در حاليکه واشنگتن درگير پيامدهاي افشاي برنامه هاي گسترده جاسوسي است، جوليان آسانژ موسس پايگاه اينترنتي ويکي‌ليکس روز جمعه اعلام کرد نظام دادگستري آمريکا از لحاظ حاکميت قانون دچار "فروپاشي فاجعه بار "شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل ازخبرگزاري فرانسه ، آسانژ در گفتگو با خبرگزاري فرانسه در سفارت اکوادور در لندن جاييکه تقريبا يک سال است در آن پناه گرفته است، دولت آمريکا را به علت اقدامات گسترده در زمينه جاسوسي الکترونيکي که روز پنجشنبه برملا شد، به تلاش براي پولشويي فعاليت‌هاي خود متهم کرد.
اين استراليايي 41 ساله اعلام کرد: دولت آمريکا سوابق مکالمات تلفني هر فردي را در آمريکا دارد و در چارچوب توافقات مخفيانه، اين (اطلاعات) را هر روز از آژانس امنيت ملي دريافت مي کند. اين چيزي است که فاش شده است.
دو روزنامه فاش کرده اند دستگاه اطلاعاتي باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا مقادير بسيار زيادي از اطلاعات شخصي از جمله تماس‌هاي تلفني، رايانامه ها و بازديد از پايگاه‌هاي اينترنتي توسط ميليون‌ها آمريکايي و خارجي را جمع آوري مي کند.
اوباما با دفاع از اين اقدامات، اعلام کرده اين برنامه‌ها، قانوني و براي مبارزه با تروريسم، لازم است.
آسانژ که سايتش با انتشار صدها هزار تلکس ديپلماتيک آمريکا و پرونده‌ هاي محرمانه در خصوص جنگ در عراق و افغانستان خشم واشنگتن را برانگيخته است، گفت دولت اوباما درگير تلاش به منظور مجرمانه کردن هر گونه فعاليت خبرنگاري در حوزه امنيت ملي در آمريکا است.
برادلي منينگ، نظامي آمريکايي به علت ارائه تعداد زيادي از پرونده‌هاي دولتي به ويکي‌ليکس در دادگاهي نظامي محاکمه مي شود و پس از آنکه دولت اوباما به اطلاعات تلفني خبرنگاران اسوشيتدپرس و فاکس نيوز دسترسي پيدا کرد، رسانه هاي آمريکايي به انتقاد از اين اقدام پرداختند.
آسانژ با اشاره به جاسوسي واشنگتن از خبرنگاران و مردم و برخورد مقامات آمريکايي با خود وي، اعلام کرد: «نظام دادگستري آمريکا در ده سال گذشته از لحاظ حاکميت قانون دچار يک فروپاشي شده است. يک فروپاشي فاجعه بار.
وي افزود: ما اين را در ديگر حوزه ها نيز مي بينيم. با برادلي منينگ چگونه در زندان برخورد شده است. چگونه پهپادهاي آمريکايي حتي به شهروندان آمريکايي حمله مي کنند و هيچ رسيدگي قضايي مناسبي نيز صورت نمي گيرد.
محاکمه منينگ در نهايت پس از مدت‌ها روز دوشنبه در پايگاه نظامي فورت ميد نزديک واشنگتن آغاز شد.
آسانژ با انتقاد از اين دادگاه نظامي به عنوان يک محاکمه نمايشي ، هشدار داد به علت استدلال دادستان‌هاي آمريکايي در خصوص کمک منينگ 25 ساله به القاعده به سبب افشاي اين اسناد و پرونده‌ها، آينده فعاليت خبرنگاري با خطر مواجه شده است.
مجازات کمک به دشمن در آمريکا، اعدام است هر چند که دادستان‌ها در پرونده منينگ خواستار صدور اين حکم نشده اند.
آسانژ در ادامه اين مصاحبه افزود: آن‌چه که در اين محاکمه، به خطر افتاده، آينده رسانه ها در آمريکا و ديگر نقاط جهان است.
وي گفت: آنها، برادلي منينگ را محاکمه مي کنند تا اين رويه را ايجاد کنند که اگر هر فردي در دولت آمريکا با يک خبرنگار صحبت کند، انگار با القاعده صحبت کرده است.
وي افزود: آنها تلاش مي کنند اين رويه را ايجاد کنند که صحبت با رسانه‌ها به معناي ارتباط با دشمن است که مجازات آن اعدام است.
منتقدان مي گويند دولت اوباما، جنگي بي سابقه را با مقامات دولتي که اطلاعات در اختيار رسانه‌ها قرار مي دهند، راه انداخته و با استناد به قانون جاسوسي، افراد بيشتري را در مقايسه با مجموع دولت‌هاي قبلي، در اين ارتباط تحت پيگرد قرار داده است.
 آسانژ که زماني يک هکر رايانه بوده، از نوزدهم ماه ژوئن پارسال از بيم استرداد به سوئد به علت تحت تعقيب بودن به ادعاي ارتکاب تخلفات اخلاقي، از سفارت اکوادور خارج نشده است.









برچسب ها: بین الملل ، آمریکا ، آسانژ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار