این مربیانی که حالا سکان هدایت تیم های فوتبالی در بالاترین سطح رقابتی کشور را برعهده گرفته اند تنها تعدادي از شمار زیادی مربی صاحب نام هستند که جایشان در کادر فنی تیم‌ها خالی است.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، بازیکن فوتبال بودن کنار همه آن شهرت ها و جذابیت ها و منافع مالی زیادش دردسرهای فراوانی نیز دارد.

حرفه مربیگری از بازیکنی هم سخت تر است در کنار پول کمتر، استرس و فشار روانی زیادی دارد به خصوص امنیت شغلی که در حد صفر است به ویژه در لیگ فوتبال نتیجه گرای کشورمان شاید یک بازیکن فرصت بسیار زیادی برای حضور در تیم های مختلف داشته باشد اما هر تیم یک مربی دارد و این شانس نصیب کسانی می شود که یا لابی قوی تری داشته باشند و یا عملکردشان ذره بین مدیران را معطوف خود کرده باشد.

برای لیگ برتر سیزدهم نیز سرمربیان تیم های لیگ برتری تا به این جای کار برای بیش از 90 درصد تیم ها مشخص شده است که مرور گذشته و یا کارنامه آنها خالی از لطف نیست.

**امیر جام ها امسال هم استقلالی است؟

امیر قلعه نوعی که به نوعی می توان از او به عنوان امیر جام ها نام برده پر افتخارترین سرمربی لیگ برتر است که به احتمال بسیار زیاد امسال هم با آبی پوشان به کار خود در لیگ ادامه می دهد.

ژنرال امسال هم جام را بالای سر خود و شاگردانش برد تا علیرغم مشکلات مالی و حاشیه های به وجود آمده توانایی اش در مربیگری را برای بار چندم به معرض ظهور برساند وی در تیم هایی از جمله کشاورز، مس کرمان، استقلال، سپاهان و تراکتورسازی تبریز حضور داشته است از افتخارات وی در دوران مربیگری می توان به قهرمانی در جام حذفی 81-80 به همراه استقلال، قهرمانی در لیگ برتر 85-84 با تیم استقلال، قهرمانی در بازی های قهرمانی غرب آسیا 2007 با تیم ملی فوتبال ایران قهرمانی در لیگ برتر 89-88 با سپاهان، قهرمانی در لیگ 90-89 با سپاهان و قهرمانی در لیگ 92-91 با استقلال اشاره کرد.

همچنین نایب قهرمانی در لیگ برتر 83-82 با استقلال و همین عنوان در جام حذفی همان سال با استقلال و مقام سومی در لیگ برتر فوتبال در سال 84-83 با تیم استقلال و نایب قهرمانی در لیگ برتر سال 91-90 با تیم تراکتورسازی تبریز از دیگر افتخارات این سرمربی است.

**سپاهان و دوباره کرانچار

کرانچار نشان داده است با وجود اینکه یک مربی ایرانی نیست اما شناخت خوبی از استخوانبندی اصلی سپاهان و بازیکنان این تیم داشته است. برای سپاهانی که در لیگ دوازدهم بسیاری از مهره های اصلی خود را از دست داده بود کسب عنوان سومی در لیگ و فتح جام حذفی افتخار خوبی بود.

این مربی اهل کرواسی سابقه مربیگری در تیم های زیادی از جمله دنیاموزاگرب، سگستا، ربیکا، تیم ملی کرواسی، الشعب امارات، پرسپولیس، تیم ملی مونته نگرو، سپاهان و غیره را داشته است.

از جمله افتخارات وی می توان به راهیابی تیم ملی کرواسی به عنوان تیم اول از گروه 8 به جام جهانی 2006 اشاره کرد.

به هر حال مسئولان تیم اصفهانی گزینه ای بهتر از وی برای هدایت تیمشان در سیزدهمین دوره از لیگ برتر نیافتند و حالا فقط به دنبال بهترین عملکرد در فصل نقل و انتقالات هستند.

**آقای معلم سوار بر تراکتور!

تراکتورسازی تبریز تیم بسیار محبوبی است تیمی با هواداران متعصبی که کارکردن در آن دشوار است.

پس از اینکه کار تراکتوری ها با تونی تمام شد اگرچه این تیم تبریزی دوباره نایب قهرمان لیگ شد اما تبریزی انتظار بالا بردن جام را داشتند.

مسئولان تیم تبریزی امسال به سرمربی اعتماد کردند که پس از ناکامی با تیم فولاد خوزستان، یک فصل را بیکار بود.رطبیعی است که کار جلالی در تراکتور سخت است وی باید به خصوص در فصل نقل و انتقالات خوب کار کند.

قطعاً نایب قهرمانی کمترین انتظاری است که هواداران متعصب تبریزی از آقای کامپیوتر لیگ دارند.

وی سابقه مربیگری در تیم هایی از جمله مشهد، پاس تهران، صبا باطری، شهید قندی یزد، استقلال اهواز، فولاد را در کارنامه خود داشته است.

از جمله افتخارات مربیگری وی می توان به قهرمانی در لیگ برتر در سال 83-82 با تیم پاس تهران، قهرمانی در جام حذفی 84-83 با تیم صبا و قهرمانی در سوپر جام فوتبال ایران در سال 1384 با تیم صبا اشاره کرد.

**فولاد و فرکی موفق

فولاد بدون شک پدیده لیگ برتر دوازدهم بود تیمی که هدایتش بر عهده حسین فرکی بود. فولادی ها امسال توانستند به رتبه چهارم در لیگ دست پیدا کنند و سهمیه آسیایی را نیز کسب کنند.

فرکی در حالی که در انتهای فصل از تیم های زیادی پیشنهاد داشت سرانجام با فولاد تمدید کرد.

فرکی در تیم هایی ازجمله پاس، تیم ملی امید ایران، کاوه تهران، نفت تهران و فولاد خوزستان مربیگری کرده است.

وی سه سال در تیم ملی دستیار برانکو بود.

**نفت تهران و یحیی جوان

نفتی ها امسال هم خوب کار کردند مسئولان تیم تهرانی به مربی جوانی اعتماد کردند که علیرغم نتایج نسبتا خوب در تیم پرسپولیس پس از باخت در دیدار حساس فینال جام حذفی از هدایت این تیم کنار گذاشته شد.

یحیی گل محمدی تیم سرخپوش پایتخت را که با ژوزه به مشکل برخورده بود و به بحران رسیده بود در رتبه دوازدهم تحویل رفت و این تیم را هفتم کرد.

گل محمدی در تیم هایی از جمله صبا، تربیت یزد، نساجی مازندران، راه آهن و پرسپولیس مربیگری کرده است.

باید دید عملکرد گل محمدی در لیگ برتر سیزدهم با تیم خوب نفت به چه صورت خواهد بود.

**تقوی این بار در مس

مجتبی تقوی در لیگ برتر دوازدهم با سایپا نهم شد و همیشه ناراضی از داوری، مشکلات مالی و حاشیه ها بود سر انجام وی در مذاکراتش با مسی ها به توافق رسید و امسال هدایت این تیم کرمانی را در لیگ برتر عهده دار خواهد بود.

تقوی که بیشتر به عنوان کارشناس فوتبال مطرح است دانش خوبی دارد و بدون شک مسئولان کرمانی برای نتیجه گرفتن هر چه بهتر تیم خود در لیگ مهره ای بهتر از تقوی پیدا نکردند.

**پرسپولیس و دوباره دایی

شاید مهم ترین نقل و انتقالات مربوط به مربیگری در میان تیم های لیگ برتری حکایت مربیگری دایی در تیم پرسپولیس باشد.

دایی در لیگ برتر دوازدهم با تیم راه آهن دوازدهم شد.

دایی اسطوره فوتبال کشورمان یکی از غیر قابل پیش بینی ترین تصمیم های خود در لیگ برتر سیزدهم را گرفت.

دایی با تیم سایپا در لیگ 85-86 اول شد و با همین تیم در لیگ بعدی به رتبه یازدهم دست پیدا کرد وی با پرسپولیس در لیگ های 88-89 و 89-90 چهارم شد.

امسال دایی شرایط خوبی در پرسپولیس دارد و شاید همین خود باعث بالا رفتن سطح توقع هواداران شود.

**راه آهن و ابراهیم زاده

ابراهیم زاده که به نوعی گزینه اصلی برای مربیگری پرسپولیس پیش از روی کار آمدن دایی بود به تیم سابق وی در لیگ دوازدهم یعنی راه آهن پیوست.

ابراهیم زاده به عنوان کمک مربی در تیم هایی از جمله ذوب ‌آهن اصفهان، سپاهان، تیم ملی ایران فعالیت کرد و سرمربی گری در تیم های ذوب آهن اصفهان و نفت تهران را نیز تجربه کرده است.

از جمله افتخارات وی می توان به نایب قهرمانی با تیم ذوب آهن در سال های 87-88 و 88-89 اشاره کرد.

وی همچنین با ذوب آهن در سال 89-90 به عنوان سومی رسید و با این تیم در لیگ قهرمانان آسیا در سال 2010 به عنوان نایب قهرمانی دست پیدا کرد.

**سایپا و یک خارجی

سایپایی ها از میان گزینه های متفاوت داخلی با سرمربی خارجی نه چندان مطرح قرار داد بستند.

انگین فیرات این بار به تیمی آمده است که در لیگ برتر دوازدهم با تقوی به رتبه نهم دست پیدا کرد و البته به نظر نمی رسد مسئولان نیز انتظار معجزه از فیرات در سایپا را داشته باشند.

**صبا و مایلی

مایلی کهن در لیگ برتر دوازدهم، سرمربیگری را با تیمی شروع کرد که مدعی اصلی سقوط بود گهری ها با مایلی دوباره به لیگ دسته اول سقوط پیدا کردند اتفاقی که اگر مایلی هم نمی آمد می افتاد.

مایلی کهن این بار به صبا آمده تا تمام تلاشش را برای اثبات توانمندی هایش در مربیگری به کار ببندد.

مایلی کهن در تیم هایی از جمله پرسپولیس، تیم ملی فوتسال ایران، تیم ملی ایران، سایپا، پیکان، فولاد، سایپا و گهر مربیگری کرده است.

**فجر و پیروانی همیشه شیرازی

فجر و غلام پیروانی وابستگی عمیقی به هم دارند آن قدر که هر وقت نامی از پیروانی به گوش می رسد تداعی گر تیم فجر می شود و برعکس.

پیروانی سال قبل در نیمه های راه کار را ابومسلم را ترک کرد. وی در تیم هایی از جمله برق، فجر، تیم ملی امید ایران، صنعت نفت آبادان و ابومسلم سرمربی گری کرده است.

باید دید مربی سنتی فوتبال کشورمان در لیگ برتر سیزدهم با فجری ها چه نتیجه ای خواهد گرفت و آیا این تیم شیرازی امسال عملکرد خوبی خواهد داشت یا نه.

**ملوان و این بار سرمربی خارجی

ملوانی ها امسال با یک سرمربی خارجی قرارداد بستند دراگان اسکوکیچ که سرمربی کارنامه داری است که مدیران ملوان می گویند مبلغ قراردادش از مربیان داخلی هم کمتر است.

ملوان بندر انزلی در حالی که در برهه ای از زمان تیم بسیار خوبی بود اما کم کم با حاشیه مواجه شد و افت کرد و باید دید با این شوک خارجی در لیگ سیزدهم چه خواهد کرد.

**خطیبی و گسترش فولاد

گسترش فولاد امسال با هدایت رسول خطیبی به لیگ برتر آمد. نماینده ای از فوتبال تبریز که امسال تعداد نمایندگان این شهر را به 2 رسانده است.

**ویسی و استقلال خوزستان

ویسی پس از این که با پیکان در لیگ دوازدهم نتیجه نگرفت از این تیم جدا شد و حالا هدایت تیم تازه به لیگ برتر راه یافته استقلال خوزستان را بر عهده گرفت.

ویسی اصولاً سرمربی جوانگرایی است و باید دید امسال نیز همین رویه را در پیش می گیرد و با تیم استقلال خوزستان در لیگ برتر چه خواهد کرد.

یکی از 2 تیم ذوب یا پاس نیز به لیگ برتر راه پیدا می کنند که هنوز سرمربی قطعی آن ها مشخص نشده است./زر

برچسب ها: لیگ ، سکانداران ، فوتبال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار