در مستند تازه اي که روز جمعه پخش شد، حملات مخفيانه آمريکا بر ضد مظنونان تروريست به عنوان يک اقدام اشتباه باهدف ترور به تصوير کشيده شده است که افزون بر دشمن تراشي براي واشنگتن ، وجهه آمريکا را لکه دار مي کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل ازخبرگزاري فرانسه ، جرمي اسکاهيل، خبرنگار، در مستند جديد خود تحت عنوان "جنگ‌هاي کثيف: جهان يک ميدان نبرد است" ، "ترور هدفمند" ستيزه جويان مظنون القاعده را در حملات موشکي و يورش‌هاي شبانه کماندوهاي آمريکايي در قالب يک وضعيت دائمي و شوم جنگي که "در حال خارج شدن از کنترل " است، محکوم مي کند.
اين فيلم که بر کشته شدن غيرنظاميان در افغانستان و يمن تمرکز کرده است، تلاش مي کند در خصوص عملياتي که از زمان حملات 11 سپتامبر سال 2001  تاکنون به طور مخفيانه انجام شده است، روشنگري کند.
اين مستند، يورش ناموفق نيروهاي ويژه را در روستاي گرديز افغانستان که به کشته شدن پنج نفر از جمله دو زن باردار منجر شد، روايت مي کند.
اسکاهيل در گفتگو با خبرگزاري فرانسه اعلام کرد اين عمليات مخفيانه، نتيجه معکوس دارد و از لحاظ اخلاقي فرساينده است به طوريکه باعث خصومت بيشتر بر ضد آمريکا مي شود.
اسکاهيل که کتابي در خصوص شرکت امنيتي خصوصي درگير رسوايي «بلاک واتر» نوشته است، گفت: من در طول سال‌هايي که اين کار را انجام مي دهم، به اين نتيجه رسيده ام که ما به جاي کشتن تروريست‌هاي واقعي، در حال تراشيدن دشمنان تازه بيشتر براي آمريکا هستيم.
وي افزود: هدف فيلم اين نيست که به مردم بگويد درخصوص اين مسائل چه فکري کنند بلکه هدف، ارائه روايتي متفاوت از آن چيزي است که ما عموما در تلويزيون مي بينيم.
در مورد يمن، اين مستند، يکي از رهبران قبايل و عضو سابق پارلمان را به تصوير مي کشد که حمله يک موشک کروز  را به روستاي باديه نشين المجله در سال 2009 توصيف مي کند و مي گويد اين حمله به کشته شدن بيش از 40 فرد بيگناه از جمله کودکان منجر شد.
اين فيلم، رويکردي غيرمتعارف را براي يک مستند در پيش مي گيرد ، به طوريکه روايت ارائه شده توسط اسکاهيل شبيه يک کارآگاه دنيا ديده است که تلاش مي کند حقيقت را فاش کند.
جنجالي ترين بخش اين مستند بر کشته شدن انور العولقي روحاني يمني-آمريکايي تبار که در حمله پهپادهاي آمريکايي در ماه سپتامبر سال 2011 کشته شد، تمرکز دارد.
اين در حالي است که دولت باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا ماه گذشته در نهايت، علنا به کشتن عولقي که يک شهروند آمريکايي بود، اذعان و کاخ سفيد تاکيد کرد وي نه به علت تبليغات ضد آمريکايي خود بلکه به علت مشارکت مستقيم در توطئه هاي تروريستي بر ضد آمريکا کشته شد.
اسکاهيل در عين حال ديدگاهي متفاوت دارد و معتقد است عولقي به علت لفاظي‌هايش هدف قرار گرفت و مي بايست در دادگاهي در آمريکا محاکمه مي شد.
چند روز پيش از به نمايش درآمدن اين فيلم، اوباما سخنراني ايراد کرد و در آن وعده داد مبارزه با تروريسم را کنترل و قوانين سختگيرانه تري در زمينه حملات پهپادها، اعمال خواهد کرد.
با اين‌وجود، اسکاهيل مي گويد همچنان به شدت بدبين است.
وي گفت: من اينگونه برداشت مي کنم که رئيس جمهور اوباما در حال ايجاد زيرساختي است تا مطمئن شود برنامه پهپادها براي هميشه ادامه پيدا  مي کند.







اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار