كانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: در حکومت ديني متخصصان امور دين بايد جنبه معنوي و ديني حکومت را تامين کنند و برخي امور مربوط به دانشگاه به حوزه ارتباطي ندارد و بهتر است که هر کدام نقش خود را ايفا و در مسائل مختلف با توجه به نيازهاي ممکن همکاري کنند.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، غلامعلي حدادعادل با حضور در برنامه چهره به چهره راديو معارف به ديدگاه خود در امور فرهنگي پرداخت.

 وي در پاسخ به اين سوال که براي تحقق هويت اسلامي سند چشم انداز توسعه چه برنامه‌اي خواهد داشت گفت:‌ بايد از جهت فکري- اعتقادي، رفتار مردم و همچنين برنامه‌هاي دولت، نيازهاي مورد نظر در اين سند براساس هويت اسلامي تامين کنيم که نيازمند تدابير لازم از جمله تشکيل دولتي براساس برنامه‌هاي اسلامي- انقلابي هستيم.

 نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري برنامه خود را در توسعه و تحقق هويت اسلامي در سند چشم انداز اينگونه عنوان و خاطر نشان کرد: براساس ايمان اسلامي و حقايق قرآني، معارف و آرمان‌هاي امام و رهنمودهاي رهبري برنامه‌هاي خود را به سوي اسلامي شدن پيش خواهم برد و دولت آتي بايد مراقب اين مسئله باشد که ريشه برنامه‌ها بايد بر مبناي اعتقادات اسلامي باشد.

 حدادعادل افزود: بايد ميان برنامه‌ها و سياست گذاري‌هاي دولت با معارف اسلامي يک ارتباط سازمان يافته وجود داشته باشد.

 وي اضافه کرد: گفتمان اسلامي پاسخي به نياز ديني بشر است و اينکه انسان‌ها علاوه بر نيازهاي مادي به پرستش هم در زندگي خود نياز دارند و بايد ايمان، صداقت، اخلاق و  عدالت اجتماعي را به جامعه از طريق اين گفتمان اسلامي هديه کنيم.

كانديداي يازدهمين انتخابات رياست جمهوري بيان داشت: آنچه که باعث محبوبيت جمهوري اسلامي در منطقه و جهان شده معنوي بودن، اخلاقي بودن، صداقت و حمايت از مظلومين حکومت اسلامي ايران است و اينها همه به عنوان مولفه‌هاي گفتمان اسلامي قرآني کشور مطرح است.

 حدادعادل در پاسخ به اين سوال که جايگاه نهادهاي فرهنگي در حکومت شما به چه صورت خواهد بود، تصريح کرد: دولت بايد از جنبه‌هاي نرم افزاري و سخت افزاري به نهادهاي فرهنگي کمک و هماهنگي لازم را ميان آحادها ايجاد کند و بايد براي اين کار از هرگونه موازي کاري جلوگيري کرده و به نوعي بتوانيم هر کدام از نهادها را سرجاي خود قرار دهيم.

 وي با اشاره به عضويت در شوراي عالي انقلاب فرهنگي طي سال‌هاي اخير خاطر نشان کرد: ذاتا آدم فرهنگي هستم و بايد بگويم در کشور هيچ نهادي نمي‌تواند به اندازه اين شورا وظايف آن را به خوبي انجام دهد، ما بايد تلاش کنيم که تمام محتواي فعاليت دستگاه‌هاي اسلامي فرهنگي باشد و در تمامي آنها اصول فرهنگ ايراني اسلامي به بهترين شکل ممکن رعايت شود.

 اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ادامه داد: شوراي عالي انقلاب فرهنگي بايد بر تمامي دستگاه‌ها نظارت و حمايت کند و به نوعي رهبري ارکستر فرهنگي را بر عهده بگيرد.

 حدادعادل در پاسخ به اين سوال که برنامه شما براي استفاده از ظرفيت حوزه علميه در کشور چه خواهد بود گفت: از سال‌ها پيش ارتباط زيادي با حوزه و روحانيت داشته‌ام و بايد با تحولي که با برکت انقلاب در حوزه‌هاي علميه صورت گرفته در هيچ بخشي از کشور شاهد چنين تحولي نبوديم و پشت آن بسيار مبارک است و اين که سازمان‌ها و موسسات تحقيقاتي که در ساير شهرها به وجود آمده به عنوان پشتوانه اعتقادي نظام به حساب مي‌آيند و بايد بر تداوم آن تلاش مضاعفي داشت.

 اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري بيان داشت: در صورت پيروزي در انتخابات قطعا بودجه‌اي را به حوزه‌هاي علميه اختصاص مي‌دهم که از اين طريق بتوانيم تقوا و ديدنداري را تقويت کنيم و بايد اذعان داشت که آدم با تقوا و ديندار در جامعه احتياجي به پليس ندارد و دولت‌ها بايد براي اداره کشور حتما به حوزه‌هاي علميه کمک شاياني را از خود داشته باشند که متاسفانه متناسب با نياز کشور از نظر تعداد روحاني تربيت نمي‌شود.

وي در پايان خاطر نشان کرد:  وحدت حوزه و دانشگاه لازمه حکومت ديني است و در حکومت ديني متخصصان دين بايد جنبه معنوي آن را تامين کنند و برخي کارهاي تخصصي دانشگاه‌ها که به حوزه ربطي ندارد بايد در حد خود دانشگاه باقي بماند و بايد براي يک حوزه نقش اساسي قائل شد و اينکه هر کدام در ديني بودن مسائل نقش خود را چگونه ايفا و چگونه به همکاري با يکديگر مي‌پردازند.

حداد عادل در ادامه این گفتگوی رادیویی درباره موضوع تحول در علوم انسانی با بیان اینکه در شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان رئیس شورای تحول در علوم انسانی انتخاب شدم گفت:‌ما معتقدیم اگر تحول در علوم انسانی رخ ندهد و علوم انسانی بدون ارتباط با مبانی اسلام به صورت ترجمه از فرهنگ‌های دیگر گرفته و در دانشگاه‌ها تدریس شود،‌ مثل این است که ما دانش‌آموزان را در مدرسه مسلمان بار بیاوریم اما در دانشگاه‌ها آنها را براساس اصول و مبانی فرهنگ غرب هدایت کنیم.  
 
حداد عادل تاکید کرد: برنامه‌های خوبی در زمینه تحول در علوم انسانی آماده کرده‌ایم و به زودی این برنامه‌ها اجرا می‌شود.  
 
این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که برای حفظ و تقویت نهاد خانواده و زمینه‌سازی ازدواج به هنگام چه برنامه‌ای پیش‌بینی کرده‌اید گفت: همانطور که کوچکتری واحد زنده در بدن سلول است، در جامعه نیز کوچکترین واحد خانواده است و اگر این واحد کوچک آسیب ببیند بقیه اعضا نیز آسیب خواهند دید بنابراین اگر رئیس‌جمهور شوم سعی در تحکیم بنیان خانواده خواهم داشت.  
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: مخالف هر برنامه‌ای هستم که به بنیاد خانواده لطمه می‌زند و  معتقدم این برنامه‌ها باید متوقف شود.  
 
وی با بیان اینکه در دنیای غرب خانواده از بین رفته و خانواده بستر انتقال فرهنگ از یک نسل به نسل دیگر است گفت:‌ کسانی که تمایل به نابودی فرهنگ اسلام دارند و می‌خواهند با فرهنگ اسلامی مقابله کنند فهمیده‌اند بهترین راه ضربه زدن به بنیان خانواده است، البته درست هم تشخیص داده‌اند. آنها در واقع سراغ ظرف دینداری رفته‌اند تا این ضعف را بشکنند و مظروف آن را به زمین بریزند.
 
حداد عادل با بیان اینکه در جامعه امروز برای تشکیل خانواده مشکلات بسیاری وجود دارد، بیان داشت: حلال سخت و حرام آسان شده است؛ باید کار را برعکس بکنیم. اگر رئیس‌جمهور شوم یکی از کارهایی که می‌کنم برپایی نهضت ازدواج آسان است.  
 
این نماینده مجلس ادامه داد: برنامه‌ای دارم که جوان‌ها دسترسی آسان به ازدواج داشته باشند و فکر می‌کنم با هر ازدواجی که در جامعه سر بگیرد راه‌های گناه بسته و زمینه‌های فساد کم می‌شود. معتقدم به جای صرف وقت برای بگیر و ببندها و جلوگیری از مفاسد بهتر است کمی مدیریت و تدبیر کنیم تا جوان‌ها بتوانند ازدواج کنند.  
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره نگاهش به مسئله بیداری اسلامی اظهار داشت: به نظر من بیداری اسلامی نتیجه یک تجربه مثبت و یک تجربه منفی است؛ تجربه منفی مربوط به کارنامه منفی غرب است که لطمات زیادی به جوامع اسلامی زده و بسیاری از مسلمانان متوجه شدند که غربی‌ها به آنها دروغ گفتند و عملا آزادی به مردم ندادند.  
 
وی افزود: مسلمانان می‌بینند غربی‌ها که دم از حقوق بشر می‌زنند بیش از همه آدم‌کشی می‌کنند؛ این مسئله باعث رویگردانی جوامع اسلامی از غرب شد.  
 
حداد عادل گفت: از طرف دیگر یک تجربه مثبت هم اتفاق افتاد و آن انقلاب اسلامی ایران است، جوامع اسلامی می‌بینند ایران موفق شد به رهبری امام خمینی استقلال یافته و روی پای خود بایستد،‌از مظلوم دفاع کند و در داخل کشور پیشرفت‌های علمی داشته باشد. این مسئله باعث ایجاد تمایل در بین مسلمانان سایر کشورها شد که سعی بر ایجاد حکومت اسلامی کنند.  
 
این نماینده مجلس درباره مسئله مظلومیت فرهنگ در لوایح بودجه و اولویت فرهنگی کشور اظهار داشت:‌ اولویت فرهنگی کشور ما در درجه اول آموزش و پرورش است که اساس و شخصیت جامعه در آنجا ساخته می‌شود اما متاسفانه اشخاص فرهنگی در مدیریت کلان کشور ما کم هستند و فرهنگی برای آنها مثل مخلفات سفره است که اگر نباشد آدم طوری نمی‌شود و گاهی برای قشنگی سفره بد نیست؛ این نگاه باعث می‌شود بودجه مناسبی به فرهنگ داده نشود و بیشترین انحراف از تخصیص بودجه مربوط به مسائل فرهنگی است.  
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: برای توجه کافی به مسئله فرهنگ نیازمند تربیت مدیران فرهنگی هستیم و برای این کار باید فعالیت گسترده داشته باشیم.
 
وی درباره اینکه معیار شما برای انتخاب مدیران و مسئولان کشور چیست؟ افزود: من به دنبال مدیری می‌روم که تقوا،‌ایمان و در کارش تخصص داشته باشد، علاوه بر این دارای تجربه هم باشد.  
 
حداد عادل درباره مسئله حجاب و عفاف در جامعه عنوان کرد: حجاب یک حکم قرآنی است و رعایت نکردن حجاب و رواج برهنگی در جامعه بزرگترین ضررش ویرانی بنیان خانواده است؛ یعنی همان بلایی که بر سر دنیای غرب آمده است.  
 
این نماینده مجلس در این باره افزود: دنیای غرب می‌خواهد شیوه برهنگی و بی‌بندوباری زندگی خودش را به ما تحمیل کند. یکی از شاخصه‌های سبک زندگی اسلامی و مورد تاکید رهبری همین مسئله حجاب و عفاف است.  
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه من بخشی از عقایدم در مورد مسئله حجاب را سال 59 در کتاب فرهنگ برهنگی، برهنگی فرهنگی منتشر کردم، گفت: معتقدم دولت وظیفه دارد حجاب را آموزش دهد و کاری کند که زن و مرد به حجاب معتقد شوند؛ در جامعه هم برای ترویج حجاب باید برنامه داشت و با کسانی که می‌خواهند بی‌حجابی را در جامعه آموزش دهند طبق قانون برخورد شود.  
 
وی درباره جایگاه رسانه در دولت عنوان کرد: رسانه خوراک فکری و آگاهی به جامعه می‌دهد و در جوامع رسانه سلاح جنگ نرم است؛ معتقدم رسانه رکنی از ارکان کشور است و اگر موفق به تشکیل دولت شوم رابطه‌ام را با رسانه‌ها حفظ می‌کنم.
 
حداد عادل ادامه داد: من تنها رئیس مجلسی بودم که هر دو هفته یکبار مصاحبه رسانه‌ای داشتم و این کار را در دولت آینده نیز ادامه خواهم داد.  
 
این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که اگر دولت شما مورد انتقاد رسانه‌ها قرار گیرد چگونه واکنش نشان خواهید داد،‌گفت: از انتقاد منصفانه رسانه‌ها استفاده می‌کنم و انتقادی که همراه با تهمت باشد تذکر خواهم داد.  
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: انتقاد را یک هدیه می‌دانم و اگر رئیس‌جمهور شوم از نظر من محبوب‌ترین رسانه، رسانه‌ای است که نقص دولت من را بدون غرض‌ورزی بیان کند.  


انتهاي پيام/

برچسب ها: دانشگاه ، برنامه ، رادیو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار