معاون وزير نفت گفت: با راه اندازي پالایشگاه اصفهان، تبریز و لاوان تا قبل از نیمه سال جاری ، تقریبا در نقطه ایمنی از نظر تولید بنزین قرار می‌گیريم.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، براساس آمار رسمی منتشر شده توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، از ابتدای سالجاری تاکنون مصرف بنزین در کشور رشدی 6 تا 7 درصدی را به نام خود ثبت کرده است.
 
برهمين اساس از ابتدای سال جاری تاکنون متوسط مصرف بنزین ایران به بیش از 67 میلیون لیتر در روز افزایش یافته و این در حالی است که که میانگین تولید بنزین در پالایشگاه‌های نفت حدود 66 میلیون لیتر در روز است.
 
از سوی دیگر با توجه به حجم بالای بنزین 400 تومانی ذخیره‌سازی شده در کارت‌های هوشمند سوخت، پیش بینی می‌شود از اواسط تیر ماه تقاضا برای مصرف بنزین با افزایش بیشتری روبرو شود، بطوري که متوسط مصرف بنزین به مرز 70 میلیون لیتر در روز افزایش خواهد رسيد.
 
عليرضا ضيغمي معاون وزير نفت از افزایش تولید بنزین به 70 میلیون لیتر در روز در سال جاری خبر داد و گفت: قبل از اجرای پروژه های پالایشگاهی، تولید بنزین پایه در کشور 44 میلیون لیتر بود که امروز این رقم به 61.4 میلیون لیتر در روز رسیده است.
 
وی افزود: 3 پالایشگاه اصفهان، تبریز و لاوان تا قبل از نیمه سال جاری راه‌اندازی می‌شوند و تقریبا در نقطه ایمنی از نظر تولید بنزین قرار می‌گیریم.
 
ضیغمی گفت: در شروع برنامه پنجم در سال 89 روزانه یک میلیون و 695 هزار بشکه نفت وارد پالایشگاه‌ها می‌شد که این رقم یک میلیون و 850 هزار بشکه در روز رسیده است.  
 
 
وی اضافه کرد: تولید بنزین که در شروع برنامه پنجم 55 میلیون لیتر در روز بود تا پایان برنامه با احتساب ستاره خلیج فارس به 116 میلیون لیتر در روز خواهد رسید.
 
وی تاکید کرد: در سال 92 تولید بنزین یورو 4 و یورو 5 روزانه به 52 میلیون لیتر می‌رسد که 3 میلیون لیتر آن در آبادان، 3 میلیون لیتر در تهران، 16 میلیون لیتر در شازند، ۲،۹ میلیون لیتر در لاوان،۳،۸ میلیون لیتر در تبریز، 11 میلیون لیتر در اصفهان و ۱۲،۴ میلیون لیتر در بندرعباس خواهد بود.
 
معاون وزیر نفت افزود: تا پایان سال 92 در جمع 40 میلیون لیتر گازوئیل یورو 4 و یورو 5 تولید خواهد شد که در تهران ۱۱،۵ میلیون لیتر، در اراک۱۱،۲  میلیون لیتر، در بندرعباس 12 میلیون لیتر و در لاوان 2/2 میلیون لیتر خواهد بود و پالایشگاه بندرعباس 5/5 میلیون لیتر بنزین یورو 2 نیز تولید می‌کند.  
 
ضیغمی گفت: در تولید نفت گاز 2 پروژه اصفهان و آبادان را به عنوان تثبیت تولید خواهیم داشت که باعث افزایش تولید بنزین و تبدیل نفت و گاز به استاندارد یورو 4 خواهد شد.
 
معاون وزير نفت، در ادامه به قیمت تمام شده هر لیتر بنزین در کشور اشاره کرد و افزود: قیمت تمام شده هر لیتر بنزین معمولی 1200 تا 1300 تومان و قیمت تمام شده هر لیتر بنزین سوپر هزار و 400 تا یک هزار و 500 تومان است.
 
وي خاطرنشان کرد: با افزایش قیمت بنزین در حدی که به مردم فشار نیاید صد در صد موافقیم چرا که با اصلاح قیمت ها مصرف سوخت در کشور کنترل می شود.

انتهاي پيام/
برچسب ها: تولید ، بنزین ، ایمنی ، تابستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار