رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه روز جمعه در واکنش به انتقادات اتحاديه اروپا درباره نحوه رسيدگي به ناآراميهاي اين کشور گفت دولت وي " خواسته هاي دموکراتيک " را با‌ آغوش باز مي پذيرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاري فرانسه ، پس از آنکه استفان فوله کميسر امور توسعه اتحاديه اروپا خواستار تحقيقات " شفاف و سريع" درباره اقدامات پليس ترکيه در برابر معترضان ضد دولتي شد ، اردوغان متحدان بين المللي ترکيه را به اتخاذ استانداردهاي دوگانه متهم کرد.
فوله که در کنفرانسي با حضور اردوغان در استانبول سخن مي گفت در ادامه تاکيد کرد برگزاري تظاهرات مسالمت آميز در واقع راه مشروعي براي بيان ديدگاه چنين گروههايي است و توسل به زور نيروهاي پليس عليه معترضان هيچ جايي در چنين دموکراسي ندارد.
نخست وزير ترکيه نيز در پاسخي صريح و متقابل گفت در هر کشور اروپايي ، زماني که اعتراضي به اجراي طرحي صورت گيرد ، با پاسخ تندتري مواجه مي شود.
ناآراميها در ترکيه در پي اقدام پليس در سرکوب معترضاني که قصد حفظ پارک گزي استانبول را داشتند آغاز شد و به سرعت به اعتراضات ملي عليه اردوغان و حزب عدالت و توسعه وي (AKP) تبديل شد. ماموران پليس براي متفرق کردن معترضان اقدام به شليک گاز اشک آور شدند که اين ناآراميها سه کشته و هزاران زخمي بر جا گذاشت و بزرگترين چالش را براي قدرت يک دهه اي اردوغان رقم زد.
اردوغان که معترضان را " افراطي و خرابکار" توصيف کرده بود روز جمعه اعلام کرد مخالف خشونت است و درخواست هاي دموکراتيک را با آغوش باز مي پذيرد.
در حالي که اردوغان تلاش دارد موج اعتراضات اين کشور را فرو نشاند ، هزاران نفر براي هشتمين روز متوالي در ميدان تقسيم استانبول اجتماع کردند و اجتماع کوچکتري نيز در خيابان هاي آنکارا برگزار شد.
يکي از معترضان در ميدان تقسيم استانبول که طي روزهاي اخير کانون اعتراضات ضد دولتي بوده است به خبرنگاران گفت : ما به دموکراسي در ترکيه نياز داريم و اين دليل حضور ما در ميدان تقسيم است.
هواداران جنبش اعتراضي ترکيه همچنين روز جمعه با استفاده از آگهي تمام صفحه اي در نيويورک تايمز به توضيح ديدگاههاي خود پرداختند و اعلام کردند در جريان ده سال حاکميت اردوغان در ترکيه ، مردم اين کشور شاهد تضييع حقوق مدني و آزاديهاي خود بودند و بسياري از روزنامه نگاران ، هنرمندان و مسئولان منتخب اين کشور دستگير شدند.
از سوي ديگر اردوغان ناآراميهاي کنوني ترکيه را با جنبش اشغال وال استريت که امريکا در سال 2011 با آن مواجه شد و پس از آن گريبان کشورهاي اروپايي را نيز گرفت ، مرتبط دانسته است.
برخي منابع پزشکي اعلام کردند چهار هزار و 785 نفر در اعتراضات سراسري ترکيه مجروح شدند که جراحات 48 نفر آنها جدي بوده است . از سوي ديگر در ناآراميهاي اين کشور سه نفر از جمله دو معترض جوان و يک پليس جان باختند.
اين تحولات در حالي صورت گرفته است که کشور عضو ناتو ترکيه ، تلاش دارد به اتحاديه بيست و هفت عضوي اروپا بپيوندد اما تلاش هاي اين کشور طي سالهاي اخير به دليل پيشين حقوق بشر اين کشور با مشکل و بن بست مواجه شده است.











برچسب ها: بین الملل ، ترکیه ، اعتراض
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار