قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: طبق آخرین آمار همه خودرو سازان خودروهای تولید با استاندارد یورو 4 ارتقا داده اند به جز دو خودروساز بزرگ کشور.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران شاعری در نشست خبری امروز گفت: تنها وضع کردن قوانین برای جلوگیری از کاهش آلودگی هوا کافی نیست تا زمانی که صنایع آلاینده بهایی برای آلایندگی هوا پرداخت نکنند خود را ملزم به رعایت قوانین نمی کنند و به تعبیری دیگر  استانداری های زیست محیطی باید اجباری شود.

وی با اشاره به ارتقاء سوخت به یورو 4 تصریح کرد: طبق تعهدات وزارت نفت قرار است که 3 پالایشگاه ، تبریز، اصفهان و لاوان طی 6 ماه اول سال و پالایشگاه بندرعباس تا پایان سال جاری، سوخت یورو 4 را تولید و توزیع کنند همچنین با ذخیره سازی 30 میلیون لیتر در پالایشگاه تهران از اواخر خرداد ماه توزیع سوخت یورو 4 آغاز خواهد شد و تا چند ماه آینده نیز 6 تا 7 کلانشهر کشور  سوخت یورو 4 توزیع خواهد شد.

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به استاندارد سازی خودروها تصریح کرد: در حال حاضر تمامی خودروهای وارداتی به استاندارد یورو 4 تجهیز شده اند و بیشتر خودروهای داخلی نیز در حال ارتقا استاندارد خودروهای تولیدی خود هستند و در این بین تنها خودروهای سمند، پژو و پراید از این قافله عقب مانده اند که در صورت پاس نکردن استاندارد های یورو 4 از ابتدای تیر شماره گذاری نخواهد شد.

وي با اشاره به موفقیت ترین عملکرد سازمان در سال جاری گفت: طی سال جاری در 8 کلانشهر کشور به دفع غیر بهداشتی پسماندها پایان دادیم این در حالیست که جمع آوری و امحای پسماندهای بیمارستانی به 85 درصد ، پسماندهای خانگی به 90 درصد، و فاضلاب شهری به 40 درصد رسیده است.

شاعري در ادامه پایش را اساس قضاوت در محیط زیست برشمرد و اذعان داشت: در حال حاضر 60 هزار واحد صنعتی و کشاورزی باید پایش شوند که از این تعداد هزار واحد به صورت آنلاین ، 10 هزار واحد به آفلاین و 30 هزار واحد به صورت خود اظهار پایش می شوند.

وی ادامه داد: با توجه به این که منشاء ریزگردها منشاء خارجی است یک طرح جامع تهیه کردیم که با اعتبار 1 میلیارد و 200 میلیون ریالی  با همکاری کشور عراق در حال اجراست و یک طرح داخلی نیز جهت کاهش ریزگردها به مجلس ارائه دادیم که نهایتاً با 55 میلیارد ریال اعتبار تصویب شد در حالی که ما برای این طرح سالانه هزار میلیارد ریال پیش بینی کرده بودیم.

شاعری در پایان مدیریت منابع ، آب و هوا ، خاک و منابع طبیعی را مهم ترین اولویت های کشور برشمرد و مالیات سبز، صنعت سبز و مدیریت سبز را از اولویت های آینده سازمان محیط زیست عنوان کرد./ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار