معاون رئيس جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع­دستي و گردشگري از ثبت ملي مراسم ارتحال حضرت امام خميني (ره) در فهرست ميراث معنوي كشور خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از مركز روابط عمومي و اطلاع ­رساني سازمان ميراث فرهنگي، صنايع­ دستي و گردشگري؛  محمد شريف ملك­زاده افزود: ثبت مراسم ارتحال حضرت امام خميني (ره)  در فهرست ميراث معنوي ملي كشور، برگي زرين در افتخارات پاسداشت و حفاظت از ميراث معنوي ملت ايران است، كه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع­دستي و گردشگري برخود تكليف دانسته تا با ثبت اين مراسم با شكوه و خودجوش در فهرست ملي كشور كه از قلب و روح ملت ايران برخاسته اقدام و سند ملي اين ميراث يك ربع قرنی را به مردم شريف ايران اسلامي تقدیم كند.
او خاطر نشان كرد: ميراث معنوي بنيادي­ترين پل پيوند دهنده ملتها و جوامع است و وفاق اجتماعي ميان جامعه بشري ثمره پاسداشت از اين ميراث معنوي گرانمايه است.
ملك­زاده يادآور شد: مراسم ارتحال جانگداز حضرت امام خميني (ره) معمار كبير انقلاب و بنيان گذار عظيم­الشان جمهوري اسلامي ايران، قريب يك ربع قرن است كه بدون گسست و بصورت فراگير در ميان ملت بزرگ ايران داراي جايگاه رفيع و برجسته معنوي است و به عنوان يكي از ماندگارترين مواريث ناملموس كه در پي رخدادهاي ملي رقم خورده به بركت و موهبت وجود ارزشمند حضرت امام خلق شده، بصورت زنده و پويا تداوم يافته است كه هر سال نسبت به سال گذشته ارتقاء و فراگیری آن را شاهديم.
رییس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع­دستي و گردشگري  با تاكيد بر اینکه يكي از معيارهاي اصلي جاي گرفتن در مقولات ميراث معنوي ، تعلق  آن به زير شاخه مراسم و آيين­هايي است كه با اعتقادات ، باورها و سنت هاي مردم ما در پيوند است گفت: مراسم ارتحال حضرت امام خميني(ره) كه با شكوه حضور ميليوني مردمي در كنار و هم دوش خانواده عظيم­الشان و پرافتخار ايشان و رهروانشان انجام مي­شود داراي آداب و شئونات مخلوقه خودجوش مردمي است كه جايگاه خود را با ثبات در برپايي به منصه ظهور رسانيده است.
 دكتر ملك­زاده با بيان اين اینکه این مراسم در تاریخ 11 خرداد 1392 به شماره 1100 در فهرست ميراث معنوي كشور به ثبت رسیدافزود: امروز ملت شريف ايران با ترويج و اشاعه اين ميراث ارزشمند كه به پشتوانه انديشه بلند و حماسه آفريني هاي اين مرد بزرگ تولد يافته سند ملي ثبت معنوي آن را ممهور  مي­نمايند و در واقع يكي از پر افتخار ترين اقدامات حمایتمدارانه و اعلام مجدد بيعت خود را در پايمردي و تحقق اهداف بلند و آرمانهاي حضرت امام(ره) اين  بزرگمرد تاريخ معاصر ايران رقم مي­زنند.
دكتر ملك زاده با بيان اينكه باشد كه اين ميراث ارزشمند برخاسته از اعماق وجود مردم بتواند فرصتهاي مطالعه و بهره گيري از اهداف و آرمانهاي با عظمت ايشان را بيش از گذشته فراهم و ما را در حفظ و احياء و اشاعه آن به توفيق برساند خاطر نشان كرد: ثبت مراسم ارتحال حضرت امام خميني (ره) در فهرست ميراث معنوي كشور را به پيشگاه رهبر فرزانه انقلاب اسلامي و جانشين بر حق معمار كبير انقلاب و لوح ثبتي اين ميراث گران سنگ را به   آستان حضرت امام خميني تقديم می نماییم.
او در پایان گفت: مراسم پاسداشت اين ميراث گرانقدر و رونمايي از لوح ثبتي آن در اسرع زمان با عنايت آستان مبارك حضرت امام خميني (ره) صورت خواهد پذيرفت.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار