در این بین تبلیغات عدهای از کاندیداها بسیار وسیع و بیشمار است به طوری که علاوه بر شیشههای مغازهها اقلام تبلیغاتی آنها را میتوان در نقاط مختلف شهر و فضاهای عمومی مشاهده کرد به طوریکه برخی از این کاندیداها با بکارگیری نفرات مختلف به ویژه نوجوانان و جوانان سعی میکنند اقلام تبلیغی خود را به انحای مختلف و از جمله پخش شیرینی در بستهبندیها و توزیع برخی خوراکیها انجام دهند به رغم آنکه همچنان برخی از کاندیداها ابراز میکنند که به دلیل بالا بودن هزینه از چاپ اقلام تبلیغاتی خودداری کردهاند.
اوج توزیع کاغذهای رنگین را در پایان مراسم نماز جمعه اردبیل به خوبی شاهد بودیم که بیش از دهها نفر از طرفداران کاندیداها در اشکال و رنگهای مختلف و اندازههای متفاوت اقدام به توزیع اقلام تبلیغی میکردند در حالیکه محوطه مصلای اردبیل را قشری از کاغذهای رنگین و اقلام تبلیغاتی پر کرده بود و هیچ نظم و نظامی نیز در این زمینه مشاهده نمیشد.
اردبیل این روزها با وجود پذیرایی از میهمانان تابستانی با داشتن آب و هوای خنک و لطیف بهاری به میدان رقابت سنگین کاندیداهای شورای شهر تبدیل شده به طوری که 129 نفر راه یافته به رقابتهای نهایی پارلمان محلی به اشکال مختلف ستادهای تبلیغی در غیر از هسته مرکزی به راه انداختهاند تا شاید بتوانند از فرصت پیش آمده برای ارائه توانمندیهای خود استفاده کنند.
راهاندازی کارناوالهای تبلیغی و شادی در اردبیل
این روزها علاوه بر راهاندازی ستادهای مختلف انتخاباتی بند و بساط کارناوالهای تبلیغی و شادی نیز به راه است به طوری که حرکت شبانه و گاه وسط روز این کارناوالها با خودروهای مختلف و بوق زدن مستمر و مکرر طرفداران کاندیداها اسباب نارضایتی و ناراحتی بسیاری از هموطنانمان را سبب شده به طوری که در یکی از این حرکتها دیشب تصادف عجیبی به وقوع پیوست که بر اثر حرکت گروهی خودروهای تبلیغی کاندیدها اعم از ریاست جمهوری و شوراها شاهد تصادف چندین خودرو به صورت زنجیرهای بودیم.
در کنار این اوضاع و احوال و به رغم تدارک فضاهای تبلیغی از سوی شهرداری بنرها و پارچههایی که برای تبلیغات کاندیداها در نظر گرفته شده بود از سنگینی کاغذهای رنگینی که روی آن چسبانده بودند بسیاری از این پارچههای سفید رنگ از محل نصب خود پاره شده و به زمین افتاده بود که خود این امر فرصتی را برای سودجویان به وجود آورده تا ابلاغ تبلیغی کاندیداها را بر در و دیوار نصب کنند.
در حالی که بازار مشاغلی همچون لیتوگرافیها، چاپخانهها، داربستیها، وانتداران، کرایه خودروهای متعدد و موتوری، غذاخوری ها و در نهایت روزنامهنگاران بسیار داغ بوده و به اصطلاح سکه است اما آمار و ارقام و مطالعات نشان میدهد که مردم بیشتر به نفرات شناخته شده و سوابق پیشین آنها رای میدهند هر چند که عدهای همچنان سعی میکنند با به راه انداختن فضاهای تبلیغی متنوع نظیر برپا کردن فضاهای آوازخوانی، پخش سرودهای مختلف، اجرای نمایشها سعی در جذب آرای مردم دارند اما در این بین بسیاری از مردم علاقمند هستند با تعقل و تفکر به افراد خوشنام و دارای تجربه موفق رای دهند.
یکی دیگر از بداخلاقیهایی که در صحنه انتخابات بروز و ظهور پیدا کرده و اسباب گلهمندی شهرداری را فراهم کرده است اقدام غیراخلاقی دیوارنویسی با اسپریهای رنگی حتی دیوارهای منازل شهروندان با نماهای مختلف بوده که سبب گلهمندی بسیاری از همشهریان نیز شده که چرا متولیان امر اجازه میدهند اینگونه دیوارنویسیها با القاب مختلف و از سوی کاندیداهایی که خود را متعهد به حفظ حقوق مردم میکنند، مشاهده شود.
اما در بین تبلیغات کاندیداها تبلیغ کاندیداهای زن حاضر در انتخابات شوراهای شهر بسیار عجیب است به طوری که اکثر این کاندیداهای زن با خانوادهها و اطرافیانشان به صورت خودرویی به درب منازل مراجعه کرده و ضمن توزیع هدایای مختلف سعی میکنند زنان شاغل و خانهدار را به حضور بهتر و رای دادن به آنها ترغیب کنند.
برخی از کاندیداهای زن در شهرهای مختلف استان این روزها که بازار مراسمات معنوی نیز داغ است با احسان و نذری و حضور در مجالس قرآنخوانی و شادی و سرور زنان در خانهها و نشستهای محلهای سعی میکنند به انحای مختلف فعالیت تبلیغی به راه اندازند.
به نظر میرسد در پنج روز آینده صحنه انتخابات و تبلیغات گرم و با شور و حرارتی بهتر و بیشتر تداوم یابد./ج1