كارگاه آموزشي توانمند سازي راهبردي مديريت زيست بوم تالابها با حضور نمايندگاني از استانهاي اصفهان ، بوشهر ،چهارمحال و بختياري و... در اهواز برگزار شد .

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران، در ابتداي اين كارگاه احمد رضا لاهيجان زاده  مدير كل حفاظت محيط زيست استان در سخناني به ضرورت حفاظت از تالابها پرداخت وگفت: در حدود6 در صد معادل 855ميليون هكتار از سطح كره زمين  به تالابها اختصاص يافته كه سهم كشور ما حدود 2ميليون هكتار است واز اين مقدار بيش از 20درصد در استان خوزستان قرار دارد .
وي وجود گرد وغبار را بي ربط با مسائل تالابها ندانست وگفت: اين پديده مي تواند به عنوان يك تجربه بين الملي باشد كه با دخالت بشر در نابودي وكاهش تالابها در كشور هاي همسايه، امروزه با اين مشكل روبرو هستيم .
لاهيجان زاده در بخش ديگري از سخنان خود به اقدامات اداره كل حفاظت محيط زيست خوزستان در راستاي حفاظت از تالابهاي استان پرداخت وگفت در سال گذاشته يك ميليارد اعتبار جهت حفاظت از پروژه تالابها به استان اختصاص يافته كه ما توانستيم با آن مطالعات پروژه انتقال آب وتجهيز دبيرخانه تالابها را در استان انجام دهيم وهمچنين در حدود 100كيلومتر از تالابهاي استان را بنچ مارك گذاري نمايم ودوره هاي آموزشي براي جوامع محلي در تالاب شادگان برگزارنموده وميزبان روز جهاني تالابها در استان خوزستان باشيم .
مدير كل حفاظت محيط زيست استان  با اشاره به پروژه انتقال آب از كارون به تالاب شادگان اظهار داشت: با اجراي اين پروژه مي توان در هر ثانيه 5 متر مربع از آب رودخانه كارون را به تالاب شادگان منتقل  نمود كه اين مقدار تا 10متر نيز قابل افزايش است و كار اجرايي آن در هفته محيط زيست انجام خواهد شد و افزود: حق آبه تالابهاي هورالعظيم  در بخش ايران وتالاب شادگان در استان به صورت صدر صد تصويب شده است
لاهيجان زاده در ادامه از انجام مطالعات پروژه ارزش گذاري تالابهاي استان خبر داد وگفت اين مطالعات باهمكاري مراكز علمي استان انجام شده است كه با آن ارزشهاي اقتصادي تالابهاي استان براي همه مشخص خواهد شد  و در پايان ضمن تاكيد بر ضرورت آموزش بر آموزش جوامع محلي تاكيد نمود واز شر كت كنندگان خواست تا ازاين دوره نهايت استفاده را ببرند.
درادامه سليماني مدير پروژه تالابهاي كشور نيز ضمن قدرداني از اقدامات ارزنده استان خوزستان از آن به عنوان الگويي براي ساير تالابها نامبرد وگفت: ما، در اين كارگاه آموزشي شيوه جديد به اشتراك گذاري دانش جمعي را آموزش خواهيم داد و علاوه بر انتقال دانش از تجربيات ديگران نيز بهرمند خواهيم شد ./ل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار