معارضان سوری و جبهه النصرة به دنبال ضربات سنگینی که از ارتش سوریه در دمشق و درعا و القصیر دریافت کردند، دچار شکستی شدند که خبرش به همه جاي دنيا رسیده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، معارضان فکر می کردند که القصیر پایگاه آنان است و به سختی می توان به آن نفوذ کرد. نبرد القصیر که توجه همه جهان را به خود جلب کرده است به نظر می رسد که دخول ارتش سوریه  بر آن این بار تنها به عقب نشینی تاکتیکی یا تغییراتی در طرح های نظامی محدود نمی شود، فرماندهان معارضان بهای این شکست را می دهند، همان کسانی که خود را در طول دو سال با مجهز کردن خود می خواستند خسارت هایی را به ارتش وارد کنند و القصیر را ماوای خود می دانستند. و کار برخی از آنان به جایی رسید که آن را سستالینگراد سوم یا بابا عمرو دوم می دانستند.

ناظران درگیری ها در سوریه می گویند: در دومین ماه امسال یکی از مشایخ القصیر که "عبدالسلام حربا" نامیده می شدف  به شدت رئیس ستاد ارتش آزاد سوریه یعنی "سلیم ادریس" را مورد انتقاد و حمله قرار داد و او را متهم کرد که نیروهای ارتش آزاد را وارد نبرد با ارتش سوریه کرده است تا سرنوشت منطقه "بابا عمرو" را جبران کند. این سخن حربا مورد تمسخر معارضان  قرار گرفت و می گفتند این سخنان از سوی ریاض الاسعد دیکته شده که در هر مناسبتی انتقاد های شدیدی را متوجه ادریس و ستاد ارتش می کند. قابل ذکر است که حربا در آن زمان ادریس را متهم کرد که وی با تهدید حمله به پایگاهای حزب الله، القصیر را هدف قرار  داده  بود و حربا به او می گوید: با تهدید حزب الله چه چیزی را نصیب ما کردی آیا این منطقی است که خود در ترکیه هستی و ما را وارد جنگی کرده ای که جزء خرابی برای ما ارمغان دیگری ندارد؟

یک منبع معارض سوری می گوید: ادریس تنها به محدود کردن کمک های نظامی  به شورشيان القصیر اکتفا نکرد بلکه جنگ روانی شدیدی علیه آنان به راه انداخت. شیخ احمد الاسیر به یاری شهر فراخواند ولی ادریس در جواب او گفت: ما مردانی مثل شما نداریم. 

این منبع می گوید: اگر نظام سوریه می دانست که ادریس چه بلایی سر معارضین می آورد شاید از همان روزهای نخست ، او را وادار به جدایی از آنان می کرد.

این منبع در ادامه می گوید: متاسفانه رهبران معارضان سوری که موافقت برخی از کشورهای جهان را به دست آوردند اما خود را درگیر مبارزه نکردند ، مثلا رئیس ستاد ارتش آزاد به جای اینکه در کنار معارضان باشد اما وارد منطقه شمال شده و با سناتور آمریکایی جان مک کین به گردش می رود و نمایندگان خود را به جلسه های ائتلاف می فرستاد و اعلام می کرد: درست است که سقوط القصیر پیامدهای منفی برای ما دارد اما مقدمه ای است برای محاسبه کسانی که خود را رهبران معارضین می دانند و تشنگی خود را از خون ملت سوریه سیراب می کنند. بنابراین فصل چیدن سرهای معارضین فرا رسید و سر رئیس هیات ستاد ارتش در مقدمه سرهایی است که وقت چیدنشان رسیده است.



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار