پنجشنبه تا يكشنبه (16 تا 19 خرداد 1392) زمان برگزاري نشست "بيلدربرگ" با حضور سران و مقامان سياسي و اقتصادي در لندن است. از آنجايي كه تصميمات اين اجلاس، نهايتاً محرمانه باقي خواهد ماند، سردمداران غربي، از اين پس چه برنامه‌هايي بر جهان پياده خواهند كرد؟

سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران گزارش مي‌دهد؛

*** مختصري در تعريف "نشست بيلدربرگ" (Bilderberg conference)

بيلدربرگ" اجلاسي به مدت سه روز است كه سالي يك بار با حضور سياستمداران و سران فعلي و سابق اروپا و آمريكا، پادشاهان و اعضاي خاندان‌هاي سلطنتي كشورهاي غربي، اربابان و رؤساي بنگاه‌هاي اقتصادي، نظامي، صنعتي و تجاري جهان و شخصيت‌هاي آكادميك برگزار مي‌شود. علت انتخاب اين نام، برگزاری اولین گردهمایی در سال 1954 در هتل "بيلدربرگ" هلند است.

اين كنفرانس، امسال از روز پنجشنبه 6 تا يكشنبه 9 ژوئن 2013 (16 تا 19 خرداد 92) ادامه خواهد يافت.

يكي از ناظراني كه براي تهيه گزارش از اين نشست به حومه لندن رفته، در وب‌سايت شخصي خود به تعريف و تشريح ديده‌ها و شنيده‌ها پرداخته و دريافت‌هاي خود را به صورت روزانه منتشر مي‌كند. خلاصه‌اي از خاطرات چند روزه وي جمع‌بندي شده و مطالعه آن‌ها جالب توجه است:

*** تدابير امنيتي در آستانه برگزاري نشست

محل گردهمايي، هتل گراو "The Grove"‌ در شهر كوچك "وات‌فورد" (watford)، در نزديكي شمال لندن است. عده‌اي از فعالان مدني در روزهاي برگزاري اين نشست، تجمع اعتراض‌آميز برپا كرده و معتقدند افراد بانفوذ اين اجلاس، اصول مسئوليت‌پذيري و شفافيت در كشورهاي دموكراتيك را زير سوال برده‌اند.

اقدامات و تدابير شديد امنيتي در محدوده هتل گراو به چشم مي‌خورد و پليس، با نصب پلاكاردهايي ممنوعيت‌هاي عبور و مرور رهگذران در خيابان منتهي به هتل را به اطلاع عموم رسانده است. مي‌توان گفت تقريباً از هر فرد مشغول تردد در خيابان‌هاي اطراف هتل، كارت شناسايي خواسته مي‌شود. يكي از ساكنين خيابان هتل مي‌گويد: «در مورد هيچ نشستي تاكنون به اين صورت نبوده: يك شهر كاملاً پليسي! تيم ملي فوتبال انگليس،‌ معمولاً در همين هتل مستقر شده و به آمادگي خود مي‌پردازند اما اين مسدود كردن‌ها و كنترل‌ها هيچوقت پيش نيامده بود. 120 نفر از كل دنيا به اينجا مي‌آيند و ما در اين مدت، حق انجام هيچ كاري نداريم.»

خود "بيلدربرگي‌ها" مي‌گويند كه اين يك ملاقات خصوصي است و به كسي مربوط نمي‌شود كه شركت‌كنندگان، چه كساني هستند و راجع به چه موضوعي صحبت مي‌كنند.

"دوروتي تورن‌هيل" (Dorothy Thornhill) شهردار وات‌فورد طي نامه‌اي به ديويد كامرون نخست‌وزير انگليس نسبت به آثار اقدامات امنيتي و هزينه‌هاي ناشي از آن ابراز نگراني كرد: «به نظر من شرم‌آور است كه ماليات‌دهندگان، بايد هزينه اين "ديدار خصوصي" را بپردازند؛ ديداري كه در آن ثروتمندترين‌هاي دنيا حضور دارند. من مي‌خواهم با اين نامه به حكومت بفهمانم كه اين كنفرانس سري، شهر و خدمات شهري را در چه وضعيت استرسي قرار داده است.»

ناظر عيني در سايت خود مي‌گويد: «من براي تهيه مصاحبه‌اي با خانم شهردار تماس گرفتم اما او گفت كه در اين زمينه كلّاً با رسانه‌ها مصاحبه نخواهد كرد. به نظر مي‌رسيد كه او از چيزي احساس ترس مي‌كرد. من تنها مي‌خواستم از او بپرسم نظرش در مورد اينكه مسئولان، اين بار شهر كوچك او، وات‌فورد را براي برگزاري اين كنفرانس انتخاب كرده‌اند چيست؟ او از اين اتفاق، خوشحال نبود.»

شاهدان و خبرنگاران نشست بيلدربرگ، روز سه شنبه پس از برگزاري ميزگردي در وات‌فورد، در مورد وضعيت امسال، ابراز ناخرسندي كردند. در اين ميزگرد، نمايندگان هتل مذكور هم حضور داشتند، گفتند كه 18 ماه است درگير فراهم كردن مقدمات اين نشست هستند و كوشيدند دلايل خود را در اختيار اصحاب رسانه و منتقديني كه شفافيت را مطالبه مي‌كردند، قرار دهند.

هرچند عكسبرداري و تهيه گزارش از رفت و آمدها به هتل "گراو" به سختي امكان‌پذير بود، روز پنجشنبه 6 ژوئن 2013 (16 خرداد) قرار بود تيم‌هاي عكاسي و فيلمبرداري در محل حضور يابند و تصميم‌سازي‌هاي 140 سياستمدار جهاني براي همه مردم جهان را انعكاس دهند. دورتادور دروازه‌هاي هتل، حصارهاي بلندي كشيده شد و نيروهاي پليس در حالت آماده‌باش بودند. بخشي از شركت‌كنندگان، با هواپيماهاي شخصي و برخي از فرودگاه نزديك "لاتن" (Luton) وارد شهر شدند. كساني كه از نزديك، تجربه سال‌هاي قبل را داشتند اظهار كردند فاصله ناظران با افراد به حدي زياد بود كه ما تنها مي‌توانستيم سايه‌هاي متحركي را ببينيم كه سريعاً به ليموزين‌هاي عريض خود سوار مي‌شوند.

"مايكل ميچر" (Michael Meacher) نماينده حزب كارگر انگليس، براي مصاحبه در مقابل دوربين‌ها قرار گرفت و گفت: «افرادي كه براي طرح‌ريزي‌هاي آينده، در اجلاس سالانه اين گروه شركت مي‌كنند، نقش‌هاي كليدي در نظام سرمايه‌داري حاكم بر جهان دارند.» وي همچنين موضعي انتقادي نسبت به محرمانه بودن و عدم شفافيت اين كنفرانس اتخاذ كرد كه از شبكه "اسكاي‌نيوز" پخش شد.

*** شركت‌كنندگان، مليت‌ها، موضوعات:

"ديويد كامرون" نخست‌وزير انگليس و ميزبان اصلي اين كنفرانس، روز جمعه به جمع بيلدربرگي‌ها در پشت درهاي بسته پيوست تا در خصوص مهم‌ترين مسائل سياسي و اقتصادي جهان اظهارنظر كند.

وب‌سايت رسمي "بيلدربرگ" از گردهمايي 140 شركت‌كننده از 21 كشور اروپايي و شمال آمريكا خبر داد. اين نخستين بار است كه سايت گروه بيلدربرگ، مجبور شده اسامي شركت‌كنندگان را در اختيار رسانه‌ها قرار دهد. موضوعات مورد بررسي اين نشست از اين قرار است:

كار، مطالبات اجتماعي و بدهي‌ها

ناسيوناليسم و پوپوليسم

سياست خارجي آمريكا

چالش‌هاي آفريقا

جنگ سايبري و گسترش تهديدات

سياست اتحاديه اروپا

تحولات خاورميانه و موضوعات روز

*** ارزيابي:

به گواه تاريخ معاصر، يكي از چهارديواري‌هايي كه تصميمات عمده و سرنوشت‌ساز سردمداران غربي در آن گرفته مي‌شود، "اجلاس گروه بيلدربرگ" است. به طور مثال مي‌توان به حضور "بيل كلينتون" و "جرج بوش" درست قبل از نامزدي انتخابات رياست جمهوري آمريكا و همچنين جرقه ايجاد واحد پولي مشترك و شكل‌گيري بازار مشترك اروپايي به موجب پيمان رم اشاره كرد. اما علت اينكه نام مهم "بيلدربرگ" شهرت چنداني ندارد، خفه نگه داشتن "عمدي" آوازه و ماهيت آن در رسانه‌هاي جهاني است.

آيا مي‌شود اميدوار بود كه اين بار اعتراضات انگليسي‌ها بتواند شكافي در جدار ضخيم اين نشست مخوف ايجاد نمايد تا نخبگان سياسي و فعالان اقتصادي نيز بتوانند آزادانه،‌ تصميمات كلان شركت‌كنندگان را به چالش بكشانند؟ با توجه به اينكه امسال هم طبق روال هر ساله، در پايان روز يكشنبه احتمالاً هيچ خبر قابل اعتنايي درباره نتايج گفتگوها، فاش و منتشر نمي‌شود، سوءظن متفكران و انديشمندان علوم سياسي و اقتصادي نسبت به اين نشست بيش از پيش برانگيخته خواهد شد.

گزارش از: طاهري

منابع:

http://www.bilderbergmeetings.org/index.php

http://en.wikipedia.org/wiki/Bilderberg_Group

http://alles-schallundrauch.blogspot.com/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار