تاکنون هزار و 500 مترمربع از شهر قدیم قاین در کاوشهای باستان شناسی بافت تاریخی این شهرستان کشف و ظاهر سازی شده است .

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران بیرجند؛ مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت : آخرین کشفیات این محدوده تاریخی ، شامل بخش هایی از ایوان به سمت قبله مسجد این شهر قدیمی با عرض 13 متر و عمق 30 متر و همچنین شبستان شمالی مسجد است.

 رضایی افزود : تاکنون 3 فصل کاوش و حفاظت از سال 83 تا کنون با هزینه 160 میلیون تومان در شهر قدیم قاین انجام شده است .

وی گفت : در 3 فصل کاوش انجام شده تا کنون ، آثاری مربوط به دوره سلجوقی ، اوایل اسلام و دوره اشکانی بدست آمده است .

مرکز شهر قدیم قاین در جنوب مسجد جامع کنونی شهر و در محل تپه شاهزاده حسین قرار دارد و بیشتر آثار این شهر تاریخی که مربوط به دوره سلجوقی است در این بخش متمرکز شده است.

مسجد جامع شهر قدیم قاین همان مسجدی است که ناصر خسرو در سال 444هجری قمری از آن یاد کرده و ایوان آن را بزرگترین ایوان در خراسان دانسته است.

مدیر کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی افزود : مهم ترین اشیایی که تاکنون از بخش های کاوش شده شهر قدیم قاین بدست آمده ، شامل سکه های مربوط به دوره های مختلف از صدر اسلام تا دوره ایلخانی ، سفالینه ها ، پیکرک های سفالی مربوط به دوره های مختلف و از همه مهم تر سفال نوشته ای مربوط به دوره اشکانی است.

مهم ترین دستاورد کاوش های شهر قدیم قاین تاکنون ، شامل کشف مسجد سلجوقی ، سازه هایی قدیمی تر مربوط به دوره قبل از اسلام ، شش دوره ساخت و ساز یا معماری در زیر مسجد سلجوقی ، و مسجد ستون دار مربوط به دوره اوایل اسلام که در زیر مسجد سلجوقی ساخته شده است می باشد .

رضایی افزود : برای تکمیل کاوشهای شهر قدیم قاین حدود یک میلیارد تومان دیگر نیاز است./س

برچسب ها: ظاهرسازی ، شهر ، قدیم ، قاین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.