تا الان دچار
تحريم شدهايم در صورتي که اين تحريمها قبلا حقوقي نبودند و يک جانبه ديده
ميشدند زماني تحريمها يک جانبه و مشروعيت پيدا ميکند که زير بناي آن
تحريمهاي بين المللي شد و تحريمهاي قبل از آن ديگران به آن اعتنايي
نداشتند قسمت سوم دشمني دشمنان ما دامنگير ما شد و اما راه حل آن کساني
بايد انتخاب شوند که واقعا از نظر ديپلماسي بدانند که شوراي امنيت يعني چه
بدانند قطعنامهاي که در شوراي امنيت و چارچوب آن آمده است و در زير ماده
39 سه اتهام معين شده است که به شوراي امنيت برود ماده 41 و 42 بدانند که
ما الان در ماده 41 قرار داريم که تحريمها غير نظامي است کساني که در اين
خصوص چيزي نميدانند اشتباه است که در اين مذاکرات شرکت کنند در مورد سياست
خارجي غير سازنده که در مذاکرات بين المللي انجام شد ما بايد با استفاده
از ديپلماسيهاي کار آزموده و نه کساني که ادعا ميکنندديپلماسي ميدانند
کساني که پنج بار شش بار مذاکرات کردند در سطح بين المللي و مذاکرات دو
جانبه انجام دادند و اينها ميدانند چگونه بايستي اين مذاکرات را انجام
دهند اين مشکلي است که الان جلوي مسير مذاکرات ايران قرار گرفته است طرح
ديگر مبني بر اين است که بسياري از اين تحريمهايي که مبتني به ظاهر
قطعنامهها استمبني بر شرکتها و کارخانجات ما شده صحت ندارد اينها ورای قانون است اما ما به جهت اينکه تحريم شدهايم در مقابل نابرابريهاي قانونی
بين الملليهم نميتوانيم حرکتي نشان دهيم در حالي که ما بايد اين گرهها
را بازي کنيم و بسياري از شرکتها و کارخانجات و بانکها را از اين تحريم
نجات دهيم.
آقاي زمانينيا نماينده روحاني در اين مورد گفت: يک بعد
آن باز کردن مسائل سياسي در مورد اين موضوع که کاملا سياسي است اين که چه
راهکاري بايد داشته باشيم در اين تحريمها در مورد اهميت تحريمها شوراي
امنيت براي اينکه موضوع ما را به شوراي امنيت ببرند لازم است به موافقت
دوستان ما در شوراي امنيت نياز است که لازم بود روسيه و چين که از دوستان
ما محسوب ميشوند موافقت بکنند تا گروه ما به شوراي امنيت برود ولي براي
اينکه ما به شوراي امنيت برويم ايران موافقت کساني مثل آمريکا را بايد کسب
کند بنابراين ما بايد يک درک عميقي در دولت نه فقط در نخبگان که به نظر من
در سطح نخبگان هم به اندازه کافي درک عميقي که مشکلي براي ما به وجود آمده
است به درک عميق نرسيدهاند کشور در يک بحراني ميباشد که اگر ميخواهد
مقاومت کند بايد به توليدات داخلي و ظرفيتهاي داخلي بسنده کند همانطور که
آقاي آقازاده در يک سميناري گفت لازم ميشود که در يک برههاي مردم علف
بخورند که براي رفع تحريم احتمالا اکثر مردم ما موافق نيستند با اين
تحريمها اما راه برون رفت و يا يک راه کار براي رفع تحريمها بايد يک
برنامه دقيقي ايجاد شود که در اين برنامه نحوه مواجه شدن با تهديد درست
گويي بايد رعايت شود و مد نظر قرار بگيرد و يک راهکار ديگر براي رفع تحريم
اعتماد سازي در سطوح منطقهاي و بين المللي و ايجاد مديريت مبتني بر اخلاق
تدبير و اعتدال صورت بگيرد بايد در داخل اجماع داخلي در مورد اين موضوع
حاصل شود راه جذب ديگران در تعامل و صداقت و شفافيت تدبير ميسر است نه از راه تنش آفريني استراتژي جمهوري
اسلامي ايران هميشه تحقق استراتژي هستهاي بوده و هست که تحقق اين
استراتژيک مستلزم پرداخت هزينه گزافي نبوده و نيست در زمان دوران آقاي
روحاني تحريم اعمال نشد هزينهاي که ما در آن موقع پرداخت کرديم تعليق
پلکاني بود براي تکميل زنجيرههاي مختلف چرخه سوخت يک قدم عقب گذاشتيم که
چهار قدم بتوانيم به جلو برويم اين را بهش نميگويند ضعيف عمل کردن بلکه
تدبير و شناخت جامعه جهاني و شناخت تعاملهاي بين المللي استفاده از تمام
ظرفيتهاي داخلي ميباشد بين شوراي حکام و شوراي امنيت تفاوت بسياري وجود
دارد شوراي حکام هيچ کشوري را تحريم نميکند ولي شوراي امنيت تحريم انجام
ميدهد و مردم ما با پوست و خون خود اين تحريمها را متوجه شدند که چطور
پول کشور تبديل شد به يک سوم.
نماينده قاليباف در خصوص اينکه
تحريمها بيشتر مربوط به مسئله هستهاي ميباشد اظهار داشت: براي اينکه در
پرونده هستهاي يک حضور قوي داشته باشيم آقاي قاليباف چند راهکار را اعلام
کردند که اولين اقدام آن ساماندهي و مديريت يکپارچه عوامل قدرت ملي در عرصه
سياست خارجي براي استفاده از مزيتها و پتانسيلهاي جمهوري اسلامي ايران
است استفاده از ظرفيتها و مزيتهاي گفتماني اقتصادي حقوقي رسانهاي و بين
المللي کشور با هدف ارتقا ارتباطات خارجي و مقابله با کشورهاي خارجي دومين
مسئله اتخاذ راهبردهاي رقابت و همکاري و تعامل مخالف و تقابل گفتني بر
آرمانهاي و منافع ملي با توجه به استراتژيک قدرتهاي جهاني و منطقهاي
استفاده از توانمنديهاي مديرها و سازمانهاي بين المللي و منطقهاي به
ويژه جنبش غير متعهدها وکنفرانس اسلامي براي افزايش سطح تعاملات جهاني و
حضور در بازار کشورها است تنش زدايي اعتماد سازي و همگرايي در منطقه در
چارچوب رقابت و همکاري با کشورهاي همسايه اسلامي و کشورهاي منتخب تقويت
ديپلماسي جمهوري اسلامي ايران با حضور تعيين کننده بخش خصوصي و غير دولتي
آموزش، تقويت، دانش براي ميانجيگريهاي و مديريت تعارضات در دستگاه
ديپلماسي کشور و توسعه ابرازها و تکنيکها تقويت کادر تخصصي نمايندگيهاي
جمهوري اسلامي ايران براي تثبيت و تقويت بنيانهاي روابط خارجي البته اين
به اين معنا نيست که تا حالا نبوده بلکه اساس بر اين است که ما ديپلماتهاي
با تجربه توانمند و قادر در حضور پر توان در صحنههاي بين المللي و دو
جانبه داريم و بايد از همين نيروها استفاده کرد و با بازسازي سياست خارجي و
دستگاه ديپلماسي انجام داد در بحث سياستهاي منطقهاي.
سوال چهارم: از اوایل انقلاب، ایران و آمریکا روابط دیپلماتیک نداشتهاند به
نظر شما آیا زمان ایجاد روابط دیپلماتیک فرا نرسیده است و راهکارهای شما
در این خصوص چیست؟
علیرضا اکبری نماینده محسن رضایی در پاسخ به
سوال مطروحه اظهار داشت: بعضی موضوعات در حوزه سیاست خارجی بسیار مهم و
حساس بوده که ایالات متحده در این حوزه قرار میگیرد.
وی ادامه
داد: ایجاد موازنه نسبی در مناسبات فیمابین آمریکا و ایران راه حل مشکل
موجود بوده، زیرا سرلوحه سطح برنامههای سیاست خارجی آقای رضایی در رده
جهانی، موازنهسازی است.
اکبری بیان کرد: سطح منافع مشترک
عملیاتی ما در منطقه با رویکرد منطقهگرایی رقابتی ایران به قدری است که پتانسیل لازم را برای گفتگو و مذاکره در چارچوب رویکردها و آرمانهای دو
طرف ایجاد کند اما برای حل این مسئله استخوان نباید لای زخم باقی بماند،
بنابراین اصول ما ضربدر منافع ما در بستر عقلانیت تعیینکننده رویکرد
جمهوری اسلامی ایران در رابطه با آمریکا خواهد بود.
علیرضا
آلاپور نماینده محمد غرضی در رابطه با سوال مطروحه تصریح کرد: آمریکا احساس
میکند میتواند ایران را در دام یک بمب هستهای قرار دهد اینکه آمریکا به
دنبال سودآوری در منطقه است در آن شکی نیست همانطور که در رابطه با
کشورهای عربی یکطرفه به دنبال پیگیری منافع خود در این کشورها است.
وی
به این مسئله تصمیمگیری نهایی باید در رابطه با آمریکا در سطح بالاتر از
دولت صورت پذیرد اشاره کرد و افزود: ما باید این مسئله را به اهل آن واگذار
کرده یعنی کارشناسان و حقوقدانهایی که بتوانند تحلیلهایی در این زمینه
در اختیار ما قرار دهند.
علی خرم نماینده محمدرضا عارف در پاسخ
به سوال مطروحه اظهار داشت: اصل مذاکره مورد تایید و امر مطلوبی بوده و
این استراتژی در قرن حاضر برای هر مسئلهای به کار میرود و اصولا مبنای
دیپلماسی هم مذاکره است.
وی ادامه داد: این به آن معنا نیست که
مذاکره بدون شرط صورت پذیرد و باید در یک فضای احترام متقابل و طوری که
امنیت و منافع ملی ما تامین شود، انجام شود.
نماینده عارف به وزن
منطقهای و بینالمللی ایران اشاره کرد و گفت: اگر کشوری از نظر سیاسی و
اقتصادی وزن پایینی داشته باشد میتواند تاثیرگذاری بیشتری در روند
مذاکرات داشته باشد، بنابراین باید وزن منطقهای و بینالمللی کشورمان را
به حدی ارتقا دهیم که بتوانیم با اعتماد به نفس اهدافمان را در یک مذاکره
برابر دنبال کنیم.
امیرحسین زمانینیا نماینده حسن روحانی در
پاسخ به سوال مطروحه بیان کرد: بعد از انقلاب اسلامی مسئله آمریکا همیشه به
عنوان یک تابو برای جمهوری اسلامی ایران مطرح بوده است.
وی
گفت: در رابطه با آمریکا باید شرایط داخلی روابط و نیروها و اوضاع دو کشور
را به خوبی شناسایی کنیم زیرا در هر دو کشور کسانی مخالف یا موافق برقراری
روابط هستند.
نماینده روحانی در ادامه افزود: ما اختلافات راهبردی
با ایران داریم و به دلیل همین اختلافات باید در مقطع فعلی از افزایش تنش
اجتناب کرده و با یک برنامه منسجم در جهت عادی سازی روابط با آمریکا گام
برداریم.
وی تصریح کرد: عادیسازی روابط با آمریکا در آینده اگر
هم امکانپذیر باشد حلال همه مشکلات ما نیست بنابراین ما باید در داخل کشور
یک اجماع عمومی در راستای تعامل با آمریکا بوجود آوریم.
محمد
آریننژاد نماینده محمدباقر قالیباف در پاسخ به سوال مطروحه بیان کرد:
آمریکا موضع قدرت و یکجانبهگرایی نسبت به ایران دارد همانگونه که در
بسیاری از کشورهای دنیا توانسته سیاستهای خودش را پیش ببرد در رابطه با
ایران نیز در صدد پیاده کردن همین استراتژی است.
نماینده قالیباف
گفت: مذاکره با آمریکا تابویی نیست که نتوان آنرا شکست زیرا همانگونه که
ما برای مصالح کشورمان در عراق با آمریکا مذاکره داشتیم میتوانیم در رابطه
با منافع ملی هم با آمریکا گفتگو داشته باشیم.
امیرحسین
زمانینیا نماینده حسن روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برای
آینده اختلافات شیعه و سنی راه حل سیاسی و مذهبی اندیشیدهاید افزود: باید
یک فهم عمیقی از ظرفیتهایی که وجود دارد داشته باشیم بنابراین باید از
طریق تعامل و کارشناسی از تشدید اختلافات فرقهای جلوگیری شود و با استفاده
از کارشناسان زبده این امر صورت میگیرد.
وی در پایان خاطرنشان
کرد: باید از حرکات تنشآفرین در منطقه و از سیاستگذاریهای بخشی جلوگیری
کرده و با اعتمادسازی در روابط و با بکارگیری سیاست اعتدال و یافتن وجوه
مشترک در منطقه از اختلافاتی قومی مذهبی جلوگیری کنیم.
انتهای پیام/