معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: طبق معیارهای جهانی سهم مناطق حفاظت شده در کل کشور باید به 18 درصد برسد.

کیخا در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت:  در حال حاضر حدود 11 درصد از کل کشور را مناطق حفاظت شده تشکیل می دهد با توجه به ظرفیت های موجود در کشور و طبق معیارهای جهانی تا سال 2020این سهم باید به 17 درصد در خشکی و 10 درصد در بخش دریایی افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت های موجود در کشور ما امیدواریم که زودتر از سال 2020 به این مقدار برسیم.

وی ادامه داد: ما باید به جای این که به مناطق تحت حفاظت دولت تکیه کنیم به دنبال مناطقی برویم که تحت حفاظت مردم است و این ها با توجه به شاخص مناطق اصلاح کنیم و در این امر مردم را مشارکت دهیم.

وی با اشاره به رعایت منافع ذی نفعان گفت: در این مدل مشارکتی  منافع ذی نفعان در هزینه ها و منافع باید در نظر گرفته شود اما تا به امروز منافع مردم لحاظ نشده است.

وی با اشاره به اینکه مشارکت مردم  یکی از رویکرد های مدیریت سازمان حفاظت و توسعه بخش محیط زیست است گفت: ما در این مدل نیازمند مشارکت مردم هستیم چرا که این رویکرد هم در دنیا و هم در تاریخ کهن ما تجربه شده است.

وی ادامه داد: امکان حفاظت محیط زیست بدون کمک مردم فراهم نمی شود و بین تنوع فرهنگی و تنوع زیستی تا حدودی غرابت وجود دارد و سعی داریم با برپا داشتن نشست هایی در این زمینه خلاء های قانونی این مدل را  شناسایی کنیم.

کیخا ادامه داد: این مدل مشارکتی قبلاً هم به طور محدود در بعضی نقاط استان فارس اجرا شده است

وی  به قرق لاله های واژگون به مساحت 500 هکتار توسط مردم اشاره کرد و اظهار داشت:در این طرح پروانه چرای دام آن منطقه باطل شد و احیای دوباره این منطقه توسط مردم محلی صورت گرفت.

معاون زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست کشور خاطرنشان کرد: سعی داریم این رویکرد مدیریتی را دنبال و در سطح کلان اجرا کنیم./ل

برچسب ها: کیخا ، محیط ، حفاظت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار