انديشکده کاتو در گزارشي نوشت موفقيتهاي اقتصادي آسيا به علت محدود شدن مداخله دولت و آزادسازي بازارها است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ اين موسسه در مقاله اي در پايگاه اينترنتي خود نوشت: بحران مالي در جهان اين ذهنيت را که دنيا در حال تغيير مرکز توجه به سمت آسيا است تقويت کرد.

در آسياي امروزي آزادي اقتصادي گسترش يافته است. البته در بعضي نقاط آسيا اين آزادي همچنان سرکوب مي شود. سه سياست مهم براي گسترش آزادي اقتصادي در آسيا وجود دارد. اول ايجاد بازارهاي مالي است. دوم احياي آزادسازي تجارت و سرمايه گذاري خارجي است که از اواخر دهه نود ميلادي به دليل بحران در آسيا متوقف شده است. سوم ايجاد بازارهاي انرژي است که حتي بيشتر از بازارهاي مالي با مداخله دولت از بين مي روند.

 افزايش مصرف سوختهاي فسيلي انتشار گاز کربن را بيشتر خواهد کرد. رويکرد مناسب در اين مورد اتخاذ اقدامات موثر بر اساس شرايط بازار و منطبق با گرم شدن کره زمين خواهد بود. کشورهايي که در آسيا اقتصاد ضعيف تري دارند بايد تمرکز بيشتري براي گرفتن حقوق اصلي به منظور رسيدن به رشد اقتصادي داشته باشند. کشورهايي که در آسيا اقتصادي متوسط دارند و آنهايي که اقتصادي با درآمد بالا دارند بايد بر اصلاحات «نسل دوم» تمرکز داشته باشند، اصلاحات ساختاري و بنيادي براي تقويت رقابت و نوآوري. سيستم هاي سياسي که داراي تنوع و گوناگوني هستند  مي توانند به رشد مورد نظرشان برسند.

اما حکومتهاي استبدادي نمي توانند به درستي اصلاحاتي را که منجر به رشد مي شود اعمال کنند.چون در اين حکومتها به وجود ارتباطي محکم بين آزادي سياسي و اقتصادي نياز است. اين معجزه آسيا نتيجه کار ذهن هاي تکنوکرات که مي توانند سياستهاي موفقي را تدوين کنند، نيست. بلکه آزادي و موفقيتهايي که در آسيا ديده مي شود به دليل محدود شدن مداخله دولت و آزادسازي بازارها است.

برچسب ها: اقتصاد ، آسیا ، موفقیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار